Gå til innhold
Fiskersiden

Aksjon for fisket i Øyern?


JL
 Share

Recommended Posts

Er det på tide at vi sportsfiskere starter en aksjon mot dette utfiskingstullet i Øyern?

Vi vet alle at sportsfiske har en verdiskapningen som er det mangedobbelte av yrkesfiske, spesielt i innlandet.

Det er et elendig argument å kalle dette forvaltning/kultivering av Øyern.

Jeg skal hvis grunneiere legger til rette for sportsfiske og stopper disse idiotiske forslagene mer enn gjerne betale fiskekort for Øyern.

Hva mener forumets brukere?

JL

Endret av JL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttes! Trodde knapt hva jeg leste da jeg åpnet AoF og så planene og argumentasjonen rundt utfisking av stor gjedde.

Aksjon? JA!

Hvordan: jeg vet ikke, men regner med at mange forumbrukere har en formening av hva som vil være fornuftig fremgangsmåte her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan NJFF stiller seg i denne saken, men Espen Farstad har såpass omløp i hodet at han skjeønner hva sprtsfiskere er ute etter. NMU og Norsk Trollingforbund bør også komme på banen som representanter for brukerne av sjøen, men det er kanskje litt for mange fettfinnefanatikere i NTF?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør vel nødvendigvis bli en underskriftskampanje da. Kjedemail om man vil....

Har den aksjonsformen noensinne fungert?

Riktignok blir det da sendt et signal om hva vi mener... men blir slike signal noen gang etterfulgt?

Er helt enig i at en aksjon er på sin plass, men vet ikke helt om jeg tror på at det skjer noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å få til en underskriftaksjon.

Jeg tenkte om alle skrev en liten sak med underskrift og bosted.

Dette sendes til fiskesiden og de formidler dette til lederen for dette grunneierlaget.

Jeg tror en papirbunke i postkassa virker bedre enn mailer eller hur???

Ellers er jeg enig i at å få med tunge organisasjoner som NJFF hadde vært helt topp. Da kunne de endelig vise at de bryr seg om noe annet en laks(har ikke noe i mot laks og laksefiskere).

JL

Endret av JL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen foreslått å fiske ut stor gjedde i Øyeren?

Jeg har ikke AoF så jeg har ikke lest noe der. Er det noen som har en link/referanse til noen av disse uttalelsene? Har det vært i media annet enn i AoF? Hvorfor vil noen fjerne storgjedda der av forvaltningshensyn??? Man kan jo ikke lage protestskriv på noe som bare kastes ut i lufta av noen grunneiere (da skulle jeg jaggu ikke hatt noe annet å gjøre enn å protestere...).

Hvis det er tilfelle at det planlegges utfisking av stor gjedde i Øyeren vil jeg personlig stille meg bak motstand mot dette, og i NMU må vi også ta det opp, men kom med mer bakgrunnsinfo i denne tråden, vær så snill :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen foreslått å fiske ut stor gjedde i Øyeren?

Jeg har ikke AoF så jeg har ikke lest noe der. Er det noen som har en link/referanse til noen av disse uttalelsene? Har det vært i media annet enn i AoF? Hvorfor vil noen fjerne storgjedda der av forvaltningshensyn??? Man kan jo ikke lage protestskriv på noe som bare kastes ut i lufta av noen grunneiere (da skulle jeg jaggu ikke hatt noe annet å gjøre enn å protestere...).

Hvis det er tilfelle at det planlegges utfisking av stor gjedde i Øyeren vil jeg personlig stille meg bak motstand mot dette, og i NMU må vi også ta det opp, men kom med mer bakgrunnsinfo i denne tråden, vær så snill :)

Utfiskingen skal foretas for å redusere storfiskbestand på gjedde, abbor og gjørs. Med mer småfisk vil yrkesfiske være mer lønnsomt da disse inneholder mindre miljøgifter.

Dette har/blir gjort i blant annet Årungen og Vannsjø.

Mannen som står bak denne kontroversielle "kultiveringsmetoden" holder til på Ås slik jeg har forstått det.

Grunneiere i Østfold har tatt dette for god fisk og har tvunget med seg grunneiere i nordre deler av Øyeren med på dette.

Samtidig skal sportsfiskere som jakter på storfisken betale fiskekort!!

Flotte greier!!

Jeg skal skrive en liten sak som skal oversendes grunneierenes representant og de som vil kan være med å støtte opp om dette.

Blir lagt ut på fiskesiden om ikke alt for lenge.

JL

Endret av JL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen foreslått å fiske ut stor gjedde i Øyeren?

Jeg har ikke AoF så jeg har ikke lest noe der. Er det noen som har en link/referanse til noen av disse uttalelsene? Har det vært i media annet enn i AoF? Hvorfor vil noen fjerne storgjedda der av forvaltningshensyn??? Man kan jo ikke lage protestskriv på noe som bare kastes ut i lufta av noen grunneiere (da skulle jeg jaggu ikke hatt noe annet å gjøre enn å protestere...).

Hvis det er tilfelle at det planlegges utfisking av stor gjedde i Øyeren vil jeg personlig stille meg bak motstand mot dette, og i NMU må vi også ta det opp, men kom med mer bakgrunnsinfo i denne tråden, vær så snill :)

http://www.oyereninfo.no/

Her finner du vel noe.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.oyereninfo.no/

Her finner du vel noe.

P

Ja - det meste av nødvendig bakgrunnsinfo finnes der... Blant annet driftsplanen - leste den i forgårs, og ble temmelig oppgitt :D : http://www.oyereninfo.no/Driftsplan/Drifts...202004-2008.pdf

Og NMU bør helt klart på banen - regner med vi tar en diskusjon av dette i styret temmelig snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en protest mot disse håpløst gammeldagse driftsplanene til grunneierlaget for Øyeren må vi sportsfiskere skrive under på!

Det bør jo kunne bli en del underskrifter/protester da det sikkert ikke er noen sportsfiskere, på blandt annet dette forumet, som kan gå god for tulleplanene til Øyeren-grunneierlag.

Selv har jeg i hvert fall ingen planer om å kjøpe fiskekort for å fiske i Øyeren da mye av pengene skal gå til å fiske bort fisken vi skal betale for å fiske etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Oppdatering: Jeg har fått litt tekst osv fra Jan - ut fra det har jeg laget et forslag til underskriftskampanje som nå er sendt tilbake til Jan - når Jan har kikket på det og vi har blitt enige om evt endringer osv blir hele opplegget nedlastbart hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.