Gå til innhold
Fiskersiden

WOOW


Angus
 Share

Recommended Posts

Hvis denne fangsten virkelig stemmer så er det jo en fantastisk gjedde.

Men jeg er som alltid veldig skeptisk til slike sensasjonelle fangster, og for at en sommergjedde på 122cm skal veie 18,7kg så må ryggbredden og den generelle fedmen være helt enorm! Det ser ikke slik ut i det hele tatt på de bildene jeg har sett her. En gjedde på 18,7kg tatt om sommeren burde vært langt over 130cm lang og samtidig veldig rund rundt magen!

Her er det et bilde til sammenligning av en gjedde på 119cm og 12,8kg holdt opp av en voksen mann og ikke en liten 11åring. Gjedda på 12,8kg er kontrollveid på en matbutikk her i Kongsvinger i forrige uke.

8672_s.jpg

Gjedde 119cm og 12,8kg. Ganske typisk norsk storgjeddekondis på denne.

Videre kan man ta en titt på den berømte Sörtjärnsgjedda på 122cm og 16075g! Den gjedda var veldig fet og rund!

8673_s.jpg

8674_s.jpg

8675_s.jpg

Er den norske gjedda mye kraftigere enn denne svenske vintergjedda? Jeg bare spør!

Legger også ved noen klare eksempler på faktiske 18kg+ gjedder fra legendariske Löddeå. Disse fiskene er tatt på vårvinteren føre gyting og den generelle fedmen er jo som kjent enorm på disse gjeddene som lever av fet sild ute i svenskt brakkvann. Alle gjeddene holdes av voksne menn og ikke en liten gutt.

8676_s.jpg

122cm og 18100g! Sjekk hengemagen!

8677_s.jpg

126cm og 18600g! Rundmålet var enorme 83cm på denne fantastiske vårgjedda!

8678_s.jpg

126cm og 18600g bilde 2.

8679_s.jpg

126cm og 18600g bilde 3.

8680_s.jpg

126cm og 18600g tatt i Lödde 2004.

Vi får håpe den norske gjedda blir ordentlig kontrollveid da den på bildene ikke ser ut som disse svenske megagjeddene! Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto vel i VG-reportasjen at den var kontrollveid. Tiden får vise om det holder mål.

Sakset ellers dette fra Fedrelandsvennen:

- Vi har målt gjedda til 122 centimeter og 18,7 kilo ved hjelp av fiskevekt. Dermed er den i alle fall større enn den som ble tatt i Syndle for noen år siden, sier Tore Harry Halvorsen.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser på bildene til AAB kan man jo begynne å lure. Var hjemme og i samme området da de fikk den, de ringte en kompis, senere på kvelden, og vi ville at de skulle komme og veie den på våre vekter(Bonzo og salter), for da hadde de bare veid den på en badevekt til 18-19kg, men det blev icke.

Jeg har og noen fler bilder enn de som er på nett, og den ser ikke sååå ryggbred ut...

Jaja tiden for vise

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo minne om denne: http://www.ringblad.no/nyheter/article675180.ece

Den var 132 lang.

Og den gjedda var som man ser på bildet tatt før gyting om våren. Men ble den kontrollveid da?

Ut i fra de bildene jeg har sett av 11 åringen og sommergjedda på 122cm, så ville jeg i grunnen tippe 13-14kg, men de dårlige bildene kan jo lure meg i negativ retning. Ryggbredden ser heller ikke akkurat så drøy ut da gutten holder over nakken på gjedda med hånden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd! Da hadde vi visst resultatet.

I hvertfall litt mer korrekt, og jeg hadde jo ikke hatt no grunn til å ljuge på noen kilo heller.

Kan jo nevne at en annen gjedde tatt i samme området veide 15,7 (om jeg husker desimaltallet rett) var 134 cm, og en annen som var 128 veide 17,5, om jeg ikke husker feil ble begge disse tatt på sommeren.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.