Gå til innhold
Fiskersiden

Selektiv makrell!?


NoCatch
 Share

Recommended Posts

Jeg og bruttern var og fisket med flue i Vestbytraktene tidlig lørdag morgen. Vi fisket på en plass med mye strøm. I strømmen rett utenfor land gikk det en stim med makrell veldig høyt i vannet. Fisken gikk frem og tilbake i stømmen. Dette varte vel en times tid. Resultat: 3 makrell. Vi prøvde alle fluene i boksen. Fisken virket totalt uinteressert. De fiskene vi fikk tok utenfor stimen. Noen andre som har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis svømmer den rundt med åpen munn etter rauåte. Dette er et fenomen som opptrer på denne tiden av året. Ikke engang makrellen gidder jakte når den bare kan lunke rundt med åpen munn.

Akkurat ja - åpen munn helt i overflaten, så nærme land at vi nesten kunne ta den med håven.

Morsomt skue var det i alle fall. Takk for oppklaring!

Hva er forresten rauåte???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv med en popper flue,fikk makrell på det for 3uker siden.Riktig nok var det en Rapala skitterpop,men det var under samme forholdene som du beskrev.Bruk en flue som plasker godt.

Rauåte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bra sjanser på makrellen når den holder på slik. Sett på en liten nymfe som er ufrotynget og du ufornektlig drar makrell :D

Vi prøvde med alt fra poppere til små rekeimitasjoner - ikke noe funket bedre enn noe annet.

Hadde desverre ikke små nymfer - men de tror jeg måtte være SMÅ for at de skulle være giftige.

Får ta med innlandsørret-boksen neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bra sjanser på makrellen når den holder på slik. Sett på en liten nymfe som er ufrotynget og du ufornektlig drar makrell :lol:

Hva mener du med "liten nymfe", Remy?

Har selv prøvd "flymfer" ned i 16-krok, delikat servert en halvmeter foran "plogen", men NOPE. Har faktisk aldri fått makrell som går slik og ploger etter rauåte. Ettersom det er et vanlig fenomen på denne tida skulle jeg gjerne likt å knekke den koden...

PS. Jeg har fått makrell, men det er alltid fisker som ikke går i "plogen", slik det nevnes ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opplevde akkurat det samme utenfor bolærne forrige helg.makrellen holdt på fra 05.00-13.00, tusenvis gikk i stim.Rundt båten,under båten,ved land...overalt!fikk 6 stk.liten rekeimitiasjon,sild og nymfe krok 14.men lett var det ikke!det som fungerte best var å kaste 3-4 meter foran "plogen"for så å vente på stimen og så trekke inn flua svært raskt når stimen var omlag 1 meter fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe godt jobba Karleif.

Har tatt mange makrell på flue når jeg har stååt i brakkvannet og fisket etter laks. Skal sei du støkker de første sekundene da!!

Min erfaring er å kaste noen meter foran plogen som beskrevet ovenfor, og dra inn det du er god for. Da sitter den meget ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.