Gå til innhold
Fiskersiden

Vansjø 17.05.06


erik
 Share

Recommended Posts

Bunad har aldri vært helt min greie, så derfor dro Anders og jeg på oss flytedresser og feiret dagen i Vansjø. Vi startet med å dorge i 4-5 timer, med kun en mikrogjedde som resultat. Regnet øste ned og stemningen bar lite preg av en festdag. Etter en liten prat om stragivalg, og litt varm kakao, byttet vi til jigg. Da ble det litt mer liv, og når vi ga oss i nitiden hadde begge vært bortpå et tosiffret antall gjedder. Dessverre glimret de store med sitt fravær, så de får vi ta neste gang. 13 grader i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke rart at det er langt mellom storgjeddene i Vannsjø.

Er det ikke noen kloke hoder som har bestemt at storgjeddene skal fiskes ut fra vannet,med garn? :)

KUNN Mosse sia som det fiskes med garn

Det er gjedde i vannet. Ingen tvil om det! Men jeg synes også selv det er relativt langt etter de store.....

hvor langt da?? og hvor fisker du hen?

treffer på gjedder i 7-8 kilos klassen hver tur omtrent jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Blydonkern sier er garnfisket begrenset til området rundt Dillingøya. Jeg kan riktignok ikke skryte av samme statistikken som han på gjedde, men er borti gjedder på 5-6 på stort sett hver tur. Det skjedde også på denne turen, men den ville ikke være med helt opp.... Skal du ha de litt større gutta bør du som regel (ikke nå når det fortsatt er relativt kaldt i vannet) komme deg ut fra sivkanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Blydonkern sier er garnfisket begrenset til området rundt Dillingøya. Jeg kan riktignok ikke skryte av samme statistikken som han på gjedde, men er borti gjedder på 5-6 på stort sett hver tur. Det skjedde også på denne turen, men den ville ikke være med helt opp.... Skal du ha de litt større gutta bør du som regel (ikke nå når det fortsatt er relativt kaldt i vannet) komme deg ut fra sivkanten.

jeg sa omtren (les nesten)....men å ikke fåe en 5-6 kg er skuffende ja

og jeg fisker kunn midtfjords

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du noengang rigg i Vansjø? Har liksom ikke helt giddet å ta steget helt ut og montert rigg enda.

ja rigg bruker jeg...begge to faktisk....min første tier ble tatt på rigg der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KUNN Mosse sia som det fiskes med garn

hvor langt da?? og hvor fisker du hen?

treffer på gjedder i 7-8 kilos klassen hver tur omtrent jo

Jeg fisker meg gjennom Mosseelva, med Moss i ryggen, og ut mot Ryggesiden. Der blir det ofte sterke begrensinger for kanobruk grunnet vind og bølger, men jeg padler da gjerne retning flyplassen, gjerne nærmere land enn midten av sjøen.

Akkurat der Mosseelva slutter og sjøen åpner seg opp har jeg fått flere store, men også flere pene inne i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker meg gjennom Mosseelva, med Moss i ryggen, og ut mot Ryggesiden. Der blir det ofte sterke begrensinger for kanobruk grunnet vind og bølger, men jeg padler da gjerne retning flyplassen, gjerne nærmere land enn midten av sjøen.

Akkurat der Mosseelva slutter og sjøen åpner seg opp har jeg fått flere store, men også flere pene inne i elva.

I min barndom ble det fanget mange gjedder fra det vi kalte S-svingen (fra broen ved By the Way) og opp til vanemfjorden. I selve S-svingen ved odden, var det bra fiske og spesielt når laua lekte ved steinrøysa på andre siden. Så noen som fikk gjedde på mellom 8-10 kg der, og har hørt om opp til 12 kg der uten å kunne verfisere dette. Fikk også en del abbor på mellom 1 og 1,5 kg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det området kjenner jeg veldig godt. Det var der jeg fikk mine to siste. Ca to kilo hver.

I det hele tatt synes jeg det området er meget spennende.

Men rett bak svingen, rett etter trebrua og det første åpne området med siv og kanskje enda bedre forhold, vet jeg polakkene tar mye fisk. Hver eneste dag. Har selv tatt noen store der. På stor spinner.

Nå er det jo morsomt å få gjedde, gjerne ikke større enn ett kilo eller to.... Men de større (min rekord er fremdeles 6,6 kilo i Vansjø), de virkelig store, det er virkelig morsomt, spesielt alene i en kano! Når dyret trekker meg avgårde, går dypere og absolutt er sterk. Virkelig morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.