Gå til innhold
Fiskersiden

Philip i Frankrike


avkroken
 Share

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

3-6 hekto er også godt under 20 kg Frisch...

Tror hele merde assosiasjonen kom fra at det ble oppfattet at det var små vann, nærmest pytter som produserte disse store individene for så å selge de til større vann.

Det hele bunner vel ut i en misforståelse i starten av denne delen av tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

3-6 hekto er også godt under 20 kg Frisch...

Tror hele merde assosiasjonen kom fra at det ble oppfattet at det var små vann, nærmest pytter som produserte disse store individene for så å selge de til større vann.

Det hele bunner vel ut i en misforståelse i starten av denne delen av tråden.

Misforståelse var det nok, i.o.m at alle har forlatt debatten..[ :) ]

Vekta har ellers lite eller ingenting med begrepet kutlivering å gjøre[:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ulff

Ja kall det gjerne det :-) Dette er vann som er lett tilgjengelige for barn, familier, bevegelseshemmede, meitere og andre som ikke orker å gå så langt, hehe.

Noen er på fottur, og andre er på fisketur. That`s life[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Det hele bunner vel ut i en misforståelse i starten av denne delen av tråden.

Alt tyder vel på at du har rett i denne uttalesen Trym. Det er lett å bli hektisk og ukritiskn år slike debatter blusser opp. Problemet er jo ofte at de som uttaler seg mest bombastisk egentlg ikke vet hvordan ting foregår.

Men som sagt før, diskusjoner og "skittkasting" er jo det som gjør Fiskersiden så utrolig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vekta har ellers lite eller ingenting med begrepet kutlivering å gjøre"

Helt enig i det Frisch, men assosiasjonen til merde kommer gjerne lettere (vaffal for meg) om det er snakk om fisk med strl.

(selvom det helt klart er kultivering det er snakk om)

"Problemet er jo ofte at de som uttaler seg mest bombastisk egentlg ikke vet hvordan ting foregår."

Det er vel lettere å bli oppfattet som bombastisk når synspunktene fremføres skriftelig i stedet for muntlig.

Uansett er jeg helt enig at diskusjoner og "skittkasting" i det ene tråden og dønn seriøsitet i den andre tråden her inne er nettopp hva som gjør forumet her helt overlegent.

Her får man alt! Fakta, hjelp og råd og ikke minst masse humor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

sitat:Opprinnelig postet av elPerro

Hvis det er så lønnsomt å ha et vann der man kan fiske etter 20 kg karper (noe det tydligvis er siden man får solgt sånne fisker) hvorfor blir ikke de 'små kommersielle vanna' markedsført som skikkelig gode karpe-vann og tar all inntekten selv?

Dette er jo akkurat det samme som put'n'take-fiske etter regnbuer som man finner mye av i Danmark f.eks. Men men...noen liker det også... Det hjelper ikke at det er 'et lite kommersielt vann' og ikke en dam. Det er jo put'n'catch'n'release i det store vannet uansett...

elPerro

Skjønner at du liker å uttale deg uten å vite hva du prater om, men noen liker dette også[^]

Hvis det går 50 stk 20 kilos karper i Mjøsa, er dette put and take? Du vet ingenting om hverken størrelsen på vannene det er snakk om eller hvordan fiskene når disse vektene. Mulig du ikke ser det selv, men du fremstår som det motsatte av en oppegående person med disse lavmåls utalelsene dine. Hadde du satt deg inn i det du er så flink til å utale deg om, så ville du sett at eneste reelle forskjell mellom norsk kultivering av ørret/laks og kontinental karpe, er størrelsen på fisken, potensialet for vekst og ikke minst den kommersielle verdien. [^]

Å skape et kommersiellt bra vann koster flere millioner kroner å tilrettelegge på en normal måte. Vanlige grunneiere har selvsagt ikke mulighet til dette.

Det kan godt hende jeg ikke er så oppegående...

Men for meg så ligner det put'n'take. Jeg er enig med deg at det foregår mye av det samme i f.eks Nordmarka. Men ikke alle fisker i området rundt Oslo, noen fisker der det faktisk er vill fisk også...

Du har rett i at jeg ikke vet så mye om forholdene i Frankriket. Så hvorfor ikke opplyse en stakkars ørretfisker da.... (har fått med meg mye etter å ha lest alle innleggene her nå da)

elPerro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av elPerro

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

sitat:Opprinnelig postet av elPerro

Hvis det er så lønnsomt å ha et vann der man kan fiske etter 20 kg karper (noe det tydligvis er siden man får solgt sånne fisker) hvorfor blir ikke de 'små kommersielle vanna' markedsført som skikkelig gode karpe-vann og tar all inntekten selv?

