Gå til innhold
Fiskersiden

Flue-stam


snpen
 Share

Recommended Posts

Hadde besøk av min nevø, Kay Arne, for en drøy uke siden, fordi vi fant på å prøve stamen i Glomma med fluestang. Vi har begge tatt stor stam på meite, men er rimelig uerfarne med flue-stam.

For gjøre en lang historie kort fikk Kay Arne sin første flue-stam på tørrflue, og det var ingen småfisk heller! Dessverre hadde vi hverken med vekt, målebånd eller kamera, men et dårlig bilde fikk vi tatt med telefonen. Lengden målte vi på håven, og ved hjemkomst viste den 55 cm. Denne stamen var garantert over fluerekorden på 2100++, kanskje nærmere 2500gr (bilde kommer...).

Stam er trolig den karpefisken som er mest typisk fluefisk. Er det flere der ute med interesse for stam på flue? Vi er inne i beste årstiden nå, med lite og varmt vann...

PS. Vi fikk flere vederbuk over kiloen, samt en liten stam til.

SNPen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd dere glemte vekta, for som du skriver stam på 55 cm kan godt være 2500g.

Garantert over Norgesrekorden på flue.

Fikk selv en på 55cm for ikke lenge siden og den dro vekta helt ned til 2660g. (Den ble tatt på meite).

Fisken jeg tok hadde både pukkelrygg og godt magemål. Så kondisjonen på fisken var over normalen.

stam_2660_1.jpg

Når det gjelder å fiske stam med flue så er ikke det en opsjon her i gården. Eier ikke flueutstyr engang. (Bortsett fra noen fluer da) :) . Men for de som fisker med flue så må stam være en artig fisk å få på.

Det er trøkk i en stam på 2 kg.

Stein

Endret av stein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt en god fluefisk, ja. Tar som Remy nevner et bredt utvalg av fluer. Tråden blir forhåpentlig en god inspirasjon for andre som også vil prøve. Du får hilse nevøen og gratulere med pen fisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, karpefisk på flue er svært interessant. Dette var jo en svært bra fangst da. Har selv bare fått mindre stam på flue, men kommer nok til å prøve mer med fluestanga etter den arten. Slenger meg med andre ord gjerne med på en fluetur etter stam, bare ikke de aller nærmeste dagene. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeeldig interessert, men alt bindeutstyret og snellene mine er søkk vekk etter all flyttingen. Det har blitt flytebrød og duppfiske i stedet for så langt i sommer, men stam på flue er genialt fiske, spesielt nå. Synd at dere ikke hadde med vekter og kamera, har det gått for mye pleasure i fisket den siste tida (kan vel forsåvidt aldri gjøre det, men , men)? Største stammen min på 3150g var 56 cm lang..Så med rett/ekseptionell kondis, kan jo stammen veie mye med 55cm.

Det har vært mye action på overflaten i det siste og siste fisk for min del, dog tatt på dupp, rett under overflaten, var en strøken fighter på 2430g, nest største ever for min del ;-) Skulle gjerne vært på flue.

9285_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i Vamma med fluestanga i går igjen. Det var en del mer vann nå enn sist, da Kay Arne fikk sin store flue-stam.

Det var ingen aktivitet i overflata. Med litt loff-biter ble det etterhvert enkelte større fisk som tok noen av bitene, men svært mange biter fikk passere urørt. Prøvde med diverse tørrfluer (gresshoppe og tunge klekkere a-la Klinkhammer i størrelse 8) hele kvelden uten annet enn mort.

Stam er ikke verdens enkleste fisk å lure på tørrflue, ihvertfall ikke på dager som i går. Trolig stod nå fisken ørlite dypere enn sist, og da stiger de ikke gjerne for å ta "småkryp".

Mot slutten satte jeg på en fortynget libelle-nymfe. Nederst på brekket fisket jeg denne forsøksvis med "Leisenring-lift" (litt problematisk på grunn av turbulent vann). Til slutt fikk jeg et hugg helt nederst på brekket. Stam på 49 cm som tok så vannspruten stod og gikk til værs i et par flotte sprang!

Tørrflue har sin sjarm, men i dramatikk og kraft er ingenting som en stigende nymfe i tung strøm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett og slett dødstøft! Har vært inne på tanken på å fiske etter stam med flue i Vestfossenelva mange ganger, men ikke blitt noe ordentlig forsøk hittil. Må være et utrolig artig fiske etter stam med flue i litt strømfylte partier eller i mindre elver. Mange uutnyttede muligheter for fluefiske på sentrale østlandet om man evner å fjerne skylappene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i Vamma med fluestanga i går igjen. Det var en del mer vann nå enn sist, da Kay Arne fikk sin store flue-stam.

Det var ingen aktivitet i overflata. Med litt loff-biter ble det etterhvert enkelte større fisk som tok noen av bitene, men svært mange biter fikk passere urørt. Prøvde med diverse tørrfluer (gresshoppe og tunge klekkere a-la Klinkhammer i størrelse 8) hele kvelden uten annet enn mort.

Stam er ikke verdens enkleste fisk å lure på tørrflue, ihvertfall ikke på dager som i går. Trolig stod nå fisken ørlite dypere enn sist, og da stiger de ikke gjerne for å ta "småkryp".

Mot slutten satte jeg på en fortynget libelle-nymfe. Nederst på brekket fisket jeg denne forsøksvis med "Leisenring-lift" (litt problematisk på grunn av turbulent vann). Til slutt fikk jeg et hugg helt nederst på brekket. Stam på 49 cm som tok så vannspruten stod og gikk til værs i et par flotte sprang!

Tørrflue har sin sjarm, men i dramatikk og kraft er ingenting som en stigende nymfe i tung strøm...

Når ble du en sånn ivrig fluefisker Snipelino? Jeg husker deg best under konkurranser med 5 meter etter laue i Nitelva på 80-tallet...

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Som Stein indikerer og som stedet avbildet, er en fin plass for fluefiske etter stam. På øya har man gode muligeter og kan fiske og fiske godt rundt hele plassen. Men det er ikke massive menger med stor fisk der, heller tett med gjennomsnittsfisk.

Og ja, for all del, prøv med en fortynget globug (rogn nymfe) i større størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.