Gå til innhold
Fiskersiden

Nightwish


ErikR
 Share

Recommended Posts

liker forøvrig at du trekker konklusjonen ut av avataren (en svart mann med antydning til afro) at han liker rap :) Hva liker jeg da, utifra avataren ? Boyband ?

akkuratt som jeg skulle sagt det selv...... :excl:

bir nesten litt morsomt og lese noen av innleggene dine Thor Eivind...

Endret av aej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå håper jeg selvsagt at folk skjønner at jeg spøker når det påstås at jeg ser hvilken musikksmak folk ahr utifra avataren. men slemmo's avatar gir ikke akkurat inntrykk av å være metall fan..nok om det..

Begrenset lyttere? javel, det kan så være.. iallefall om man sammenligner med vg-lista artister og den slags...

her er en liste over salgstallene for "end of an era" dvden:

Finland DVD charts: 1

Finland CD Top 40: 7

Spain DVD charts: 2

Austria DVD charts: 2

Austria CD Top 100: 43

Germany CD+DVD Top 100: 3

France CD+DVD charts: 24

Netherland DVD charts: 3

UK Rock charts: 7

UK Indie charts: 8

UK CD+DVD Top 200: 115

Switzerland CD+DVD Top 100: 18

norge er ikke nevnt. rart land egentlig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker vi selvsagt rock og metall - noe som i utgangspunktet er en døende genre historisk sett. Kiss hadde ikke solgt 120+ millioner skiver i dag for å si det sånn. Skal man isolere genren så er det jo ikke så rart at død-metall etc er mer populært i Norge. Vi har de største bandene - og kulturellt sett de næreste båndene. Musikalsk speed-metall hører hjemme i Tyskland - og er seff størst der. Bare naturlig det.

Personlig tror jeg at hovedgrunnen til at vokalisten stikker er et rent PR stunt for å øke salgstallene - og kunne tjene noen siste sure kroner før kista spikres igjen. Næringsvett kalles visst det :excl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Tja, vi har da norske band innom Nightwish-genren også da. I "gamle" dager var jo 3rd & the Mortal oppe og gikk selv om det kanskje var mer doom, og Theatre of Tragedy har jo solgt plater som hakka møkk nedi Tyskland. Nå sluttet jo Liv og gikk solo med Leaves Eyes og har nesten gjort tysker av seg (i hvertfall giftet seg med en). Ellers er jo Tristania og Sirenia typiske band med damevokal. Når det gjelder mer ren powermetal som er poppis i Tyskland og Finland er vel Pagans Mind mest kjent, men Circus Maximus puster de vel tett i nakken. Endelig skal vi ikke glemme at Roy synger i amerikanske Kamelot heller.

Grunnen til at Tarja forsvant var at hu + ektemannen ble litt for eksentriske og sære i forhold til de andre i bandet. Pratet med noen finner vi spilte med på en festival om det hele, og i Finland var visst greia førstesideoppslag og breaking news på TV der borte. De har solgt grisemye skiver, men smaken er som kjent som baken; delt. Sjøl har jeg bare sett de live en gang. Da sto vi på gjestelista på Astoria i London, men rakk vel knapt mer enn to-tre låter. Er ikke min greie, men de skal ha cred for at de har gjort sin. Om de noensinne når nye høyer uten Tarja får tiden vise.

Men de norske banda innen den tyngre genren som har fått mest oppmerksomhet utenlands er ganske riktig de mer brutale. I Finland og Tyskland er det heller motsatt med visse unntak.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabbe: de spiller inn plate ja. men uten vokal, såvidt meg bekjent... er ikke valgt noen ny ennå..

appropos norsk power, (amerikanske) Kamelot med Roy Khan fra elverum på vokal. supert band, som kommer til kvinesdal rock festival til sommeren...Et av mine absolutte favorittband!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.