Gå til innhold
Fiskersiden

Dorging etter sjøørret


Recommended Posts

Dere har sikkert opplevd å kjøre rundt 'i timesvis' med skit på sluken, og det fisker som kjent ikke noe særlig bra. Har dere noe tips til hvordan man kan unngå det, eller en grei måte å oppdage når det er tang og skit på sluken??

Jeg har brukt en opphenger med tre kroker et par meter over sluken. Dette hjelper noe, men er kanskje uheldig for fangsten......... Men kanskje noen har et bedre forslag til løsning?? :)

Endret av shadow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sluken eller wobbleren er uten skit bør du kunne se på stangtuppen at den går riktig, i det det fester seg noe på sluken/wobblerer, stopper som oftes stangtuppen og bevege seg. Det med trippelkrok er en grei løsning. Jeg pleier til tider å kjøre med stangparavan og da samler den opp det meste av skiten.

Nå vet jeg ikke hvordan utstyr du bruker, klart har du en kort stiv stang så kan det bli værre å følge med på stangtupp bevegelser.

Hvor lengre bak båten du har agnet jo vanskeligere er det å se om wobbleren/sluken er skitfri.

Nå tar jeg i utgangspunkt at du driver med overflatedorging og ikke dyprigger.

Men det å kjøre med skit på i timesvis bør du kunne unngå. Du ser ofte om det er mye skit i vannet og da ville jeg ofte ta opp for å sjekke, det som også kan hjelpe deg litt er å prøve å holde deg unna strømmbelten (som oftest ses disse god etter som det blir litt roligere der) som ofte her med seg mye drit.

på det 10. bilde her, telt fra toppen kan du se et strømbelte som kommer inn fra høyre og går bak nakken til Michael, Du ser det er små bølger både forand og bak.

http://fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=16101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som oftes wobler av type Rapala. Snøret er flettet nylon, slik at det er ikke strekk i det. Derfor ser jeg normalt på stangtuppen om det er skit på om jeg ikke har for mye snøre ute, men er wobbleren liten kan jeg ikke se det. Stanga jeg bruker er ei 10 ft Høregård Forra. Resultatet er at jeg sveiver ofte inn for å kontrollere for skit. Det kommer jeg oftest på når jeg nærmer meg plassene der jeg vet det ofte står fisk. Og da blir det er stress utav H...... :lol:

Et avslørende spørsmål for en nybegynner.............hva er en stangparavan?.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som oftes wobler av type Rapala. Snøret er flettet nylon, slik at det er ikke strekk i det. Derfor ser jeg normalt på stangtuppen om det er skit på om jeg ikke har for mye snøre ute, men er wobbleren liten kan jeg ikke se det. Stanga jeg bruker er ei 10 ft Høregård Forra. Resultatet er at jeg sveiver ofte inn for å kontrollere for skit. Det kommer jeg oftest på når jeg nærmer meg plassene der jeg vet det ofte står fisk. Og da blir det er stress utav H...... :lol:

Et avslørende spørsmål for en nybegynner.............hva er en stangparavan?.... :)

Her ser du eksempel på en stangparavan http://www2.normark.se/public/user/prodimages/150/03076.jpg

Endret av svenna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, men som kjent......en dåre kan spør mer enn 10 vise kan svare sies det....he he , så jeg prøver igjen. :lol:

Finnes det noen erfaringsdata mellom hvor dypt redskapen går ( fiskeredskapen :) ) i forhold til vekt på paravan'en og fart på båten

Endret av shadow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.elbe.no/Produkter/Trollingutstyr/6441

De dypene som er oppgitt i denne linken er ca. dybde. Med en fart på 2-3,5 knop stemmer det ganske bra. Har du veldig tykt snøre vil den gå grundere. De er laget som en finne som bruker farten til å skjære ned i vannet.

Finnes flere typer, men jeg tror ikke det er noen som går dypere enn ca. 9 m. Skal du dypere må du vel over på det som heter dipsydiver. Der får du typer som går veldig dypt. En del av dem er har du oxo muligheten til å stille dybden på. Noen kan oxo justeres til å slå ut til siden. På forpaktningen står det tabeller som sier noe om fart og innstillinger til de forskjellige dyp. En av ulempene med dipsydiver er at det blir ett kraftig drag i stanga så det bør brukes stenger som er beregnet for det fiske.

http://www.dipsydiver.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, men som kjent......en dåre kan spør mer enn 10 vise kan svare sies det....he he , så jeg prøver igjen. :D

Finnes det noen erfaringsdata mellom hvor dypt redskapen går ( fiskeredskapen :D ) i forhold til vekt på paravan'en og fart på båten

Jeg er veldig glad du stiller masse spørsmål, så får jeg noen svar også.

