Gå til innhold
Fiskersiden

Montananymfe etter SØ i sjøen?


Recommended Posts

Prøvde meg litt etter sjøørreten i morges, men fikk ingenting som vanlig. Jeg har blitt tipset om å bruke små svarte fluer når fisken er vanskelig, og den eneste små svarte jeg hadde for hånd var en helt ordinær montananymfe.

Som sagt fikk jeg selvsagt ingenting (bortsett fra en bergnebb som nappet litt før den slapp), men lurer på om noen har prøvd montana i sjøen og lyktes. Fluen kan jo i grunnen ligne på så mangt :o Grunnen til at jeg spør er enkelt og greit fordi jeg synes fluen er veldig ålreit å kaste med og synker ganske kjapt, eneste problemet er hvis den ikke fanger fisk ;)

(og vet jeg egentlig bør samle egne erfaringer :mellow:, men er ikke så lett når jeg aldri får SØ uansett :o )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om dere har tatt fisken på flyt eller synk altså om nymfa går under eller i vannskorpa.

Men det kan kanskje være en ide å fiske den stripende nå med dette varme været. Med varierende hastighet på inntrekket. Jeg har ingen erfaring med denne flua i saltvann, så noen erfaring ligger det ikke bak forslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om dere har tatt fisken på flyt eller synk altså om nymfa går under eller i vannskorpa.

Men det kan kanskje være en ide å fiske den stripende nå med dette varme været. Med varierende hastighet på inntrekket. Jeg har ingen erfaring med denne flua i saltvann, så noen erfaring ligger det ikke bak forslaget.

Har fisket med flyteline - nymfa er fortynget med et lite "gullhode" foran. Forholdsvis korte inntrekk.

Muddler funker også når det er varmt i vannet - da stripende. Har ikke fått mye på den, mye pga av litt for kjapt tilslag. Morsomt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv en minizonker, svart eller brun,hvor stripen er frisert(klippet til) ned til en veldig smal remse.Tiemco TMC 200R er en grei krok til denne flua.Gjerne helt ned i krokstr 12-14'. 3xl eller lignende.Dette er min desidert beste flue under sære forhold.Spesielt god om høsten/sensommer.Du kan forøvrig se denne på hjemmesia vår.Den ligger under yngel/kutlinger.

Skitt fiske !

:o

Endret av Tom fiskekasse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv en svart og grønn. Den fargekombinasjon har det blitt tatt utrolig mye sjøørret på her i Østfold. Knallgrønn thorax.

Fikk min aller første SØ i sjøen på en montana med knallgrønn thorax. Det var i august, som nå. Men deretter har jeg hatt dårlig suksess med den. Den er nå ute av mitt sortiment for sjøfiske.

Derimot funker en svart wolly-bugger aktig sak med knallgrønt conehead fortsatt fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den absolutte favorittflua til SØ-fiske i sjø for meg er ein Wolly Bugger variant. Den bindast på standard måten, men legg til auger av Jungle Cock imitasjon. Og et flashfiber langs kvar side av flua som strekker seg heilt ut i halen. Svart marabou til hale. Lange fiber ikkje ein kort tjukk hale. Skal sjå om eg ikkje kan finne et bilde av denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.