Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor får jeg kjøpt kevlartråd?


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Hører stadig vekk at folk prater om at tynn kevlartråd er så bra til å bruke til å binde gjeddefluer - at de blir så sterke da. Hører t.o.m. at de mener det er perfekt å bruke som gjeddefortom også. Både tynn, myk og sterk.

Dette høres jo veldig bra ut. Er kevlartråden virkelig så bra? Og hvor i Norge (helst Oslo) får man kjøpt slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig vil jeg aldri bruke kevlartråd til fortom, da den fliser noe helt ****** ved mekanisk slitasje. Kevlartråden er dog kjempefin til gjeddefluer og andre fluer beregnet på fisk med skikkelig tannsett, forutsatt at du lakker/limer hodet på flua godt. Også super til hårfluer som f. eks muddlere og andre hvor du trenger å bruke litt kraft på tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Det som kommer for fullt nå er carbnonwire.

Carbonwire? Hvem, hvor, hva? Har du mer info om dette? Evt linker til produsenter? Har søkt på Google og SciFinder uten å finne annet enn en japansk side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kevlar som tråd er et materiale med liten elastisitet og meget lav tåleranse overfor brekkasje og temperaturforandringer. Etter mitt skjønn er dette bare en jippo som er totalt uegnet til fluebinding.

Er det frykten for at gjedda skal bite i stykker materialet ditt, vil nok heller ikke surringer av metalltråder, tynn wire eller annet materiale motstå trykket/presset fra en eller flere skarpe tenner. Da kan du like godt bruke bruke vanlig bindetråd som du forsterker med ekstra lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

For et par år siden var jeg med på et formidabelt gjeddefiske på Åland i oktober. Vi, fire mann, fisket ca 40 gjedder på enhånds flue,- de største rundt 7 kg. Da ble det benyttet Proleader fra Angler Pro, styrke 25 kg. Sikkert noe det samme som Avkroken har. Fungerte utmerket.

Jsc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.