Jeg lurer også på hva slags stenger/sneller som er best å bruke, både med og uten paravan? Senetykkelse/type?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til helt vandlig overflate dorging etter ørret bruker jeg en helt vandlig slukstang, som har en slukvekt på opp til 25 gr. ca 10-11 fot. Åpen haspel ladd med 0,28 mono, snelle er vel str. 3000.Når jeg kjører med stangparavan har jeg en trollingstang (innliner) som tar vekt fra 20 til 65 gr. og en trollingsnelle (multiplikasjon) med teller. Lasta med 0,41 mono, mellom stangparavanen og baite bruker jeg 0,28 mono.

Det som kan være smart er å spaderer på seg denne bok "båtfiske - en praktisk guide". Har står det utrolig mye nyttig. Jeg har selv boka og den har gitt meg masse matnyttig stoff. :D

https://www.fiskersiden.no/index.php?option..._id=2&Itemid=50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare bøye meg i støvet for hjelpsomme skjeler og gode svar. Men jeg føler meg litt som fremmed fugl på møte i pinsemenigheten der 'man taler i tunger'.....he he ( håper jeg ikke fornærmer noen) Men utfra samenhenger og kjente begreper tror jeg at jeg klarer å tyde talen :D

Må vist få meg snelle med teller på. Jeg har ei Ambasadør 6000 med line som har forskjellig farge for hver 20'ende meter. Slik klarer jeg sånn noenlunne å holde styr på hvor mye snøre jeg har ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan være smart er å spaderer på seg denne bok "båtfiske - en praktisk guide". Har står det utrolig mye nyttig. Jeg har selv boka og den har gitt meg masse matnyttig stoff. :D

boka er bestillt :D

Jeg henger meg på shadow og takker for svarene.

Hvis dere har noen linker til rimelige trollingstenger og sneller så hadde jeg satt umåtelig pris på det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til helt vandlig overflate dorging etter ørret bruker jeg en helt vandlig slukstang, som har en slukvekt på opp til 25 gr. ca 10-11 fot. Åpen haspel ladd med 0,28 mono, snelle er vel str. 3000.Når jeg kjører med stangparavan har jeg en trollingstang (innliner) som tar vekt fra 20 til 65 gr. og en trollingsnelle (multiplikasjon) med teller. Lasta med 0,41 mono, mellom stangparavanen og baite bruker jeg 0,28 mono.

Hva er fordelen med en inline stang kontra ringer?

Det står lbs som vekt og ikke slukvekt i gram på trollingstenger. Hvor tung redskap inkl. paravan kan jeg bruke på en stang på 12-20 lbs?

(svarene finner jeg sikkert i boka jeg har bestilt, men utåmodig vettu....) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på enda en ting til jeg ........ :blink: De lærde strides, i alle fall de jeg har snakket med....... Har det noen praktisk betydning å bruke hurtigkobling på sluken når man fisker etter SØ. Noen mener det 'ødelegge' både gangen og presentasjonen av sluken. Knytt sena direkte på sluken sies det. Jeg vil tro det motsatte er tilfelle. Nemmelig at sluken går friere når den henger i en hurtigkobling, og så er det praktisk å kunne bytte sluk kjapt. For alle må jo prøves :P

Er det noen her som mener noe om dette også? :)

Takker for mange fine svar og vink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på enda en ting til jeg ........ :blink: De lærde strides, i alle fall de jeg har snakket med....... Har det noen praktisk betydning å bruke hurtigkobling på sluken når man fisker etter SØ. Noen mener det 'ødelegge' både gangen og presentasjonen av sluken. Knytt sena direkte på sluken sies det. Jeg vil tro det motsatte er tilfelle. Nemmelig at sluken går friere når den henger i en hurtigkobling, og så er det praktisk å kunne bytte sluk kjapt. For alle må jo prøves :P

Er det noen her som mener noe om dette også? :)

Takker for mange fine svar og vink.

Wobblere går bedre uten hurtigkobling. Har ikke merket noe forskjell på sluker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må lage wobblerknuten der man knyter slik at det blir en løkk slik at wobbleren går fritt.

Les her !!!

https://www.fiskersiden.no/index.php?option...d=111&Itemid=39

Og man har det ikke såååå travelt når man er ute å fisker at man ikke kan lage en riktig knute

:);) Da vil jeg tro du også fisker dårlig, for da er du for stressa :P:blink:

Så kutt ut hurtigkobbling og lag en bra knute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er fordelen med en inline stang kontra ringer?

Det står lbs som vekt og ikke slukvekt i gram på trollingstenger. Hvor tung redskap inkl. paravan kan jeg bruke på en stang på 12-20 lbs?

(svarene finner jeg sikkert i boka jeg har bestilt, men utåmodig vettu....) :P

Det er ikke kastevekter, men anbefalte line tykkelser/bruddstyrker. Mange steder oppgir man dette og, litt for at lina skal ryke før stanga knekker.

Ang wobbler knuten; hipp som happ*, man får en gange med den, og knyter man en stram knute rett på "bøyla" uten splittring, kan man gi wobblere en litt annen gange ved å feks ta knuten litt på undersia.

*edit: men rapala knuten er ofte anbefalt.

P

Endret av Pikopath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.