Gå til innhold
Fiskersiden

mink


aej
 Share

Recommended Posts

noen andre som har merka at det er mye mindre mink langs vestlands kysten i år.. var på bømlo i helgen, og så kun 3 mink... på samme tid i fjor (og andre år) så har til tider spotta mellom 5 og 10 stk på en dag.. virker som om mink bestanden er blitt litt mindre.... uansett 3 mink mindre etter denne helgen :) hadde seff hagla med meg mens jeg fiska :blink: gikk i land på de mest "mink utsatte" øyene og jakta litt innimellom fiskinga... :D

syns de kunne satt skuddpremien mye høyere på mink, så folk hadde jakta mer bevist på minken... den har jo tross alt vert et stort problem de siste årene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel strengt talt ingen som bryr seg om jakttidene på mink... har de ei hagle tilgjengelig i det det evt. kommer en mink sigende forbi, så skyter de den.. og det er bra..

i fjor, da jeg var ute og satte liner så så jeg et reir, (alke) der minken hadde knust ALLE eggene som var i det.. tror det var 5-6 egg...

så ja, minken er en sann plage! den burde vært utryddet eller vertfall kraftig redusert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg ingen då eg var på vestlandet ei veke i sommar, og var ved sjøen kvar dag.

Mink er det vel jakt på heile året, med mindre det er lokale begrensningar? I fylgje til dømes denne kjelda, i alle fall.. Har alltid trudd det, sjølv om eg aldri har jakta på den, sidan det er ein innført art som ikkje er ønska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en del mink og minkfeller på Lysøen der jeg jobber for tiden. Problemet er at fellene er av slaget som fanger minken levende. Forrige vaktmester senket fellene under vann og tok livet av de på den måten, men det er litt drøyt. Noen som vet hvordan jeg skal ta livet av de? Kan selvfølgelig ta en slags variant av leirdue ved å slippe minken ut og stå klar med hagla... Å ta de ut med et par grove hansker for så å slå de ihjel er også en mulighet som virker mindre fristende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fantomet

Vi har en del mink og minkfeller på Lysøen der jeg jobber for tiden. Problemet er at fellene er av slaget som fanger minken levende. Forrige vaktmester senket fellene under vann og tok livet av de på den måten, men det er litt drøyt. Noen som vet hvordan jeg skal ta livet av de? Kan selvfølgelig ta en slags variant av leirdue ved å slippe minken ut og stå klar med hagla... Å ta de ut med et par grove hansker for så å slå de ihjel er også en mulighet som virker mindre fristende.

Salongrifla med 22 short er jo grei å avlive mink med.

Hva er feilen med slagfeller.Man må jo ikke fange minken med levendefangstfeller heller.

Er det ingen der oppe som sitter med kompetente jaktterriere?

Her nede fungerer Terriere glimrende :wacko:

Ellers så veit jeg om flere i Bergens omerådet som sitter med gode minkhunder.

En kombinasjon av feller/Terrier er en god måte å forvalte minkbestanden på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine barndomsår hadde eg ute 2-3 minkefeller nede ved elva hele sommeren. Eg pleide å fange ca 10 mink, og et par katter hver sesong. Minkene blei avlivd på en grusom måte (drukning) Eg har sett mye mere mink etter att eg sluttet med fellene.. Når det er sagt, så har eg ikke sett noen i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nede fungerer Terriere glimrende :D

Ellers så veit jeg om flere i Bergens omerådet som sitter med gode minkhunder.

En kombinasjon av feller/Terrier er en god måte å forvalte minkbestanden på.

Hmm kanskje eg skulle bruke min store terrier til en slik jobb. Husker min søsters bc/husky/buhund blandings tok en mink engang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er sikkert mer mink der jeg tok 3 stk i helga... 2 av minkene var unger.. så skulle ikke forundre meg om det er et helt kull der... skal ta turen inn på samme plassen til neste helg... kansje fiske litt HA i samme slengen! tror du vet hvor jeg har vert asmund :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salongrifla med 22 short er jo grei å avlive mink med.

Hva er feilen med slagfeller.Man må jo ikke fange minken med levendefangstfeller heller.

Er det ingen der oppe som sitter med kompetente jaktterriere?

Her nede fungerer Terriere glimrende :D

Ellers så veit jeg om flere i Bergens omerådet som sitter med gode minkhunder.

En kombinasjon av feller/Terrier er en god måte å forvalte minkbestanden på.

Salongrifle har jeg, så det er jo en mulighet. Jeg skal prøve meg på å sette ut et par feller for å se hvordan bestanden er her ute. Er den stor spørs det ikke om en slagfelle eller tre bør handles inn. Svinepelsene har vært og forsynt seg av hummeragnet mitt i naustet, så de finnes nå ihvertfall i flertall på fastlandet.

Når det gjelder hund så har jeg med meg irsksetteren på jobb, men han er interessert i andre ting enn mink. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.