Gå til innhold
Fiskersiden

Trollingmotor?


Janne
 Share

Recommended Posts

båter i 500-750 kg har ofte 50hk-90hk

poenget med trolling motor er å kunne kjøre sakte nok ved feks røye fisket i 1.3-1.6 knop

Ørret i opp mot 3 knop

motoren bør ikke gå på tomgang men med litt gass

mange som har en stor for å komme ut og en liten en for å putre rundt ved fisket

hvis du ikke vil ha 2 motorer er det optimale etter min mening 50 hk

merke?? hver sin smak......i miljøet rundt meg er alle merker representert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok henge meg på en anbefaling av firetakter. Selv om toktaktere med innsprøytning er blitt veldig bra, har firetakteren fortsatt noen fordeler. Egentlig har firtakteren bare to ulemper, nemlig pris og vekt. Prisen er ikke egentlig noe stort problem hvis du vil bruke motoren endel, siden drivstoffkostnadene er lavere. detso mer du kjører, og desto større motor du velger, desto større fordel er det med firetakter. Personlig er jeg av den oppfatning at en liten dorgemotor (altså som motor nummer to) like greit kan være en totakter, siden de er lettere, og små motorer er billige i drift uansett. En annen ting er at min erfaring med små firetaktere (feks tohestere), er at de båker mer enn en tilsvarende totakter. ta gjerne en liten kikk på 50 hesteren som Honda har i sitt firetakterspekter, automatchoken fungerer glimrende, og motoren starter altid på første eller andre forsøk, i tillegg til at den går penere på tomgang enn tidligere modeller med manuell choke. Jeg er strålende fornøyd. (dagens reklame:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Dolce Vita

Av egen erfaring måste jag säga att jag gillar Yamaha´s motorer. Har bara testat deras 2 taktare men kan inte tro att deras 4 taktare är sämre. Är enig med Erik att det enda som väger mot 4 taktare är vikten. Bränsleförbruk + att den tål att gå på lägre varvtal ( turtal ) utan att sota igen vinner i längden. Dessutom är de tystare än de tvåtaktare jag kört oavsett störrelse ( hk ).

Svigerfars Honda 4 taktare är ju en jävligt fet motor den oxå men men...

/LDV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

røyka for mye fluer Remy???

Evinrude totakt 30 hestern min veier 53 kg

Honda 4takt 8 hester 54 kg

Yamaha totakt 85 hester 116 kg

suki 4 takt 50hk passerer 100 kg den og

stor forskjell ved forskjellige merker

at en totakter veier like mye som en 4 takter?

kamaksler/ventiler egen oljesump kraftigere blokk i en 4 takter gjør motoren tyngre siden en totakter ikke har det det

ogsammenligningen med forbruk 4 vs 2 takter er på papiret bare ett tall

in the reality....bull****

kjenner vi deg rett nå remy...kommer du til å kjøre internet i stykker få finne dokumentasjon på div[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, 12kg forskjell, er ikke det samme linja vet ikke jeg blydonker... I 05 regner de med at 4 taktere blir lettere enn 2 taktere...

2 takter = 100kg http://www.marinepower.com/PRODMENU/2004µµ...0/?OpenDocument

4 takter = 112kg http://www.marinepower.com/PRODMENU/2004µµ...I/?OpenDocument

Og igjen, det er amerikanerene som med sine driftsikre motorer som har de letteste 4 taktere... Leser du ikke båt blader eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ :D ]

joda Remy leser litt jeg

4t blir lettere med tiden ....ingen tvil om det.....men forelopig er de tyngre 2t

så jeg hadde rett i de

2:

du var kjapt frempå med dok

så jeg hadde rett i det også

Mariner er krimminelle i sine vekttige motorer

iaf mitt siste valg siden den er bannlyst i miljøet jeg vanker i.......men smak og behag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er ikke mye, og kommer 05 modellene slik som det blir spådd er de lettere fra 05 av... Dessuten, MercuryMariner har også de motorene som bruker minst suppe, men alikevel alltid på topp på effektscalaen..... Holder meg alltid unna riskokere, både biler (unntatt skyline, supra, rx7 etc) og ihvertfall sykler... Men yamaha har bra outbord motorer, men men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er hipp som happ ja, eneste er vekten som er forskjell. Hvis jeg ikke tar HELT feil, så er vel Yamaha og Suzuki de lettere, og MercuryMariner og Tohatsu (renisanse) i midten mens Honda topper vekten, men igjen er det som regel Honda som har mest grunt i og med at de leverer outboard motorer med V-Tech systemet sitt som er utmerket :D . For å matche det blir det kompressor eller turbo, og da snakker vi hk i forhold til vekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har selv en Yamaha 50 2-takter fra 1988 på en Øien 17HT(ca.800 kg halvplaner), som jeg bruker mye til dorging etter gjedde, og jada, dett ryker litt,bråker en del og bruker litt bensin (ca. 4 liter/t i dorgefart, motstøms i Glomma), MEN den stopper ALDRI, forutsatt at pluggene er OK og forgasserene er riktig justert! Har hatt endel 2-takt påhengere opp gjennom åra, og har hatt suverent minst kluss med Yamaha.

Kommer forøvrig neppe til å kjøpe noen 4-takter, hvis jeg ikke blir tvunget til det. For dyre, tunge, og bortimot umulige å skru på sjøl uten masse dyrt spesialutstyr, ref. moderne bilmotorer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får slenge inn noen tall da:

Drivstoff: på full pupp er ikke drivstoff-forbuket så veldig forskjellig. Ca. 10-20% mindre med en firetakter enn med en tilsvarende totakter. Under dorging ca. halvparten.

