Gå til innhold
Fiskersiden

23.09 Karpe - Flue


Remy
 Share

Recommended Posts

I dag var det en fin dag. En så fin dag at jeg fikk lyst til å prøve meg på karpa igjen på fluestanga, denne gangen ville jeg ikke gå for størrelsen, men bare få en opp. SÅ jeg dro til ett vann kjent for småkarper på 500gram. Vel fremme grunnforet jeg med carpekaruss for. På enden av fluelina, en gul globug str 16. Timene gikk og vannet virket DØDT. Skikkelig dødt. Men så så jeg det boblet forferdelig fra grunnforet, og et sikkert tegn på fisk. Så jeg la ut flua, og mens den sank så jeg ørsmåvibrasjoner i snøret. Jeg strammet forsiktig opp og kjente hva som var i andre enden, og det føltes faktisk ut som en mort på 50gr, i ett sekund, før det plutselig skar avgårde langs vasspesten og jeg tenkte at dette er den sterkeste suteren jeg har fått. Fisken tok vel med seg 15 - 16 meter snøre før den dro motsatt vei. Slik holdt den på en stund og det tok vel en 3 min før jeg fikk et glimt av fisken, det var ingen suter, men endelig en skjellkarpe, og i godtatt størrelse. 4 timer tenkte jeg, det var da ingen ting, fire timer så satt den. To min senere var denne knallharde fisken på land. Stresset i sekken etter peang, kamera og vekta. Veide den to ganger og resatte vekta begge gangene, tallet var likt. Så var det bilde, og med selvutløser etc og et adrenalin kick ble det som det ble. Nå er det bare en til og målet er nådd. Men jeg skal ut igjen snart og prøve å meite karpe, det ga mersmak dette, og kan den prestere en like bra match på lettmeite utstyr, så kan det bli gøy... Uansett, 4 timer og en skjellkarpe. Jeg er nøgd. Dro rett etterpå, fornlyd og blid... og takk til Tom Ole og Frisch.

karpe.jpg

karpe1.jpg

PS! Det er JEG som blør, og ikke fisken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Skikkelig bra Remy! Dette var imponerende.

Og gutta sier at oktoberkarpa enda ikke er tatt i Norge, også får du en på flue like før.

Det er stor forskjell på sent i september og tidlig oktober. Kulda kommer ofte brått.

Dessuten så stemmer det ikke helt at vi ikke har fått karpe i oktober. "Småkarper" opp til 2-3kg har vi fått mengder av, men vi sliter litt med målrettet fiske etter de store. Det funker mye bedre i september[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står fortsatt på mitt og mener at klarer man å finne en karpe, tar man den glatt på flue. Dette er det skrevet hundrevis av artikler om på nettsteder og blader og bøker som omhandler fluefiske etter karpe. Om den er ti kilo, eller to, samme fremgangsmåte. I motsetning til en som meiter, må man aktivt søke karpa. Man må holde øye med alle tegn på fisk. Kan man finne en karpe som spiser, som graver etter mygglarver, sneiler etc på bunnen, kan man presentere 80% av det som finnes av fluer og den vil ta. Til og med karpene i Ulsrud, eller hvor du nå måtte foreslå, ser man de, og klarer å legge ut flua til de, får man de. Er ikke noe større eller mindre sjanse at den tar flua kontra en boilis. Forskjellen er fremgangsmåten. Dere kan argumentere så mye dere vil dere som ønsker det, men slik er det nå ellers i europa, og kommer sikkert til å bli det her hjemme og om fluefiskere gikk aktivt etter en karpe.

Apropo denne karpa, moro at den var den størrelsen den var. 2 - 3 kilos fisk er gjerne mer "gale" og raske enn store fisker. Om man får en stor ørret, eller en stor karpe, så er det en maktdemostrasjon, den har MYE kraft, men er som regel rolig og bare fører kontrollen. Ihvertfall etter hva jeg har hørt og lest og erfart.

