Gå til innhold
Fiskersiden

Conger og litt til


Audun
 Share

Recommended Posts

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tusen takk alle sammen, et knippe turer det har vært moro å gjennomføre :blink:

Og slapp helt av Ståle, bare fint med kritiske spørsmål. Jeg var, og er, fortsatt litt i stuss når det gjelder den kutlingen, men alt tyder på at det er en stor sandkutling. Jeg fikk den under fiske etter leirkutlingene, litt dypere. Jeg fikk også en liten svartkutling under samme passet, og denne var ganske ulik sandkutlingen. Jeg konkluderte med sandkutling fordi den ikke hadde en forlenget 4.-stråle i ryggfinna, snaue 70 skjell langs sidelinja og en betydelig mer sandbrun farge med innslag av svakt brune og rødlige flekker på finner og kropp.

Men, jeg kan fortsatt ta feil, jeg er ingen ekspert når det gjelder vriene kutlinger, synes de er vanskelig å artsbestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne rapporten skal leses flere ganger ila dagen, Audun! Herlige bilder og mye inspirasjon å hente her. Gratulerer med nye arter! (Du nærmer deg 110 nå?).

Tangstiklinger er sære, små vesener...

Hehe, ikke 110 enda gitt, men 105 nå. Jeg ser at Fiskersiden opererer med "ørret" og "sjøørret" som to ulike arter. Dette teller imidlertid jeg som kun én art, biologiske forhold gjør sitt til at jeg velger å gjøre det sånn.

Og tangstiklinger ja, SVIN :blink: De er så vriene. Har du noen tips Sverre?

Håper å få enda en ny art i løpet av oktober, skal på reportasjetur til sørvestlandet og fiske stor bekkerøye. Mangler jo også de vanligste skatene, pigg og klo, så det er fortsatt mye å hente :P

Da er det sandkutling da Audun.

Blåste opp bildet som lå her og syns skjellene virket for små til å være svart... men klarte ikke å få klart nok bilde i rett strl til å telle.

Hehe, er ikke alltid at dybdeskaprpheten ivaretas når det tas sjølutløserbilder :) Godt å høre, jeg mener bestemt at det er en sandkutling jeg også, men hvis noen klarer å finne ut noe annet gjennomfører jeg gjerne en hurtigendring av posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tangstiklinger ja, SVIN :blink: De er så vriene. Har du noen tips Sverre?

Tangstiklinger angriper ofte splitthaglet før de så mister interessen og setter hengelås på kjeven. Ville derfor prøvd med den minste wolfram-mysjkaen du finner og krok 32 under med rekerogn, tangloppebit eller teeny-weeny-rekebit. Ikke akkurat power-pilking, men holde agnet så stille, svevende i vannet som mulig, og gjerne bevege det ekstremt sakte mot tangstiklingen. Bare fått èn, så jeg skal ikke påberope meg å være noen ekspert her akkurat, men dette er nå taktikken jeg ville satsa på. Tangstikling får du før eller siden Audun, det er verre for oss andre å dra hårvar og hornkvabbe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tangstiklinger angriper ofte splitthaglet før de så mister interessen og setter hengelås på kjeven. Ville derfor prøvd med den minste wolfram-mysjkaen du finner og krok 32 under med rekerogn, tangloppebit eller teeny-weeny-rekebit. Ikke akkurat power-pilking, men holde agnet så stille, svevende i vannet som mulig, og gjerne bevege det ekstremt sakte mot tangstiklingen. Bare fått èn, så jeg skal ikke påberope meg å være noen ekspert her akkurat, men dette er nå taktikken jeg ville satsa på. Tangstikling får du før eller siden Audun, det er verre for oss andre å dra hårvar og hornkvabbe...

Da skal det ut og prøves etterhvert, rekker vel en liten artstur til før isen er her... :blink: Jeg benytter sjansen nå også jeg Sverre: Stort grattis med spiss-skata da gitt, fantastisk fangst :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tangstiklinger ja, SVIN De er så vriene. Har du noen tips Sverre?

Jeg heter ikke Sverre men prøver meg likevel... :blink:

Har en litt annen erfaring enn SMS, de angriper faktisk ting som er i bevegelse - av og til er det faktisk helt nødvendig med bevegelse. Jeg har også fått tangstikling på ren krok uten agn, kroken ble ristet lett foran nesa på tangstiklingen og provoserte til hogg. Når senhøsten kommer og temeraturen nærmer seg null grader har jeg fått flest, og inntrykket er at de viser seg i større antall i denne perioden. De virker også noe territoriale i denne perioden, og kan bite i ren irritasjon er mitt inntrykk.

På godplassen min var det opptil 10-15 stk samlet på et lite område, så oddsene var straks forbedret med denne tettheten av tangstilklinger.

