Gå til innhold
Fiskersiden

Kristiansand 25/9 Fløyfisk!


Erlend
 Share

Recommended Posts

Som tidligere annonsert, fikk jeg lurt meg unna til et par timers fisking, mens jeg var på tur i Kristiansand i helgen. Begynte å fiske i syvtiden og dro hjem rundt klokken tre. Meitet med to stenger, mens jeg tidvis kastet litt med en lettspinn. Agn: reker og reker påsmurt blue crab attraktor. Selv om jeg ikke kan vise til allverdens fangst etter såpass mange timer med fiske, var det likevel særdeles artig å få en ny art. Fløyfisk! Ante ikke hva det var, så den fikk bli med hjem og har nå flyttet inn i fryseren. Hadde i tillegg ett stort napp, som jeg lurer veldig på hva kan ha vært. Lå på ryggen og slappet av... hadde satt på nappvarslere, så om det nappet, ville jeg høre det. Plutselig ringer det i bjella, og jeg titter opp... surfstangen bøyer seg skikkelig, og tripoden er i ferd med å velte. På omtrent ett nanosekund, får jeg kastet meg frem og får hindret at tripod'en velter. Tar tak i surfstanga og gjør tilslag. Da var det selvfølgelig ikke noe i andre enden... Kan være ett godt eksempel på at man må følge med på fiskingen, selv om stengene nærmest fisker av seg selv, der de står på stativet sitt...

Har nå lagt ut bilder:

Fiskeplassen:

13102004110122esB64FItpLRr.jpg?78

Fangsten:

2 Berggylt, 790g-1,04kg

13102004110122Us5h88gk53h3.jpg?59

13102004110122G12O7Qx9G3js.jpg?28

3 Torsk, 550-970g

13102004110415W6alEHnhE9iK.jpg?65

1 Hvitting 480 gram

13102004110123SusD65ns4NuI.jpg?48

1 Knurr, 240 gram,

131020041101239qpc6gwKASgd.jpg?89

1 Fløyfisk (hann) 110 gram

13102004110414K8xG981144QR.jpg?41

13102004110414njFrF7VWQfJ6.jpg?51

13102004110414Tpl1MH62f1dK.jpg?32

13102004110414kO1BKS2eNJ2Q.jpg?16

13102004110415ps3716pJ7KKR.jpg?86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

haha!

Ja den var kul den!

Utdyping for de som ikke var der; Erlend fikk knurr på Bestemorstranda, som nevnt i annen tråd, og når den ble sluppet uti igjen svømte den 7-8 meter med ryggfinnen over vannskorpa sakte bortover.

Akkurat som en hai liksom... Stilig å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var vel en bra nok fangst på en såpass kort tur? Hadde i hvert fall vært temmelig fornøyd med en fløyfisk.

Er den sjelden? Jeg har ikke fått det selv eller sett noen andre få det.

Du skriver du påsmører "blue crab attraktor". Er det noe du har bra erfaringer med, eller tester du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke hørt om Fløyfisk før denne turen, jeg... så jeg ble i hvertfall overasket. Hvor sjelden den er, vet jeg ikke...

Det er i hvertall ikke vanlig at hannfisken blir noe særlig lengre enn den jeg fikk... I følge oppslagsverk, blir hannfisken opptill 30 cm... Og den jeg fikk, var vel omtrent så lang.. Norgesrek er 70 gram tyngre enn den jeg fikk.

Blue crab var noe Tom Ole anbefalte, og foreløpig ser den ut til å fungere bra... Eneste bakdelen er at det lukter noe helt for j.ævlig... og det er fort gjort at det lukter litt hvis man får det på fiskeutstyr, klærne fiskeveske osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitting! (Herlig med disse artsdiskusjonene! [ :) ]) Lyr er så tydelig underbitt at det kan det da ikke være! Sjekk fargene også, lyr er mye mer oliven- og bronsefarget enn hvitting som har mer rosaskjær i seg. Hvitting, hvitting, hvitting! [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns forsatt det ser ut som en liten lyr, men kan seff ta feil. Men se på første ryggfinna, den er kokav og ikke konveks, dvs, den går inn og ikke utover.... Små lr har ofte den fargen, men det avhenger jo på hvor de bor. I Tareskogen blir de jo mørkere. Har fått en drøss hvittinger og lyr, men klarer ikke bli sikker i saken... Men står på lyr som sagt, selv om den ikke er tydelig underbitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.