Og jeg er kjempeglad for at jeg fikk den på flue, og at den ikke var 500 gram, men 1700. Vet ikke hvor mange som har tatt slik fisk på flue i Norge, så jeg syns det er en fin prestasjon, uansett om det finnes 8 kilos karper i Norge. Rolf er fortsatt kongen, jeg er kanskje prinsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart en kjempeprestasjon, men å sammenlikne med vann i Europa blir litt feil. I Ulsrud går det kanskje 30-40 karper, i tilsvarende vann i Europa kan det gå 10 ganger så mye fisk, kanskje mer. Det gjør ikke det i alle vann, men i mange. Jeg tror nok at de vanna du leser om Remy, hvor de får bra med karpe på flue, inneholder store mengder med karpe. I lettfiskede vann i Europa med karper opp til 10-12kg er det ikke uvanlig å få 10-20 karper på en natt, på meite. Det sier seg selv at man da kan få en og annen på flue, hvis man går inn for det. Men det har aldri vært, og kommer heller aldri til å bli en bedre metode til karpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas, med fare for å gjenta meg selv, sier ikke at flue er en bedre metode, men heller ikke en dårligere, kanskje. Og igjen er det viktig å få med seg det essensielle; Man må spotte og leite (feks fôre inn) etter karpa, for så å fiske på den. Kontra meite, der man forer opp, legger ut luktendesmakstillsatt åte og venter. Vi får se neste år da, forhåpentligvis får jeg spotta en karpe et sted der det er mulig for meg å legge ut flue, eller for andre som jakter på den for den saks skyld og da vil jeg tro den biter. Fordelen med denne metoden er at man ikke skremmer fisken med søkker, plask, men gir en rolig, stille og lydløs presentasjon. I danmark er favorittflua etter karpe faktisk en wolly variant, wolly worm som bindes slik:

Krokstr.: 6 - 10

Tråd: Sort

Hale: Rød marabou

Krop: Fluo grøn chenille

Krops hackle: Brun høne

Dette er også interessant, da denne fluen også har hatt suksess i Sverige, men som alltid ligger vi litt etter her i Norge. Får prøve denne ut mer i Norge i årene fremover, så får vi se. Og jeg håper andre fluefiskere og meitere vil ta fluestanga fatt og prøve denne gamle, men uvanlige metoden etter karpefisker, og da spesielt skjellkarpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spotta noen hundre karper på de 10 åra jeg har drevet med karpefiske... Desverre(eller kanskje heldigvis) så tar de ikke alltid. Noen ganger tar de så det synger, men oftest lar de vær. Det skal ikke være for lett, da er det ikke noe gøy. Og når vi spotter fisk, og fisker etter de, er det uten å plaske. Da er det gjerne frilinemeite som gjelder. Med mark, maggot, mais, brød, boilies, partikler i forskjellige former og størrelser osv. På overflata og på bunn. Noen ganger funker stalking, andre ganger ikke. Men å tro at de skal ta bare du ser dem...vel vel, det gjenstår å se. Jeg ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel ikke meningen å si at man tar dem om man ser de Thomas, men det er måten å gjøre det på. Jeg har fisket på mye andre fiskearter som jeg har stalket, og har også erfart at de oftere tar en flue, god knows why, om det er bevegeligheten i den, eller hva det nå er. Uansett, det beste for både fluefiskere og meitere som vil finmeite, er å komme over en karpe som står med halen regelrett i været og vifter mens den støvsuger bunnen... Da sies det og skrives det at de tar 95% av gangene. Og du har rett, det skal ikke være for lett. Moro med en utfordring, og utfordringen er driven videre. Men jeg kan ikke la være å ihvertfall prøve å forsvare en metode som er helt ny i Norge, som har hatt suksess i resten av verden, Fra Europa, til USA, Danmark, Sverige, New Zealand og Australia. De Norske karpene kan da ikke være så forskjellige.

Og jeg syns du kan spise en bolie, plz.. En av de røde med den sterke krydder lukten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Men jeg kan ikke la være å ihvertfall prøve å forsvare en metode som er helt ny i Norge, som har hatt suksess i resten av verden, Fra Europa, til USA, Danmark, Sverige, New Zealand og Australia. De Norske karpene kan da ikke være så forskjellige.

Og jeg syns du kan spise en bolie, plz.. En av de røde med den sterke krydder lukten...

Tror ikke de er så forskjellige, de er bare så få... Eller så er vi norske karpefisker rævva til å fiske!

