Gå til innhold
Fiskersiden

Lynkurs i hvordan å fiske ørret i vann.


Speyer
 Share

Recommended Posts

Hallo!

Jeg har fisket en del etter sjørret i sjø å laks i elver men aldri skikkelig fisket med flue i vann,

var og fisket i går men fikk ingenting (selv om det var mange vak).

Jeg fisket med en 7-8 stang vet at dette er overkill men det er den eneste stangen jeg har.

Men over til metoder å fiske på, når jeg fisker etter sjørret så fisker jeg i forskjellige tempo

skal jeg gjøre dette i vann også?

Jeg bandt meg noen zulu silver fluer og noen lignende våt fluer, er dette gode fluer å fiske med i vann, eller bør jeg gå over til tørrflue fiske?

Selv om jeg syns det virker litt kjedelig? tar jeg feil?

noen som har noen steg for steg beskrivelder av gode tørrfluer/våtfluer til vann?

på forhånd takk!!

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig fisker nesten aldri med våtfluer i vann. Jeg er kanskje litt i overkant sær, men jeg syns tørrfluer er det morsomste.

Om du ser hva de tar så knyt på en imitasjon av dette og kast på vak. Så er det bare å la den ligge helt rolig. Om du har vakende fisk rundt flua di flere ganger så har du antageligvis bomma litt på valget :lol:

Eventuelt at det er så mye klekking at den rett og slett bare ikke tar din. Det skjer.

En annen ting jeg har fått mer og mer sansen for er streaking caddis. Det er både spennende og effektivt.

Strip inn flua så den lager plog i vannet, og ørreten trigger kanskje på det.

Fisken tar derimot ikke flua så veldig forsiktig som de kanskje gjør på fallskjermfluer og lignende, så vær forberedt.

Nå har jeg ingen linker til bindeteknikker på fluene i hodet, men et kjapt søk enten på siden her eller på google svarer på stort sett det meste du trenger.

Lykke til

Endret av Hrafn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! for bra svar.

sliter med den ventinga på at fisk skal ta, men det er vel vanesak når du fisker med tørrflue?

Jeg sliter liksom litt med når det ligger fullt i fluer på vannet i fra før, hvorfor skal den akkurat ta min?

bør jeg dra inn litt slik at det ser ut som tørrflua har problemer, eller skal den være "pinn dau?" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bevegelse på flua hjelper nok ja. Det kan være seg for eksempel bare et par små inntrekk et par minutter i mellom. Hvis fisken vaker mye rundt flua di, men vil ikke ta den, bytt flue.

Av fluer som funker bra til ørret har jeg nå en soleklar favoritt: Streaking Caddis-"imitasjoner" med litt forskjellige farger og krokstørrelse. Tidlig i sesongen har jeg bra uttelling på en liten svart SC i #16, men dette er ei allroundflue som i de fleste tilfeller kan imitere det meste av smådyr på overflata.

Hvis du finner ut hva fisken tar, bytt til en imitasjon av insektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange tips om SC og det er også mitt tips. Men for å gjøre fiske morsommere, så prøv å fiske ørret i elv. Da får du det kjempemorro selv med fisk på 250 gram.

Maur imitasjoner funker også bra hele året. Skal du fiske med våtfluer vil jeg anbefale de gammle klassiske som March Brown, Sulu Zilver, Hekcman Pecan Green(Ikke sikker paa hvordan det skrives) og Alexandria. De to siste er utmerket etter at det er begynt aa bli moerkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonelle våtfluer og nymfer har helt klart noe for seg når du fisker for å få fisk. Imitasjonsfiske med tørrfluer er noe annet og ofte verdsatt høyere av de fleste. Ikke fordi det nødvendigvis er så vanskelig, men fordi de aller fleste av oss ikke behersker våtflue- og nymfefiske godt nok. (-og dessuten er det bare en brøkdel av fiskens inntak av føde som skjer på vannoverflaten, så da sier det seg selv hva som er mest effektivt) Det viktigste er at du fisker slik du selv foretrekker det!

Nok om det.

Den siden som har det beste utvalget av fluemønstre for norske forhold finner du hosFluefiskesiden men du finner desverre ingen bindebeskrivelser for klassiske våtfluer. Der er nok biblioteket rette adresse.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen pisker,men har erfart at om kvelden i mølabakkene patruljerer de store gutta etter føde.overgangen mellom grunt/dypt.

Polarid briller er ett must,da det er mye lettere å lese vannet.

Dette løser selvsagt ikke problemet med at fisken ikke vil ha flua,men er vel samme som metodene som gjelder? sort sluk/streaking caddis i skumringen i mølabakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.