Gå til innhold
Fiskersiden

Havabbor


Tørrflua
 Share

Recommended Posts

Etter som jeg har forstått er det ikke sikre tall/statestikk på vår nye yndling HA. derfor tenkte jeg at en tråd burde være på sin plass med hht hvordan vi (alle) bør beskatte denne fiskeart. I år virker det som det blir tatt mindre HA enn i fjor. Har ikke fått alt for mange selv, men har kun beholdt 1 st. Jeg er ikke en fanatisk C-R fisker men begynner å stusse litt da et bilde fra en av de store fiskemagasin har 10 HA ligger på tofta. Misunnlig selvfølgelig over en god fangstdag, men må all fisk drepes ??????

Har heller ingen motforestillinger til de som tar opp i bøtter og spann av makrell og pir for det virker som at de klarer en rejel høsting,men tåler HA stammen dette ?

Noen som vet ??

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra Alt om Fiske:

Norske fiskerimyndigheter regner enda ikke havabboren for en ekte norsk art. For dem er den fremdeles bare en eksotisk sommergjest. Noen yrkesfiskere har imidlertid oppdaget havabboren, og fisker effektivt etter den med not og garn. Havabborbestanden i Norge er nyetablert og sårbar, fisken er ganske stedbunden, så det er lett å overfiske lokale bestander. Det er derfor viktig at myndighetene snart oppdager at havabboren er kommet for å bli, og etablerer en forvaltningsplan for denne ettertraktede fisken.

Ergo: Nei, ingen vet med sikkerhet og nei all fisk må ikke drepes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes da at våre fiskemagasin har et lite ansvar med hht. og opplyse om dette da de skriver om HA. Når det gjelder yrkesfiskerne kan jeg ikke uttale meg om hvor mye det utgjør i forhold til de som hobbyfisker i Oslofjorden, når man ser slike bilder..... Må passe på å ikke kaste stein hvis man sitter i glasshus.

Det samme skal jeg skal jeg gjøre, så jeg håper på flere meninger å uttalelser føre jeg danner meg en mening.

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ikke dette en problemstilling da denne jæ... fisken aldri gidder å være på rett sted til rett tid. :P Men hvis jeg skulle være så heldig at jeg kom over opptil flere, så ville jeg utvist moderasjon. Hadde nok tatt en eller to til middag, resten skulle fått svømme videre. Men sånn gjør jeg med mesteparten av fisk jeg får. Både Sø, makrell (hender jeg tar noen til krabbeteine åte) sei osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes da at våre fiskemagasin har et lite ansvar med hht. og opplyse om dette da de skriver om HA. Når det gjelder yrkesfiskerne kan jeg ikke uttale meg om hvor mye det utgjør i forhold til de som hobbyfisker i Oslofjorden, når man ser slike bilder..... Må passe på å ikke kaste stein hvis man sitter i glasshus.

Det samme skal jeg skal jeg gjøre, så jeg håper på flere meninger å uttalelser føre jeg danner meg en mening.

Tørrflua

Nå har jeg aldri fått HA :P , men det meste av fisk en ikke kjenner til omfanget av bør vel uten tvil beskattes med stor forsiktighet. Innimellom ser jeg store mengder i ferskdisken på butikkene i byen, og antar dette er fisk fanget i Norge, og blir redd når yrkesfiskere beskatter en fisk uten at det finnes forvaltningsplan på den.

Jeg vil tro at yrkesfiske er drøyere kost for HA'n enn sports/fritidsfiske, da det enda ikke har blitt den store folkefisken, og er vanskeligere å få enn de vanlige frysefyllerne torsk og makrell. På torsken er det er det jo flere som roper varsko på innsida av landet, både til yrkesfiskere og fritidsfiskere, da bestanden i nordsjøen virkelig ikke er hva den var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sportsfisker kan det nok oppleves som temmelig frustrerende at det er fritt fram for yrkesfiskere med garn mens man selv forsøker å begrense uttaket ved å bare beholde en og annen fisk til kveldens middag ja. Det som kan være havabborens bane er at den til tider kan opptre i store mengder på små lokaliteter. Er garna da ute kan det tas ut uforholdsmessig mye fisk. Men all den tid den ennå ikke blir ansett som en art med særlig økonomisk verdi tipper jeg bestemmende myndigheter lukker øynene for eller kanskje applauderer garnfangst etter havabbor. "Dessverre" er den en glimrende matfisk og opptrer på plasser som gjør det enkelt å fiske etter den med garn. Det beste vernet havabboren i Oslofjorden har er ironisk nok all båttrafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalverdien på all yrkesfisket havabbor i Norge i løpet av et år er neppe nok til å imponere folket som ratter reglene. Men det er et tankekors at økt tilgang på havabbor i butikkene sammenfaller med drastisk nedgang i sportsfiskefangster. Oslofjorden kan ikke akkurat sies å ha levert varene i år. Flere og flere som fisker, færre og færre som får noe. Men om det er noen direkte sammenheng får andre svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på fiskeresturant i Arendal i sommer der hadde de villfisk av havabbor på menyen, så jeg gikk for en annen rett. Tidligere har jeg trodd havabboren en får på resturant i Norge var importert oppdrettsfisk, men det kan nok desverre se ut som det er samme stamme som vi fisker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper noen tusenlapper ekstra i kassa for en håndfull yrkesfiskere veier langt tyngre enn tusenvis av sportsfiskere i denne sammenhengen. Som vanlig...

