Gå til innhold
Fiskersiden

Sletting av hardisk


Brutus
 Share

Recommended Posts

Skal igang med å slette harddisken min for første gang. Jeg har en bærbar pc, og har ikke instalert noe ekstra hardware på den, ei heller mus etc.

Når jeg formaterer harddisken, vil jeg og slette driverne til den integrerte mus o.l. eller vil det fremdeles være der?

Vil formatering av harddisk fjerne alt av virus, trojanske hester etc? Det er nemelig målet...

Endret av Brutus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formatering av harddisk vil fjærne alt. Absolutt alt av virus, drivere osv. Hvis du har orginal driver CD som fulgte med PC`n, så er det ikke noe problem å innstallere windows og driverene på nytt. Windows har dessuten de vanligste driverene innstallert, slik at du sannsynlighvis kommer så langt at du kommer deg på nett og kan laste ned oppdateringer der, men er du lur laster du ned driverene på forhånd fra PC produsentens support sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har av cd'er er en hp Quickrestore system recovery Cd, en operating system cd og en orginal windows xp cd. Dette burde være nok til å få pcen opp å gå igjen, etter formatering?

Da skal den bli som ny igjen. Når du har kjørt begge cd`ene bør du oppdatere drivere på nett.

Sats på skikkelig antivirusprogram, så slipper du å gjenta dette. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gratis Norman gjennom banken, men betaler heller for Norton, for den er bedre syns jeg.

hvordan testet du for å finne ut hva som er best ?

En maskin med Norman og en med Norton. Lastet inn masse suspekt programvare og talte treffene. :P

Overlegen seier til Norman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allt blir fjenet!

Nå er jeg på ingen måte noen hardware ekspert, men hvis alt blir slettet ved en vanlig formatering, hvorfor finnes det da profesjonelle firmaer(ehhh alle firmaer er vel kanskje profesjonelle) som tilbyr overskriving for å fjerne alt og tilogmed tar betalt for dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på ingen måte noen hardware ekspert, men hvis alt blir slettet ved en vanlig formatering, hvorfor finnes det da profesjonelle firmaer(ehhh alle firmaer er vel kanskje profesjonelle) som tilbyr overskriving for å fjerne alt og tilogmed tar betalt for dette da?

Hvis du bare formaterer og ikke overskriver kan hackere få tilbake det som ligger der. Det proffene gjør er at de overskriver hele disken med #ff og deretter #00. Da er allt borte. I pctools kalles dette for wipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En maskin med Norman og en med Norton. Lastet inn masse suspekt programvare og talte treffene. :P

Overlegen seier til Norman.

Norman er etter min erfaring svært tungt, så hvis pc'en din ikke har veldig bra kapasitet vil jeg anbefale Norton. Du får i de fleste tilfeller god nok beskyttelse fra begge to, i den grad det er mulig med windows.

Ellers anbefaler jeg crapcleaner fra tid til annen, det tar seg av en del drit på pc'en.

Siste versjon av opera er også meget bra, og mange virus/hester og anna skit er lagd for å plage og spre seg med IE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare formaterer og ikke overskriver kan hackere få tilbake det som ligger der. Det proffene gjør er at de overskriver hele disken med #ff og deretter #00. Da er allt borte. I pctools kalles dette for wipe.

Dette jeg tenkte på sikkert, takk for oppklaringen...

Endret av Ginny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare formaterer og ikke overskriver kan hackere få tilbake det som ligger der. Det proffene gjør er at de overskriver hele disken med #ff og deretter #00. Da er allt borte. I pctools kalles dette for wipe.

eller man kan hente det selv med dette programmet ( encase.exe ) oi det skulle jeg muligens ikke ha sagt :-D

:)

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.