Gå til innhold
Fiskersiden

Stakk en tur på fjellet igjen....


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

Noen husker to år tilbake en tråd hvor jeg tok en tur på Hardangervidden med familie og venner for en sykkeltur. Som vanlig var fiskestang med og det bød seg et par muligheter i løpet av turen til å svinge litt med stangen. Resultatet var som noen kanskje husker en finfin ørret tatt ca 1000 meter over havet. Tråden finnes fortsatt i forumet med et annet bilde, men for denne anledningen passer det med det bildet som kommer her, selv om det er litt utbrent, så er det andre artige momenter med bildet som gjør at det får plassen denne gang.

IMAG0054.jpg

Fin fisk og fine farger, blant annet på "bjørka vår" som skimtes i bakgrunnen. Åge og Vegard som var med på turen klarte ikke få en slik fisk, som var noe over 2 kg, ut av tankene og returnerte derfor 14 dager senere for å se om vannet huset flere fine ørreter. Det gjorde det forsåvidt og de fikk noen fine fisk og mistet noen større. Det er jo alltid slik, men så fikk Vegard endelig skikkelig feste i en ørretmunn og han kunne lande solid ny ørretpers med denne fine fisken:

IMAG0055.jpg

Som den skarpe leser sikkert har notert seg allerede så er det selvsagt den samme plassen med den samme bjørka som leverte igjen. Denne gang litt blassere i fargen som nattefrosten har begynt å ta fra den.

Slike ørreter er det jammen ikke lett å få ut av hodet. To sånne på to turer. Hmmmm.... bildene dukker selvsagt opp med jevne mellomrom når jeg leter blant alle fiskebildene jeg har lagret på pcn og innimellom også når en sitter på f.eks jobben og tankene vandrer til de utallige turene man gjerne skulle ha tatt. Selv om jeg har rundt 20 klokker her i huset, så strekker ikke tiden til. Harde og tildels vonde prioriteringer må gjøres og fisketiden må brukes godt til det en har mest lyst til. Dette gjør selvsagt at turer man har kjempelyst til å ta også må finne seg å stille i køen. Så i fjor var det rett og slett ikke mulighet til å få til en tur tilbake, men i år dukket det opp en helg med fri for både meg og "mor", så nye avtaler ble gjort med vennegjengen og vi strøk til fjells 6 voksne og 5 unger. Etter en fellestur lørdagsmorgenen fikk vi tre guttene noe ledig tid som ble satt av til å fiske litt. Vi tok en "bekketur", dvs vi fant oss en elv/bekk, hvor vi listet osss nedover og fisket etter "panneørret" i småkulper. Her sees Vegard i dyp konsentrasjon.

IMAG0056.jpg

Vi brukte litt varierende taktikk hvor noen brukte en liten dupp, mens jeg selv valgte å bruke kun et splitthagl over marken. Små lure kast på de rette plassene er det som skal til under slikt fiske. Fisken man lurer er som regel ikke stor, men så slipper man til gjengjeld dele dem opp for at de skal passe i stekepannen. Derav tilnavnet "panneørret". Som tilberedningstips kan det nevnes at det sjelden f.eks er feil å slumpe oppi en solid porsjon rømme og la fisken boble litt i dette mot slutten av steketiden ;-). Riktignok har jeg flere ganger blitt overrasket over hvor stor fisk som kan ha bopel i tildels små bekker, men denne gangen ble det få overraskelser. Størrelse og taktikk kan skimtes på dette bildet:

IMAG0057.jpg

De bodde nok mørkt og trangt mellom steiner en del av disse fiskene for det var noen skikkelig mørke eksepmplarer noen av dem, men likefullt flotte tegninger og fargespill:

IMAG0060.jpg

Vi fant også en artig plass hvor det stod noen fisk. Her var det fjellklatringsfiske for alle pengene.

IMAG0058.jpg

En slik liten foss kunne jeg selvsagt ikke gå forbi uten å klatre ned på nedsiden og ta det "obligatoriske" fossebildet, som en ukonsentrert fotograf desverre ikke registrerte at var litt utbrent i toppen før det var altfor mye jobb å traske tilbake for å ta flere.

IMAG0059.jpg

Søndagen klarte vi snike oss av gårde littt på morgenen og da var planen å se om plassen ved bjørka kunne levere igjen. En del kast senere dro Aage ned til et annet vann, mens jeg fortsatt hadde tro på at det skulle være mulig å lure en. Aage hadde tross alt hatt på et eller annet med størrelse noen sekunder i tillegg til å ha fått et par mindre.