Pris: 15-20% dyrere enn en tilsvarende totakter. Dette sparer man inn på mindre kostnader til drivstoff i løpet av noen år dersom man bruker skuta mye.

Vekt: På mindre motorer inntil 30 gamper: Firetaktere 25-30% tyngre enn tilsvarende totaktere. På motorer str. 50 gamp og oppover jevnes forskjellen ut fra 5-15%. Fordelene ved en firetakter er bedre brennstofføkonomi, jevnere gange, mindre støy, null kvalm oljelukt, mer presis dorgefart, ikke tenke på å blande olje, og dessuten er den snillere mot miljøet, som vi tross alt fisker i. Men totakterne har blitt langt bedre de seneste årene. Levelengden på motoren skal jeg ikke uttale meg om, men det har vært langt mindre problemer med de firetakterne jeg har brukt. Tut og kjør! At firetakterne ikke aksellerer like kjapt er uinteressant med mindre man skal kjøre vannski. Men de er kjipere å mekke på, det stemmer.

Konluderer med at en som dorger mye bør investere i en firetakter, mens en som f. eks fisker i Langesund og stort sett bare bruker motoren ut og inn like gjerne kan klare seg med en totakter. En annen ting er at en 15-gampers firetakter fort kan bli for tung for en mindre båt, så man velger heller en 25-gampers totakter i stedet.

Når det gjelder motorer generelt har jeg brukt Mariner, Mercury, Tohatsu, Suzuki, Honda, Yamaha, Evinrude og Johnson. Så lenge motoren er velholdt og ikke urgammal funker den stort sett. Men jeg skal innrømme at jeg har et godt øye til Mariner (totakter)og Honda (firetakter), kanskje fordi de i mine ører støyer minst og går jevnest. Det kan være en plage å sitte i en båt som rister som et aspeløv når totakteren sliter med turtallet. Mistenker uansett alle de nevnte merkene for å levere meget bra saker så lenge det er nye moderne motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda CB, jeg kjøper argumentene om miljø og vibrasjoner, men har i det siste testet ut et par nye 2-taktere med innsprøytning og de gikk meget pent. Lite bensin og olje brukte de også. Innså også at argumentet mitt om enkelt vedlikhold utgikk med skyhøye kneløft, etter en liten tur under motordekslet.[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

All annet en Mercury.

Det er på godt norsk en marinisert Harley.(hadde begge deler i flere år)

Like driftsikker like mye vibrasjoner og like mye mekking [xx(][xx(][xx(]

Jeg har hatt 4 stk Mercury 4t og sikkert 8-10 kompiser som har hatt det samme.

Bare dritt, flere av dem har fått nye motorer flere ganger pga prod feil, jeg hadde den ene av mine motorer inne og fikk byttet nesten allt i den pga feil.

En annen motor fikk jeg levert inn igjen pga masse probs.

Alle disse motorene jeg prater på ble kjøpt nye.

Skal man ut på vannet ofte i all verdens skitvær så vil man stole på at iaf motoren vil hjelpe en hjem i godt behold.

Nå han jeg en -04 Johnson 90(produsert av Suzuki) og er veldig godt fornøyd med den.

Har minimum 700 timer hvert år i båt.

Ellers så vet jeg at veldig mange troller med Honda og at det har funka veldig bra.

Problemfritt og stillegående.

Stort sett de fleste av de store kjente merkene er bra tror jeg, men her i gården råder det 100% fullstendig Mercury panikk.

Johnson,Suzuki,Honda, skal være meget bra.

Min første Mercury, en -97 mod var ett samarbeide med Yamaha, Yamaha laget powerheaden for Mercury den gangen.

hvordan det er med Yamaha nå vet jeg ikke men dem er sikkert gode som gull.

FISH ON

Mvh

Kjell-Magne[ ;) ][ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell-M

All annet en Mercury.

Det er på godt norsk en marinisert Harley.(hadde begge deler i flere år)

Like driftsikker like mye vibrasjoner og like mye mekking

Jeg har hatt 4 stk Mercury 4t og sikkert 8-10 kompiser som har hatt det samme.

Bare dritt, flere av dem har fått nye motorer flere ganger pga prod feil

He he, skal ha for ikke å gi opp ihvertfall, 10 - 12 Mercury med bare problemer men kjøpte igjen?

(Fordelen Mercury / Harley var vel at hemoridene ikke hadde en sjanse:-)

Selv har jeg en Merc 90-4 takt 2002 mod, har vel gått godt over 1200 timer nå og aldri hatt et problem, ikke et feilslag!

Kan nevne at Mariner 90 og Yamaha 100 er nøyaktig samme motor som Merc`en (gjelder 90 hk), Yamaha har riktignok innsprøytning.

Dette gjelder vel hele registret, markedet er for lite til at alle merker lager sin egen motor.

Har også hatt en Yamaha 50 4-takt, kjempemotor det også!

Skulle jeg idag kjøpt en 50 Hk 4-takt ville jeg vel gått for en Suzuki (Johnson er vel samme motor ja), extremt stillegående og billig i drift.

Let litt rundt på nettet, utrolig hva man kan spare av penger, begynner å haste for de beste "kuppa" da sesongen nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på tide å slenge seg på denne tråden nå.

Kjøpte i høst Johnson 50hk 4t, ferdig montert på båten til under 1200,- pr kh.

Problemet nå er at alle knirke/pipe lyder som jeg aldri har hørt før nå, er så fremtredende at jeg må finne ut hvor de kommer fra og få dem fjernet.

Motoren er så vidt kjørt i 10 timer og jeg har ikke annet enn superlativer å gi. Dette skulle jeg ha gjort for mangge år siden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.