Gå til innhold
Fiskersiden

Norske Priser???


Martinez
 Share

Recommended Posts

Selv med evt toll og frakt blir diffen på norsk og amerikansk pris himmelhøy. Jeg kunne jo kjøpt inn et sett drekte fra Cabelas, betalt 1000,- i frakt og likevel solgt den ut til kunde for 3350,- og likedvel hatt en 2 gang på den.

Slik jeg opplever det virker det som om de store butikkene/kjedene har helt andre innkjøpspriser enn småbutikker her i nord. Et annet spørsmål er jo hvor mange mellomledd har varen i Norge før den kommer ut i butikkene. På Cabelas er det sikkert ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: for å få rimeligere priser må salget øke. Det betyr at vi må handle norsk litt dyrere for å at det skal bli rimelig i fremtiden For å få prisene ned må altså omseningen opp. Men hvorfor skal vi gjøre oss blakke på å hjelpe butikkene? Hvorfor kan ikke butikkene "starte" prosessen med å senke prisene og satse på at det fører til økt omsetning.

Klart det er skummelt for dem, men det er kanskje det som må gjøres for å møte en stadig økende konkurranse (delvis pga internett og folks reisevaner.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markedet her i Norge er så forsvinnende lite i forhold til "over there", og om omsetningene skulle dobbles i en butikk her hjemme vil nok ikke prisene gå noe vesentlig ned. Tror det heller vil hjelpe at hver og en av oss "forhandler" priser med flere butikker når vi skal ut for å handle. I tillegg er det altfor mange sportsbutikker her i Norge i forhold til det lille markedet - og således har ikke butikkene mulighet for å senke prisene, fordi de må leve med den omsetningen de får.

Dette gjenspeiler seg i at langt de fleste sportsforretningene her i Norge er med i en kjede, for på den måten å kunne forhandle på sine egne innpriser fra de forskjellige leverandørene.

Personlig er jeg lite flink til å forhandle om priser i sportsbutikker, men jeg tror det har med min "norske mentalitet" å gjøre - det er litt ekkelt... men hvis noen flere begynner så vil vi kunne gjøre om på det.

Når jeg handler benytter jeg meg av en noe langsiktig strategi - jeg tenker igjennom hva som trengs og venter til det blir salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til volumproblematikken er det vel ofte relativt mange ledd som prøver å ta sin del av kaka her. Tror uansett norske butikker må innse at konkurransen utenfra er i ferd med å bli så stor at "noe" må gjøres. I Sverige er det jo minst en nettbutikk som driver med "formidlingssalg" av produkter direkte fra USA (http://www.attitudebaits.com/), det er vel bare et tidsspørsmål før noen gjør dette i Norge også - prisene ovenfor viser jo at mulighetene burde være tilstede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke så enkelt å være forhandler og møte disse utfordringene - siden en ofte dealer med grossister/kjeder med eneavtaler. Som privatpersoner kan en selvsagt gå rundt - det finnes store muligheter for å spare penger hvis flere slår seg sammen og handler i større kvanta. En kan benytte seg av tjenestene til JetCarrier f.eks.: Opprette en egen postboks i USA, bestille varer dit, og få dem sendt og fortollet i en fast priset samlepakke. Prisene er ikke så avskrekkende - 10kg for 465,- og 25kg for 980,- inkludert fortolling (kun mva kommer i tillegg)... Jeg har tenkt litt på å prøve, men det er kanskje mest aktuelt hvis flere går sammen.

Dilemmaet er imidlertid (som det har vært sagt her mange ganger tidligere) at å handle fra utlandet er med på å undergrave lokale forhandlere. Vi trenger dem også, og de kan neppe leve av å selge bare søkker, dubber og kroker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å støtte lokale forhandlere som ikke har det jeg skal ha. Var for to uker siden ute for å finne 50 grams søkker, men måtte ta til takke med 40 gram etter å ha vært i tre butikker. Mark fant jeg heller ikke, fordi de ikke hadde giddet å bestille. 80 grams søkker tok ingen inn, fordi de ikke solgte dem. Svivlene jeg var ute etter, fant jeg heller ikke, og pilkene jeg skulle ha var utsolgt og kom ikke inn igjen. Spinneren jeg hadde tenkt å kjøpe, tok de heller ikke inn i tyngre vekter fordi den solgte for lite til tross for at dette var et Sølvkroken-produkt, og de kom til å sitte med varelager. Stanga jeg hadde tenkt å prøve, måtte eventuelt bestilles inn, og jeg fikk ikke prøve den, kun kjøpe. Kroker fins i et meget begrenset utvalg, og jeg har mange ganger reist tomhendt hjem til tross for en lang handleliste. Mulig jeg er for spesiell og stiller for store krav?