Taktikken var denne gang spinner ettersom det så ut til å være begrenset med sikt i vannet. Tanken var at spinnerens virbrasjoner ville kunne lokke frem noen fisk som ikke ville kunne se hva som ble presentert på noen særlig avstand. Etter nitidig avfisking i vifteform og i flere forskjellige dybder startet jeg forfra på viften igjen. Etter å ha sveivet omtrent halvveis inn lot jeg den synke noen sekunder for å holde dypet da jeg pluteslig syntes den sank litt vel fort. Jeg strammet derfor opp og hvilket liv det ble i andre enden. Etter en del kjøring kom fisken til syne et stykke ut. Og dette resulterte i febrilsk leting i lommene etter mobilen med den frie hånden. Plassen jeg fisket ga nemlig svært lite rom for landing av fisk, dvs det er fine landingsplasser et lite stykke bort, men det fordret en del forsering av trær og busker og det var ikke spesielt aktuelt med fisken jeg hadde sett og utrustingen som var 0,20 monosene og 2-12 gram stang. Heldigvis staver Aage navnet med to a`er og er følgelig øverst på telefonlisten på mobilen. (Noe han ikke er like glad for når man glemmer slå på tastelåsen!) Nå veer det imidlertid en klar fordel da det kjapt lot seg gjøre å ringe og avlevere ordene" Jeg har på en seriøs fisk her - landingshjelp påkrevet NÅ!" Aage forstod alvoret, men Vegard hadde nok vært nærmest for etter noe som føltes som en solid evighet var det han som kom sprettende ut av krattet. En altfor liten håv måtte gjøre jobben ammen med Vegard og etter en del forsøk med en fisk som absolutt ikke ville legge seg rett vei, så ble fisken håvet bakfra for å unngå evt utstikkende kroker. Vi var begge svært spente på hvordan det ville gå for kun halve fisken var det plass til i lengderetning på håven, men plutselig hjalp fisken til og bøyde hodet ned under kanten på håven og la seg som en U. Så var det ikke annet å gjøre enn å slippe jubelen løs, takke for håving og sende bud på kamera som selvsagt ikke var med da man ikke kan ta sjansen på å både ta med kamera OG håv!

Bjørka fikk igjen være med på å dokumentere fangsten:

IMAG0061.jpg

(og til alle som var i ferd med åå skrive kommentarer på sveisen: Hørte fra Homsepatruljen at det skulle bli in med lengre hår, så jeg har begynt å spare. Dessuten har jeg mistanke om at fiskelykken er proposjonal med hårlengden etter å ha gått gjennom en del storfiskeres artslister)

De som gjettet på at det ikke bare ble tatt ett bilde av den fisken har selvsagt helt rett. Jeg spanderer serverplass og legger ut ett til, slik at også vannfargen var dokumentert.

IMAG0062.jpg

Kontrollveid fisk ble ført i loggen med 3560g, noe som er ny ørretpers fra land. De som har fått med seg fangst av både småflekket rødhai og rødknurr etter en times fiske på tirsdagen synes nok jeg kanskje burde trimme noen av gullhårene for i det heletatt å kunne sitte nå, og ja - jeg begynner jammen lure nå. Imidlertid vet jeg at det svinger voldsomt og enkelte "enkle" ting kan sitte lengre inne enn "vanskelige", men jeg var i hvertfall såpass fornøyd at jeg valgte å la den fisken få avslutte en helt topp sportsfiskeuke for mitt vedkommende.

Ellers takk til både Vegard og Aage for både tur, sosialt samvær, håving og fotografering. Det spørs om vi ikke allerede nå bør begynne ta en kikk på kalenderen for neste år.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Da var man tilbake fra den årlig4e turen med gode venner og god mat og man klarte da snike seg unna noen sekunder for å fiske i år også. Været var imidlertid ikke helt på vår side og stillte opp med storm på lørdag og snø på søndag. Det sier vel litt om forholdene at de stengte RV7 over til Bergen.

Imidlertid var det et par fisk som lot seg lure om enn ikke helt opp i de størrelsene vi har der fra før, men uansett respektabelt.

Bildene får igrunn snakke for seg selv...

34928_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/14228/34928.jpg

34929_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/14228/34929.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.