Jeg skal spise noen kuler for den karpa di. Men for å være helt ærlig så spiser jeg endel boilies til daglig. Må jo prøvesmake litt på varene for å sjekke om det er bra saker... Noe er digg, annet er langt fra digg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk KIS. Ja, det ligger litt arbeid bak, noen mnd, lest tre bøker og trålet nettet for info om fluefiske etter karpe. Deilig at det betalte seg med en nogelunde ok fisk, dette er jo på nybegynner stadiet, så alt kan jo forbedres. Vil fortsette å søke informasjon og erfaring om emnet, og kanskje kan dette bli en ny gren innen fluefiske. Kanskje kan fluefiskere og meitere bli foreenet og samarbeide om spredning av arten, det vil ihvertfall jeg være med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Thomas

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Men jeg kan ikke la være å ihvertfall prøve å forsvare en metode som er helt ny i Norge, som har hatt suksess i resten av verden, Fra Europa, til USA, Danmark, Sverige, New Zealand og Australia. De Norske karpene kan da ikke være så forskjellige.

Og jeg syns du kan spise en bolie, plz.. En av de røde med den sterke krydder lukten...

Tror ikke de er så forskjellige, de er bare så få... Eller så er vi norske karpefisker rævva til å fiske!

Jeg skal spise noen kuler for den karpa di. Men for å være helt ærlig så spiser jeg endel boilies til daglig. Må jo prøvesmake litt på varene for å sjekke om det er bra saker... Noe er digg, annet er langt fra digg!

Fint, bilde før, under og etter kreves !!!! Ja, de er få, men som i svaret til KIS kan jo det gjøres noe med, kanskje.... Jeg er ihvertfall fasinert av fisken og har sjekket noen vann også som det visstnok ikke går karper i, enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fluefanget karpe! [ :) ]

Ingen har vel vært i tvil om at dette har vært mulig; det ble jo tatt en 6 kilos i ulsrudvann tidligere i sommer, og ute i den store verden tas det jo stadig karpe på flue. Men, og det er noen men her, som målrettet metode etter stor karpe er neppe flue en særlig effektiv eller egnet metode over tid. De fleste som fiske karpe med flue opplever da også at man stort sett får mindre og mellomstore karper, litt avhengig av hva slags type vann, og hvor kroksky karpene i utgangspunktet er. I jomfruelige vann, som for eksempel mange steder i Nord-Amerika, er det nok fullt mulig å få store skjellkarper på for eksempel imitasjoner av kreps. I et etablert karpevann i Europa med tynne bestander med stor fisk er nok fluefiske mye vanskeligere. Fluefiske kan som man er inne på her, på sett og vis sammenliknes med 'stalking' (aktivt friline- eller duppmeite), der det er behov for en fin presentasjon uten plasking for å kunne lure ultrasky fisk. Men jeg er rimelig sikker på at i vann hvor karpene har sett det meste, representerer en naturlig godbit noe ekstra sammenliknet med ei flue. I den grad man aksepterer det som fluefisker, kan man jo dusje flua i luktstoff, eller man kan presentere et naturlig agn med fluestang, men da er man jo uansett i et slags grenseland.. Og i mange vanskelige vann i Europa viser jo erfaring at stalking generelt er en SVÆRT vanskelig metode. Man meiter ikke med boltrigg primært for enkelhetens skyld, men fordi dette er det eneste som fungerer. Dette burde vel også gi en pekepinn på hvor lett det er å ta slike karper på flue..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Grattis Remy. Kult at du endelig fikk føle på litt karpekrefter..Et lite spørsmål. denne globuggen..er den fluoriserende eller har den også litt selvlysende (fosforiserende)materiale i seg?? Grunnen til at jeg spør er at i England tas det nå mye karpe på selvlysende(fosforiserende) mais/boilie imitasjoner av plast. Dvs det er vel ca samme plastmateriale som brukes i berkleys powerbait serie bare tilsatt noe selvlysende greier.Selv synes jeg hele greia virker litt snodig men det kan kanskje ha noe for seg. Kan det kanskje være slik at karpa faktisk er skikkelig nysgjerrig og gjerne vil prøvesmake på ting som skiller seg ut...ikke vet jeg. Uansett..bra jobba!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.