BTW: du får sende en melding om du er i Nøtterøy-traktene så kan jeg tipse deg om en hot tangstiklingplass :P

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heter ikke Sverre men prøver meg likevel... :)

Har en litt annen erfaring enn SMS, de angriper faktisk ting som er i bevegelse - av og til er det faktisk helt nødvendig med bevegelse. Jeg har også fått tangstikling på ren krok uten agn, kroken ble ristet lett foran nesa på tangstiklingen og provoserte til hogg. Når senhøsten kommer og temeraturen nærmer seg null grader har jeg fått flest, og inntrykket er at de viser seg i større antall i denne perioden. De virker også noe territoriale i denne perioden, og kan bite i ren irritasjon er mitt inntrykk.

På godplassen min var det opptil 10-15 stk samlet på et lite område, så oddsene var straks forbedret med denne tettheten av tangstilklinger.

BTW: du får sende en melding om du er i Nøtterøy-traktene så kan jeg tipse deg om en hot tangstiklingplass :D

Suverent Jørgen (Sverre) :P Dette skal testes.

Flott rapport Audun. Mange veldig gode bilder og et engasjement i skrivingen får det til å rykke i hele fiskeskrotten. :)

Mange arter på en tur, jeg mangler opptil flere av de der ja...

Hvor mange nye arter fikk du på turen?

Oops, beklager seint svar. Jeg fikk ingen nye arter denne ekspedisjonen, har alle fra før, men fikk noen nye og betydelig bedre bilder, det gjør seg alltid bra! :)

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid en fryd å lese rapportene dine, Audun! Synd at ikke storålen ikke beit i Hjørundfjorden, har inntrykk av at det er blitt langt lenger mellom dem de siste tjue åra. Hjørundfjorden er ikke den eneste plassen med havål, kan gi deg noen tips til alternative plasser på Sunnmøre til neste tur hvis det er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid en fryd å lese rapportene dine, Audun! Synd at ikke storålen ikke beit i Hjørundfjorden, har inntrykk av at det er blitt langt lenger mellom dem de siste tjue åra. Hjørundfjorden er ikke den eneste plassen med havål, kan gi deg noen tips til alternative plasser på Sunnmøre til neste tur hvis det er interessant.

Jeg synes ikke dette var så verst jeg, egentlig meget godt fornøyd med to åler over 7 kilo. Jeg har alltid rangert havål på 5 + som specimenfisk, er jo tross alt ikke så altfor vanlig denne arten. Etter båtsatsingen vår sier jeg som Jörgen sa det; vi har nok bare skrapt litt i overflaten, mye spennende å hente i Hjørundfjorden. Selv har jeg stor tro på at de større fiskene kan opptre på betydelig dypere vann, diverse samtaler og tips har ført meg til den konklusjonen. Men når det er sagt, det er nok ikke bare Hjørund som kan levere, som du selv sier, det er nok mange andre steder i fjordheimen som kan gi fisk. Tafjorden og enkelte lokaliteter i Storfjorden er plasser jeg gjerne skulle prøvd. Jeg har en ur og et gammelt ras ute i Vatnefjorden på hytta også, bør kunne lure noen store åler der ute selv om dette er betydelig mer havnært.

Så alle mulige havåltips mottas med stor takk, iveren vil nok sitte i i noen år til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de større ålene nok kan tas på dypere vann, er vel det eg har kommet frem til når det gjelder Fensfjorden også, de vi har fått til nå er vel av den sorten eg har hørt fortalt om i teiner og ruser, alle lokale som har litt kjenskap til havålen har stort sett fortellinger om at de virkelig digre havålene de har sett, er tatt på line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en glitrende rapport Audun! Grattis med flott havål og annen fisk - morsomt at målrettet satsing gir såpass med resultater. Gjorde selv et lite forsøk i Storfjorden i sommer, men mistet motet da det aldri dukket opp fisk på foret, men jeg prøver garantert igjen til neste år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de større ålene nok kan tas på dypere vann, er vel det eg har kommet frem til når det gjelder Fensfjorden også, de vi har fått til nå er vel av den sorten eg har hørt fortalt om i teiner og ruser, alle lokale som har litt kjenskap til havålen har stort sett fortellinger om at de virkelig digre havålene de har sett, er tatt på line.

Helt klart noe å forsøke, til neste år tar vi med oss ekstra dreggtau og drivanker. Været må vise seg fra sin beste side, det er det eneste problemet... Skal fisket kunne gjennomføres uten for mange avbrytelser, er vi helt avhengige av stabile vind- og strømforhold...helst uten vind :) Regn tar vi for gitt, det detter jo stort sett ned alt fra spett, spiker og elefanter til kjerringer og lastebiler på denne kanten av landet. Makan, noen av de regnbygene vi slet oss gjennom under denne turen burde fått plass i førstespaltene i Guiness`rekordbok... :)

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallrapport som alltid når du har vært å kost deg.

PS.

Morsomt å se at du har valgt et JT sitat i signaturen. Har vært fan siden forrige århundre :)

OIOIOIOIOIOIOIOIOI!!!!!! DETTE var meget gledelig. Jeg spiller diverse strengeinstrumenter, med gitar som selvlært hovedinstrument, og spiller JT dag ut og dag inn. Nei nå ble jeg glad gitt :D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.