Alternativt får man alliere seg med forskere. Opplysningsvis er alt annet fiske enn sportsfiske etter havabbor forbudt i Irland.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er en ny art i norske fjorder burde vi muligens tatt livet av de vi fikk, jeg er bekymret for hvilken effekt ha har på sjøørretbestanden vår.

Disse to fiskeartene er konkurenter i samme matfat og en større bestand av ha vil mest sansynligvis påvirke en allerede hardt presset bestand av sø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestandene av ørret (i det minste i Oslofjorden som vel er en av de større lokasjoner med havabbor i Norge) lider nok neppe av matmangel. Mengden sild og brisling i fjorden har nemlig tatt sog opp igjen senere år. Uvettig og ulovlig garnfiske er nok en mye større trussel sammen med utslipp, gjengroing/mindre vannføring i gytebekker som følge av utbygginger osv. Likevel møter under en brøkdel av mulige interessenter opp når vi arrangerer dugnad i viktige gytebekker osv, noe som forsterker inntrykket om at alle synes det bør gjøres noe for sjøørreten, men helst bør noen andre gjøre det. I samme kategori faller nok havabboren da det langt på vei er de samme interessenter her som for sjøørret. Så lenge noen andre gjør en innsats for havabboren, så kan andre plukke opp så mange de vil ser ut til å være tankegangen også her. Egoisme er en mer og mer fremtredene "egenskap" i dagens samfunn desverre, noe som gjenspeiler seg i en rekke fritidsaktiviteter/hobbyer også.

Puhhh.....

Ang hva jeg gjør med havabboren, så har jeg vel av litt i overkant av hundre fisk beholdt 4 eller 5 til mat. Noen etter eget ønske og et par på grunnlag av svært stygg kroking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang hva jeg gjør med havabboren, så har jeg vel av litt i overkant av hundre fisk beholdt 4 eller 5 til mat. Noen etter eget ønske og et par på grunnlag av svært stygg kroking.

Ingenting er som og slenge penger på havet :angry:

Med 200 kr for kiloen så kunne du jo ha vært en rik mann.

Men penger er jo ikke alt.

Stjerne fra meg :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havabboren er knapt å regne med som en konkurrent i matfatet til sjøørreten sammenliknet med de enorme mengdene makrell og horngjel som invaderer Oslofjorden hver sommer. Høst, vinter og vår er det diverse arter av torskeslekten som dominerer fangstene. Og mengden brisling og sild i Oslofjorden er neppe noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestandene av ørret (i det minste i Oslofjorden som vel er en av de større lokasjoner med havabbor i Norge) lider nok neppe av matmangel. Mengden sild og brisling i fjorden har nemlig tatt sog opp igjen senere år. Uvettig og ulovlig garnfiske er nok en mye større trussel sammen med utslipp, gjengroing/mindre vannføring i gytebekker som følge av utbygginger osv. Likevel møter under en brøkdel av mulige interessenter opp når vi arrangerer dugnad i viktige gytebekker osv, noe som forsterker inntrykket om at alle synes det bør gjøres noe for sjøørreten, men helst bør noen andre gjøre det. I samme kategori faller nok havabboren da det langt på vei er de samme interessenter her som for sjøørret. Så lenge noen andre gjør en innsats for havabboren, så kan andre plukke opp så mange de vil ser ut til å være tankegangen også her. Egoisme er en mer og mer fremtredene "egenskap" i dagens samfunn desverre, noe som gjenspeiler seg i en rekke fritidsaktiviteter/hobbyer også.

Puhhh.....

Godt sakt

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier selvsagt ikke at jeg ikke unner alle sportsfiskere noen slike opplevelser:

9842_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/3878/9842.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Det er langt derfra til å kakke alle fisk man får de gangene man treffer blink og har kalasfiske eller tømme potensielle plasser med garn.

