Gå til innhold
Fiskersiden

opplåsbar (leke-) båt, funksjonelt alt. til bellyboat?


marius h
 Share

Recommended Posts

går og lurer på om eg skal kjøpe meg ein av dei der gummibåtene ein vanlegvis ser unger ro rundt i utanfor badestrendene - som eit slags billig alternativ til bellyboat. Tipper ein kan få dei til rundt tre hundre kroner (på t.d. europris, nille, e.l.) når sesongen for slikt starter.

Nokon som har prøvd dette?

-marius h

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>>Du skal vel egentlig ikke mye opp i pris før du har en belly..

ja, det var nettopp det. Har akkurat gått over til fluefiske, og prøver å holde utgiftene litt nede no, denne sesongen. Lidl sine vadere (50kr!) holder t.d. overraskende bra :)

Ser for meg at eg slår meg litt laus med ducttapen før eg bruker den. "forsterke" sveisingene, og legge nokre lag på utsatte krokingsflater. Det BLIR nok Bellyboat e.l. etterkvart, bare ikkje denne sesongen..

-marius h

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigbåtene kan jo brukes for all del, og i hvert fall i stille skogsvann når det er badetemperatur, men de er på langt nær like stødige som litt bedre gummibåter. Men er du forsiktig så velter du ikke!

(vær ekstra obs når du går inn og ut av båten )

Brukte slike båter selv da jeg var ung og ikke hadde råd til annet, og opplevde aldri velt, men hull og fossroing til land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigbåtene kan jo brukes for all del, og i hvert fall i stille skogsvann når det er badetemperatur, men de er på langt nær like stødige som litt bedre gummibåter. Men er du forsiktig så velter du ikke!

(vær ekstra obs når du går inn og ut av båten )

Brukte slike båter selv da jeg var ung og ikke hadde råd til annet, og opplevde aldri velt, men hull og fossroing til land.

Skulle likt å vært tilskuer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>>Du skal vel egentlig ikke mye opp i pris før du har en belly..

ja, det var nettopp det. Har akkurat gått over til fluefiske, og prøver å holde utgiftene litt nede no, denne sesongen. Lidl sine vadere (50kr!) holder t.d. overraskende bra ;)

Ser for meg at eg slår meg litt laus med ducttapen før eg bruker den. "forsterke" sveisingene, og legge nokre lag på utsatte krokingsflater. Det BLIR nok Bellyboat e.l. etterkvart, bare ikkje denne sesongen..

-marius h

Ducktape hørtes litt ekstremt ut :P når jeg kjøpte mine første HH gummivadere for 12år siden, kjøpte jeg en tube med AquaSure og klinte på alt av sømmer. De holdt i 10 år :blink:

Har også en kompis med slike billigvadere (nylon\pvc) og han er storfornøyd! Pusta bedre enn mine CoolWater "pustende" vadere :rolleyes:

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ducktape hørtes litt ekstremt ut :D når jeg kjøpte mine første HH gummivadere for 12år siden, kjøpte jeg en tube med AquaSure og klinte på alt av sømmer. De holdt i 10 år :D

Har også en kompis med slike billigvadere (nylon\pvc) og han er storfornøyd! Pusta bedre enn mine CoolWater "pustende" vadere :)

Mvh

nei, det var på båten! Vaderne holder fint dei. Eg kjøpte forresten to av dei, i tilfelle ikkje ;)

men godt tips! skal prøve det

takk,

-marius

Endret av marius h
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket masse fra gummibåt, da litt mer skikkelige (som seahawk f.eks) og det er fint. Plass til masse skrot rundt deg (som gjør det riktig så trivelig) har du også.

14022006232842MB732l7jFPcN.jpg

Men Svein, hvordan føler du det er å sitte på rompa med beina rett ut. Dette må jo slite nor forferdelig på kroppen. Og du sitter jo veldig nære vannflaten. På en belly (tror jeg) man kommer litt høyre.

Til Marius H

Jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe en billig gummibåt. Tenker da på sikkerhet og bruksegenskaper.

En sliket båt er veldig lett og blir fort tatt av vinden, så i mange tilfeller er du avhengi av et anker, ikke så stor men et anker. Og det i sammen med kanskje andre skarpe gjennstander du skal ha med deg ut, så tror jeg dette kan bli en skummel farkost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Leste om en som lagde en belly med slangen fra et traktordekk. Men tror dette er forbeholdt eventyrere og de med M i forming/sløyd.

Før belly'en ble kommersiell salgsvare ble de fleste laget av slanger til traktordekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.