Gå til innhold
Fiskersiden

Meite på Stord


Rune
 Share

Recommended Posts

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Rune

Men det finnes ICKE store der. Har sett rusefiskere som kun har fått småfisk. Dessuten er det ikke lov å fiske der fra den 1 av, da gjelder 100metersregelen dersom det ikke blir åpnet for noe annet med tanke på o-laksen.

Visst finnes det store der. Det er tatt minst to over kiloen den siste uka. Sesongen blir forlenga til 15.10 i første omgang. Elllers er det jo bare å fiske utenfor grensa. Gyltene er der også. [ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker Davidsen.

Har sannet opp bilde og ser ikke noe til de anerkjente Berggylte tegningene. Derimot ser jeg mange lyse fingermerker opp ved ryggfinnen. Pga av bildet dårlige oppløsning er det vanskelig å forstørre opp å få et godt bilde, tenkte da på evt mørke flekker.

Hvor stor var den? Hva veide den? Hvilket dyp tok du den på?

Grunnen til at jeg spør er at jeg syntes den ved første øyekast minner mer om en brungylt enn berggylt. Snuta virker også ganske spiss og lang.

Har du orginalbildet, mottar jeg gjerne det på mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at bergylta finnes i et ytall fargevariasjoner, men felles for de jeg har sett er at de har det karkteristiske mønstret på kroppen, fisken til Rune mangler dette helt.

Fisken ble tatt på 20 meters dyp og veide 200 gram (typisk brungylte lokalitet, bergylte også for den saks skyld)

Har tatt et utsnitt av hode. Som det står i fagbøkene kjennetegnes brungylta på de typiske tennene på forgjellelokket.

gyltelokk.jpg

Syntes faktisk jeg kan se dem helt klart, selv om bildet er dårlig.

Har også fortørret opp fisken, og her ser du de lyse "fingermerkene" og at fisken er totalt uten marmoreringer.

gyltebrun.jpg

Føler meg veldig usikker, mulig ekspertisen fra Karmøy har rett. Hva mener du Robert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.