Ingenting er som og slenge penger på havet :)

Med 200 kr for kiloen så kunne du jo ha vært en rik mann.

Men penger er jo ikke alt.

De opplevelsene jeg får gjennom fiske, turer , stille morgener når solen kommer opp, en fisk som strammer opp snøret og setter av gårde osv kan selvsagt ikke måles i penger og om det hadde kunnet måles i penger, så hadde det nok overgått kiloprisen med klar margin... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havabboren er knapt å regne med som en konkurrent i matfatet til sjøørreten sammenliknet med de enorme mengdene makrell og horngjel som invaderer Oslofjorden hver sommer. Høst, vinter og vår er det diverse arter av torskeslekten som dominerer fangstene. Og mengden brisling og sild i Oslofjorden er neppe noe problem.

Hav abboren er en ny art i norske fjorder og den er grådig, jeg er ikke redd for at den skal utkonkurere sø men jeg er redd for at den skal påvirke bestanden av sø ,makrell horngjeld og torsk har vært i våre fjorder i veldig mange år og de har et annet beitemønster en sø og ha

Jeg er en fanatisk c&r utøver og jeg tar aldri liv av fisk uten at de er livstruende skadet men alikevel vurderer jeg om jeg skal ta livet av sjøbassene jeg får i år, under fjorårets sommerturer etter sjøørret fikk jeg ingen sjøørreter over kiloen men jeg fikk 7 basser over 1,5 kilo, noe som bekymret meg det var utrolig let å lure basser og at det virket ut som om det var store mengder av dem.

Håper dere alle vet at det burde være mer sild og brisling (fiskemat) i fjordene våre,tenk hvor utroligt flott lystfiske hadde vært i norske fjorder for 100 år siden en tid før vi begynte å tømme havet for resurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som tommelfingerregel at jeg kun dreper det jeg skal spise den dagen, eller neste.

Fersk fisk; noe av grunnen til at jeg fisker!

All "u-fisk" får leve, alt over min egen grense for "mett og tilfreds" svømmer videre....

Synes det bare er trist når jeg ankommer et fiskested og finner fire, fem, gjerne flere, fisk som ligger tilbake på land. Ser ikke grunnen til å drepe bare for å gjøre det, så lenge jeg ikke skal bruke fisken til noe. Overlater det til trålerne.

OG jeg respekterer minstemål! Fy søren, for en hederlig mann jeg er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en fanatisk c&r utøver og jeg tar aldri liv av fisk uten at de er livstruende skadet men alikevel vurderer jeg om jeg skal ta livet av sjøbassene jeg får i år, under fjorårets sommerturer etter sjøørret fikk jeg ingen sjøørreter over kiloen men jeg fikk 7 basser over 1,5 kilo, noe som bekymret meg det var utrolig let å lure basser og at det virket ut som om det var store mengder av dem.

Syntes du skal fortsette med å være en fanatisk c&r mann jeg... også på havabbor. Vi må ikke blande kortene her. Havabbor er en naturlig immigrert art, og ikke en ulovlig utsatt art! Vi har hatt havabbor i mange, mange år. Men pga at vanntempen har steget sakte men sikkert så har det blitt flere av dem. En gang i tiden så hadde vi ikke sjøørret heller, men vi trenger vel ikke ta livet av alle av den grunn.. jeg mener det kan jo være at sjøørret er grunnen til at vi ikke lenger ha arter som vi hadde for 10000 år siden ?? Men på den annen side så tror jeg nok ikke du skal være redd for at havabborstammen skal ta knekken på sjøørreten.. det klarer nok vi menneskene helt på egen hånd !

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melding fra en kompis som var utpå i morges: Mellom to øyer der dybden ICKE overstiger 3 meter på det dypeste var det spent opp to garnlengder som ikke var merket med nav elle adresse, kun to så små isoporbiter som mulig var synlig. Dvs de var så lite synlig at garnet gikk rett i propellen. I garnet som bar preg å ha stått en tid da det var fullt av rusk og rask satt det 6 steindøde havabbor - en sjøørret som han klarte å redde + en del torsk og lyr.

Vil igjen oppfordre om å ringe fiskeoppsynet med en gang man kommer over slike ting. Umerkede garn kan man ta opp selv, men de skal leveres nærmeste politimyndighet. Skal man få bukt med problemet så er man avhengig av å sørge for full forfølging av slike saker slik at vedkommende blir bøtelagt på et nivå som svir og at man derav etterhvert får en del saker med avskekkende effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.