Gå til innhold
Fiskersiden

Dorging etter sjøørret


Recommended Posts

Sjøl bruker jeg gjerne vobblerhemper, vel å merke av typen crosslock og av typen som er avrundet. Men på mindre vobblere enn 12-13 cm kjører jeg løkke i stedet.

Hvor store er woblere som blir oftest brukt. Jeg føler best med 9cm woblere. Men tror dere fisken føler det samme?........ he he Muligens stor fisk vil ha stor wobler........ i min verden er det skjelden SØ større enn 1,5 kg. Er det noen tommelfinger regel for når man bør velge de forskjellige størrelsene på woblere?

Endret av shadow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg er relativt fersk på trollingstenger, men her er min erfaring: Inlinestengene fordeler presset fra lina veldig jevnt over hele stangen. Ulempen er at de kan tettes med is når det er kaldt. Jeg bruker selv en riggstang med vanlige ringer til riggen. Til vanlig flatlinedorging (ikke dyprigg) klarer du deg fint med en vanlig slukstang. Til rigg, eller bly- og dipsyer er det greit med en stang beregnet for dorging. Denne har typisk dypere aksjon enn den vanlige slukstangen, den har flere ringer (jevner press på snøret), og den er beregnet på å stå i spenn i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Et tips/ advarsel ang rapala knuten og lignende knuter.

Ved bruk av dypgående vobbler, eks deep tail danser, slites senna etter en god stund. Har mistet 2 slike ute på tur og fant løkknere utslitt. Kunne rykke 0,46 big game rett av :blink:

Så de er nå festet med hempe!!!

Resten bruker jeg løkker på, uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.