Gå til innhold
Fiskersiden

Mens vi venter på havaborren...


Labrax
 Share

Recommended Posts

Siden jeg aldri hadde fått HA før, følte jeg at tiden var blitt moden for et forsøk på selektivt fiske etter HA. Hadde hørt om forskningsprosjektet til Colman på UiO, og tenkt det kunne vært moro å kanskje få bidra med noen vevsprøver. Fisket foregikk i en varm periode i månedskiftet juli/august med sønnavær og flo på morran og sjøtemp. på over 20 grader. Ganske optimale forhold m.a.o. Hadde også funnet meg et område i indre Oslofjord med stimer med brislingyngel på 3-4 cm og aktivitet av fisk som jeg antok var HA.

Tur 1: En 7 grams Jensenpirken fikk imitere brislingyngel.

6754_s.jpg

Vekta på fisken var etter hva jeg husker 500 g til trekvart kilo. Siden fangsten var over all forventning var jeg selvfølgelig på plass i femtiden neste morgen.

Tur 2:

6755_s.jpg

Nå gikk det noen dager før jeg fikk anledning til en ny tur. Denne gangen ville jeg prøve med en 7 cm Rapala Countdown siden jeg på siste turen hadde hørt og sett større HA enn de jeg fikk. Det var av og til noen skikkelige plask mens frenetisk jaging pågikk. Joda, fisken sa ikke nei takk til en Rapala. Men det jeg husker best fra denne turen var når jeg fikk et røsk av ett hogg av en stor HA. Den freste ut med 50 m sene og kursen var rett mot Skagerrak da fisken slapp. :D Inn kom en Rapala med en utrettet krok, og det med 0,20 monosene. Snakker om møkkakroker. :D

Tur 3 med Rapala:

6756_s.jpg

Antar at fisken jeg mistet var minst på en 3-4 kilo. Vel, måtte jo ut neste morgen for å gjøre et nytt forsøk:

Tur 4:

6757_s.jpg

Nei, storfisken hadde dårlig med søsken. Kanskje ikke oppsiktsvekkende, men største fisk gikk fra 750 g med Jensenpirken til 1,4 kg med 7 cm wobbler.

Siden jeg kakket 21 HA, har jeg ikke tatt sjansen på å poste dette før nå av frykt for trakassering og represalier fra den harde kjerne av HA-fiskere. Har følt meg som en angrende synder. Men Colman ble jo svært fornøyd...

Endret av Labrax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg kakket 21 HA, har jeg ikke tatt sjansen på å poste dette før nå av frykt for trakassering og represalier fra den harde kjerne av HA-fiskere.
Ja, vi går nok glipp av en del spennede fangstrapporter fordi det sies litt for kvasst ifra når noen har drept mer fisk enn det som er allmenn godtatt her inne.

Det var ellers en flotte fangster. Synd med den sværingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport og gratulerer (på etterskudd) med fantastisk fiske.

Siden du da har sendt videre ting til Coleman skal du ikke ha noe som helst dårlig samvittighet for ditt uttak.

(egentlig trenger du ikke ha det i det hele tatt i mine øyne Coleman eller ikke... men ekstra kred for at du har hjulpet til med forskningen)

Etter hva jeg har hørt skal jo HA smake fortreffelig og ved siden av det er den ypperlig til agn etter lake.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport og gratulerer (på etterskudd) med fantastisk fiske.

Siden du da har sendt videre ting til Coleman skal du ikke ha noe som helst dårlig samvittighet for ditt uttak.

(egentlig trenger du ikke ha det i det hele tatt i mine øyne Coleman eller ikke... men ekstra kred for at du har hjulpet til med forskningen)

Etter hva jeg har hørt skal jo HA smake fortreffelig og ved siden av det er den ypperlig til agn etter lake.

:D

Ja, vi får finne ut hva man kan agne etter med karpe og ;) Den smaker visstnok fortrefflig den og :D Så har man sitt på det tørre om man kakker en!

Var ikke noe dårlig samvittighet fra min side, mer en opplysning om at man kan ta prøver, både skjell og vev, lengde og vekt uten å ta med fisken hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karpe kan brukes som agn etter malle f.eks. Remy, funker sikkert etter gjedde også.

Og ja... det er noen som liker å spise karpe. Det er faktisk delikatesse i noen land.

Mitt innlegg var ikke ment som et svar på ditt, kun som et innlegg i fangstrapporten. :D

Du også må jo være enig i at det er en forskjell på HA bestanden og karpe bestanden her i Norge, og dermed også en forskjell på hva som kan aksepteres av uttak.