Jeg synes synd på dem som bare har en lokal sportsbutikk å handle i, og synes ikke det er rart at man velger netthandel i stedet for å støtte den lokale sjappa. Et stort pluss i margen til Tom Ole, som jeg synes gjør det på den riktige måten; har et stort øre for sine kunder, våger å ta inn spesielle artikler og gir erfaringer og kunnskap med på veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Jeg nekter å støtte lokale forhandlere som ikke har det jeg skal ha. Var for to uker siden ute for å finne 50 grams søkker, men måtte ta til takke med 40 gram etter å ha vært i tre butikker. Mark fant jeg heller ikke, fordi de ikke hadde giddet å bestille. 80 grams søkker tok ingen inn, fordi de ikke solgte dem. Svivlene jeg var ute etter, fant jeg heller ikke, og pilkene jeg skulle ha var utsolgt og kom ikke inn igjen. Spinneren jeg hadde tenkt å kjøpe, tok de heller ikke inn i tyngre vekter fordi den solgte for lite til tross for at dette var et Sølvkroken-produkt, og de kom til å sitte med varelager. Stanga jeg hadde tenkt å prøve, måtte eventuelt bestilles inn, og jeg fikk ikke prøve den, kun kjøpe. Kroker fins i et meget begrenset utvalg, og jeg har mange ganger reist tomhendt hjem til tross for en lang handleliste. Mulig jeg er for spesiell og stiller for store krav?

Jeg synes synd på dem som bare har en lokal sportsbutikk å handle i, og synes ikke det er rart at man velger netthandel i stedet for å støtte den lokale sjappa. Et stort pluss i margen til Tom Ole, som jeg synes gjør det på den riktige måten; har et stort øre for sine kunder, våger å ta inn spesielle artikler og gir erfaringer og kunnskap med på veien!

Ta deg en tur til meg snart igjen du Geir. vareutvalget begynner å bli formidabelt nå.[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneller og sene er ca det eneste jeg får tak i i norge til mitt jerkbaitfiske. vil vel og merke berømme Leirud for å ha satsa litt på jerkbait og til veldig hyggelige priser og! (samme bemrømmelsen kan man gi til Tom Ole og, for å gutsa på en nisje)

Jeg bestiller mye fra USA og Canada og Attitudebaits i Sverige.

Har vært i kontakt med importører i Norge for å få tak i en stang de ikke har i sitt sortiment, men de er IKKE villige til å hjelpe. Stenger koster skjorta å få sendt fra utlandet, selv sverige.

Blir nok en større bestilling fra basspro (eller noen andre) når våren nærmer seg for min del, kan jo evt skrike ut her, slik at fler evt kan joine (blir ikke stenger).

Og til de prisene vi har her i Norge, gidder jeg ikke ta meg råd til å støtte de lokale forhandlerne, går de ad undas, så har jeg fortsatt det store utland og bestille fra (for bare håpe at jeg ikke brekker noen stenger..)

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: Det betyr at vi må handle norsk litt dyrere for å at det skal bli rimelig i fremtiden:)

Her er det overhode ikke snakk om å handle litt dyrere. Det er snakk om ca. 510% dyrere i norge enn i USA, en prisforskjell som må regnes som betydelig. Hadde det kostet det dobbelte hadde jeg ikke mukket, men 510% ??? Sett nå at en litt over middels pasjonert sportsfisker har utstyr for 50-60 000, og prisforskjellen er den samme over det hele. Da kan man kjøpe en helt ok. bruktbil for differansen. Det er ikke ikke frakt og toll som utgjør den store forskjellen, og det får meg til å erkjenne at utstyret i norske butikker ikke er verdt pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir det samme med det jeg kjøpte på Ebay jeg kjøpte 4 20 tommer's felger med dekk til min Chevrolet Silverado der (USA) kosta 15000 NOK ferdig fortollet og det billigste med rabatter jeg fant i Norge var 35000 NOK så det er MYE å spare på det meste ved å handle på Ebay og der har de ALT bare sjekk selv!![8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange årsaker til "norske priser" Den viktigste er for mange ledd fra produsent til butikk og hvor alle skal ha sin del av "kaka". Et godt eksempel er "Sage". Etter at man fikk en felles europeisk distributør i Tyskland og fjernet mange ledd gikk prisene ned 20-30%.

Så finnes det også enkelte "grådige".. Importerer man 15" Loomis GLX fra USA blir prisen inkl. frakt og moms under halvparten av i Norge...

Ikke alt er ille her i landet. DF selger "Outfitters" vadesko med utskiftbare såler til samme pris som England. På Simms-produkter er det heller ikke mye å spare hvis man legger til moms, toll og frakt.

VÆR OBS PÅ AT VADEJAKKER OG -BUKSER REGNES SOM KLÆR OG DERFOR ER TOLLPLIKTIG. Fiskeutstyr er som kjent tollfritt (men ikke momsfritt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss de evindelige avgiftene! uansett hvor mye du maser om hvor rikt norge er- det er visse særegenheter med det norske systemet (økonomiske) som skiller det fra england usa-resten av den vestlige verden.pga av avgifter er mange ting billigere i utlandet-og når landet har en liten befolkning er det lett at monopol utvikler seg-det kan ikke benektes-selv om man prøver å avvikle alle monopoler som finnes. dessuten er det staten norge som er rik-ikke befolkningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet tidlilgere i et firma som leverte reservedeler til motorer over hele verden. De hadde forskjellige prislister for hvert land de solgte til. Dette var beregnet ut fra generellt kostnadsnivå og "betalingsevne" i det aktuelle landet. Klart de som selger utstyr vil "melke" oss så mye de kan.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.