Dette er jo akkurat det samme som put'n'take-fiske etter regnbuer som man finner mye av i Danmark f.eks. Men men...noen liker det også... Det hjelper ikke at det er 'et lite kommersielt vann' og ikke en dam. Det er jo put'n'catch'n'release i det store vannet uansett...

elPerro

Skjønner at du liker å uttale deg uten å vite hva du prater om, men noen liker dette også[^]

Hvis det går 50 stk 20 kilos karper i Mjøsa, er dette put and take? Du vet ingenting om hverken størrelsen på vannene det er snakk om eller hvordan fiskene når disse vektene. Mulig du ikke ser det selv, men du fremstår som det motsatte av en oppegående person med disse lavmåls utalelsene dine. Hadde du satt deg inn i det du er så flink til å utale deg om, så ville du sett at eneste reelle forskjell mellom norsk kultivering av ørret/laks og kontinental karpe, er størrelsen på fisken, potensialet for vekst og ikke minst den kommersielle verdien. [^]

Å skape et kommersiellt bra vann koster flere millioner kroner å tilrettelegge på en normal måte. Vanlige grunneiere har selvsagt ikke mulighet til dette.

Det kan godt hende jeg ikke er så oppegående...

Men for meg så ligner det put'n'take. Jeg er enig med deg at det foregår mye av det samme i f.eks Nordmarka. Men ikke alle fisker i området rundt Oslo, noen fisker der det faktisk er vill fisk også...

Du har rett i at jeg ikke vet så mye om forholdene i Frankriket. Så hvorfor ikke opplyse en stakkars ørretfisker da.... (har fått med meg mye etter å ha lest alle innleggene her nå da)

elPerro

Den som spør, får svar[ :) ]

Kultivering er ellers ikke noe Oslo-fenomen, de fleste vann i nærheten av bebyggelse/folk har interesser hos lokale jeger og fiskerforeninger. Kall det gjerne put and take, men take er en jo en sannhet med modifikasjoner da man ofte har en uke uten napp. Merder my ass....[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluesona i Hemsila er jo et bra eksempel på riktig forvaltning av et vassdrag. Hadde man gjort det samme med gjedde, brasme, karpe, suter osv, hadde det vært fullt mulig å dra turistene andre veien. Skulle man fått bismak av noe, må det være og måtte betale for kilo fisk fanget(regnbue).

Håper denne tråden forblir som overskriften tilsier. Skal vi fortsette på denne diskusjonen, synes jeg at vi lager en egen tråd, slik at fangstrapporter ikke drukner i alt det andre.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var sannelig litt av den debatt. Problemet for en fransk eier av en typisk karpesjø på 100-200mål er flerdelt. For det første så formerer karpene seg noe helt sinnsykt. I løpet av kort tid vil det være nødvendig med ganske harde utfiskinger for å sørge for at bestanden holders seg på et attraktivt størrelsenivå. Fiskens veksthurtighet avhenger av næringstilgang og mengde kilo fisk. Han kan velge å ha 50-20 kiloser eller 1000-1 kiloser. De færreste av sjøene fores spesielt hardt. Sportsfiskerne forer en del selvsagt, men det vil fortsatt være den naturlige føden som utgjør hoveddelen. Ved utfisking blir det gjerne en del fisk til overs. Disse selges unna som mat(ja for det spises en del karpe i Europa) og en og annen selges levende som settefisk. Dersom et vann har mange store fisker kan det være god butikk å selge et par store til andre som ønsker å starte opp komersielle sportsfiskesjøer.markedet er tilsynelatende uendelig bare man kan vise til store nok fisker i sjøen. 100 000,- for en 20kilosfisk må sees i lyset av hva "markedsverdien" for å trekke folk til sjøen utgjør. Typisk fiskekortpris for en "high class" karpesjø vil være ca 500Euro pr 2 mann og uke. Da fisker man på dobbelswim. Disse vil da være klargjort med en god plass å sette opp bivvy, kort vei til sikker parkering og tilgang til dusj, toaltt og evt matservering. Tilleggservice kan være levering av ferdigsnmurte matpakker, drikke, ferdiglagde partikkelagn etc.Dersom du vil fiske de mest populære sjøene (det finnes vel en 80-100 stykker) må du tenke deg om raskt dersom du ønsker plass i en god uke i 2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.