Dersom HA bestanden trues, bør vel det kommersielle fisket som foregår etter de sees på før sports(fritids)fiske.

Selvsagt går det å ta vevsprøver under C&R, men når da fangsten var kakket allerede og forhåpentligvis brukt til noe som er nyttig for fangstmannen, var det bare litt ekstra kred fra min side ettersom Coleman ble kontaktet.

Jeg er ikke ute etter nok en overopphetet diskusjon rundt C&R (de har det vært flere enn nødvendig av i det siste), bare ga litt kred til fangstmannen.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge fisken er fanget på lovligmåte er det opp til fiskeren å avgjøre hva han vil gjøre med fangsten. Havabbor er førsteklasses mat og jeg ville ha tatt de med meg for konsum. jeg ser ingen grunn til å måtte unnskylde meg ovenfor andre for dette. RUG har kanskje noen gode oppskrifter for havabbor ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss nå unngå nok en C&R diskusjon.

Det er ingen som må unnskylde uttak av fisk som tåler beskattning.

Jeg håper fisken smakte godt eller ble gitt bort til noen som likte den eller ble brukt på annen nyttig måte.

Ingen bør heller være redd for å poste fangstrapport hvor fisken er blitt til mat (fortsatt så lenge det er fisk som tåler beskattning på det stedet den er fisket). Noen steder bør til og med fisken tas av dage som ett ledd i kultivering.

:D

Igjen gratulerer med 4 ville dager i 2003 Labrax!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi går nok glipp av en del spennede fangstrapporter fordi det sies litt for kvasst ifra når noen har drept mer fisk enn det som er allmenn godtatt her inne.

Spekulerte også på om jeg skulle poste 50-kilosfangsten av sei/torsk på to morgenturer nå nylig, etter å ha fått kjeft her på forumet for å ha dratt opp over 60 kilo torsk fra land på 3 kveldsturer i indre Oslofjord desember 2004.

Endret av Labrax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at HA ikke tåler å fiskes etter, hvorfor er det ikke regler som regulerer fisket. For sjøørrett er det detaljerte regler om garnfiske, fredningssoner, minstemål etc... Om HA kan jeg ikke se en eneste bestemmelse. Jobber NJFF med saken ??

Hvis HA er fritt vilt kan en ikke se bort fra at en eller annen som tjener penger på fiske setter ut garn for målrettet HA fiske. Det vil nok gjøre større skade på bestanden enn de fiskene som tas på flue og sluk. Det sies at HA blir bra betalt inne i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen regler rundt HA enda fordi fisken enn så lenge er relativt "ny" i norske farevann.

Forskning pågår og regler kan komme, i mellomtiden er da noen som ser sitt snitt i å tjene noen ekstra kroner der og da uten å tenke fremover på om det er ødleggende eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med sinnsyk fangst da mann. Det der er ikke alle forunt vil jeg tro. Har jaktet på arten en del turer i Sandebukta, men har enda ikke lykkes. Ser vel ut til at jeg kanskje må vurdere å stå opp tidlig... Arrrgh. Det er ikke moro

Har fått en liten i Horten da

Endret av Daggers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med sinnsyk fangst da mann. Det der er ikke alle forunt vil jeg tro. Har jaktet på arten en del turer i Sandebukta, men har enda ikke lykkes. Ser vel ut til at jeg kanskje må vurdere å stå opp tidlig... Arrrgh. Det er ikke moro

At det ikke er moro å stå opp kl. 0400 garanterer jeg du glemmer fort om du får oppleve bonansa-fiske etter HA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de vet for lite om den, og som regel kommer regler da det er for sent!

Ser stadig HA i fiskediskene i sommermånedene, og antar denne kommer fra fjorden. Drøy kilopris er det også. opp mot 150,- per kg for hel fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser stadig HA i fiskediskene i sommermånedene, og antar denne kommer fra fjorden. Drøy kilopris er det også. opp mot 150,- per kg for hel fisk

Mener å huske at CC-West på Lilleaker tok 175,- for kiloen i fjor. Det er klart at mange fritidsfiskere med båt og garn blir fristet til litt fiskesalg med slike fantasipriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det er HA i bergen? Vet om at det blir tatt HA i masfjorden.

Mener det ble tatt en stor HA på over 3 kilo i Nordåsvannet januar 2001. Om HA i Bergensområdet har etablert en fast bestand som i Masfjorden er en annen sak. Du kan få overraskelser i brakkvannspoller i Sogn, så hvorfor ikke i Hordaland.

http://www.netfish.no/?file=show_artikkel&id=59

Det har blitt tatt en del HA i Hopefjorden i Hordaland.

Endret av Labrax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.