Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite på 290 kilo fra Lofoten


asmund aa
 Share

Recommended Posts

Fisken er jo gigantisk den, jeg blir allikevel litt sånn trist når jeg ser slike fisker hengende opp ned på land. Skal ikke si at jeg ikke hatt tatt den opp hvis jeg hadde fanget den. Men er det bra mat, eller gjelder det samme her for anne stor fisk. Altså opphoping av tungmetaller og annet shait

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RexHunt
Fisken er jo gigantisk den, jeg blir allikevel litt sånn trist når jeg ser slike fisker hengende opp ned på land. Skal ikke si at jeg ikke hatt tatt den opp hvis jeg hadde fanget den. Men er det bra mat, eller gjelder det samme her for anne stor fisk. Altså opphoping av tungmetaller og annet shait

Nettavisen:

Og det blir også en god slump penger på 62-åringen.

- Nå går jo prisen noe ned per kilo, i og med at den var så stor. Kjøttet blir jo grovere på en slik fisk. Men jeg har levert den på fiskebruket jeg pleier å levere på – og den skal vist alt være sendt videre, forteller Larsen til TV 2 Nettavisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fiskefritid

Det er tatt Håkjerring i Nedstrandsfjorden på 500kg uten noe særlig problem, så det skal vel være mulig å få opp ei kveite bare 40 kilo over halvparten :D

Kveita "suger" seg fast til bunn, det gjør ikke håkjerringa.

Men den hadde vært gøy å prøvd seg på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring fra kveiter på 290 kilo, men vel noen haier på rundt 500, samt skater på opptil nesten 80. Skatene sugde seg fast til bånn med en gang, men det bruker de nok krefter på ja. Et vedvarende press var det som skulle til, og etterhvert gikk det mye lettere. Haiene derimot gikk overraskende lett til å begynne med, men ble enormt tunge etterhvert. Og de er endel sprekere enn håkjerring i følge gutta som har fått begge deler. Dansken (sjekk det fete etternavnet) Thomas Bøgeballe(!!!) fikk jo kveite på stang i Troms for noen år siden på drøyt 190, så det lar seg nok gjøre. Men ingen kveiter fighter likt, og det har nok mye å si hvor dypt man får de, om det er dypere vann de kan ruse ned til, samt hvordan strøm og vind innvirker. Det grunne vannet er ellers hovedårsaken til at man fikk berget tunaen i Øresund i gamledager, samt utenfor Irland i våre dager. De store dyra som hogg ute i fritt vann utenfor Azorene gikk derimot gjerne rett ned på 1000 meter og tømte digre 130-punds sneller...

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke, men store fisker som denne vokser etterhvert mer i tykkelsen og bredden enn i lengden. Men man må vel kunne anta at fisken er målt på vekt godkjent for kjøp og salg all den tid den ble solgt. Ellers er vel den største kveita jeg har hørt om den som er beskrevet i boka "Skårungen". Tror den var 380 eller noe sånt, men selvsagt langt fra verifisert med bilde. Oppslagsverkene ellers opererer med ca. 300 kilo og opptil 3,5 meter som maks størrelse.

Edit: sjekk denne:

News:

7 June 2006

The largest* Atlantic Halibut, Hippoglossus hippoglossus, ever recorded was caught and landed by professional net fisherman Rolf Larsen (62 years old), at Stamsund, Lofoten, Norway (within the Arctic Circle but with seas warmed by the Gulf Stream). This massive fish weighed 282 kg and would have probably weighed 290 kg when first caught. The difference was because of the loss of blood after capture. Its total length was 262 cm. The fish was sold for display.

Report by Kent Andersson

Fiske-Kent / American Fisheries Society

Nettavision News Report (with a photograph)

(* My current information has the previous largest as 266 kg and 365 cm long. This length appears to be wrong.)

BMLSS Large Halibut

Halibut (Wikipedia)

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.