Gå til innhold
Fiskersiden

Artig innslag på meitetur


Triturus
 Share

Recommended Posts

Fikk en artig krabat på kystmeiting på Børsa her på lørdagen.

Picture%20025,%20mindre.jpg

I fravær av bitevillig fisk, prøvde jeg noen kast med slukstanga, og ble noe overrasket da det jeg trodde var en pen torsk viste seg å være en blekkulf, type akkar.

Picture%20029,%20mindre.jpg

Såvidt jeg har forstått er ikke dette en veldig uvanlig fangst, men synet av tentakler som kommer opp fra dypet var ganske heftig.

Fangsten (annet enn bløtdyr) var heller laber, det ble med et par mikrohvitting og en mikrotorsk.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroken satt i den ene tentakkelen, men om den ble krøka eller om den gikk etter sluken er uvisst.

Den fighta faktisk bra, ganske kraftige utras takket være jet stream-prinsippet.

Den var kanskje en halvmeter lang og veide ca 1,5 kg (uten vann). Satt den tilbake igjen, selvom den sikkert hadde gjort seg godt både som menneskemat og fiskemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra rakettdrift på akkaren.

Har tat et par fra båt, og da får fiskeren en dobbel overaskelse.

I tillegg til at "Fisken" har tentakler, får man gjerne en god sprut rett i fleisen. Sist ble fiskeren så paff, at akkaran falt i vannet, og fikk mere vann i systemet. Akkurat nok til en ny sprut i samme fleisen.

Ja. Vi lo oss ihjel. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med sjelden fangst. Det er ikke få timer jeg har på den plassen (100+). Du har som SMS antyder, funnet den mest spennende kystmeiteplassen i Trondheimsområdet, kanskje sett bortifra utløpet av Nidelva. Like bortenfor går det an å ta langer på opp mot tre kilo fra land. (I svingen rett før tunellen). Stoor lyr leker like ved land, samt alle haiarter bortsett fra pigghå er observert og tatt fra land der. Inkludert den berømte musa. SMS har vel også tatt breiflabb der, samt at det er en del hvitting, kolmule, torsk, sypike (over 200 gram), etc etc på plassen og i nærområdene.

Nå som jeg har flyttet røper jeg villig vekk alle godplassene mine...

Husk brygga på trolla i desember. Der ryker nok nrek på hvitting en gang. Flo, sildestrimler og lange kast er nøkkelen.

(savner nesten Trondheim nå, akk ja...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig fangst og brukbar størrelse!! Da jeg bodde i Troms fikk vi mengder av dem fra båt, i blandt var det helt umulig å få tackelet gjennom stimen av akkar. På denne tiden (79-86) ble det drevet et storstilt fiske etter dem med akkarpilk, og på en natt kunne en sjark på 35-40 fot komme i land med 2-3 tonn på det beste. Når silda seg inn i buktene på høsten kumme det være enorme mengder akkar på små områder. Hadde en nesten ekkel opplevelse en høstkveld da jeg fisket i mørket, det sto tjukt av akkar i overflaten overalt rundt båten. Stakk du stangtuppen ned i vannet ble den øyeblikkelig overfalt av en sulten horde, hadde nok ikke vært rette dagen å falle i vannet. Så vidt jeg vet fiskes det ikke mye akkar i våre dager, da den i stor grad er forsvunnet. Ifølge eldre fiskere jeg har snakket med, så er det visst ikke uvanlig at den opptrer i sykler, noen år med store mengder for så å være borte i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det inkluderer da altså håkjerring OG håbrann fra land. Det er drøyt det!

Ikke glem gråhai på stingsild og brugde på nymfe...

Plassen er helt enkelt rå! Definitvt et sted å dra på artsjakt i området her, dykkere har sett langebarn, lomre og rognkjeks inni fjellveggen også, i tillegg til de to store steinbitene som bor under lektern (og som bør settes ut igjen om man skulle få en av de.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassen ble anbefalt av dykkekompiser som bl.a. har sett stor lyr ganske nært land.

Vi så lite til de nevnte artene, men gøy å høre at artsrikdommen er stor der. Sjansen bør være grei for å få økt artslista etterhvert (ikke at jeg bryr meg noe om den...:D..).

Det blir nok flere turer i løpet av høsten og vinteren - til denne og andre plasser i området. Får håpe forholdet bløtdyr:fisk forskyver seg litt på neste tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ved nærmere studering viste det seg at blekkulfen ikke var en akkar (Todarodes sagittatus), men mest sannsynlig en Loligo forbesii eller Loligo vulgaris. Disse to er en annen familie enn akkar, men går ofte som akkar på restauranter etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes den ligna litt på sepia, var den "hard " i "skallet"?

akkaren er helt bløt,

mens Sepiaen har et hardt kalkskall innenfor skinnet på ryggen.

Akkaren har også "vingene" plassert helt bak,

på denne du viser ser de ut som på "midten"?

stor var den uannsett !!

Endret av asmund aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Sepia var det ikke, denne var helt myk. Ble pølseskinn når den lå på land.

Du har rett ang. vingene asmund aa, ikke den tradisjonelle Todarodes-vingen. Nå har jeg sett at akkar blir brukt om flere familier innenfor tiarmede blekksprut, litt forvirrende systematikk her.

Utifra bilder synes jeg det ligner på en av Loligo-artene.

Får håpe Rudolf ser dette, regner med at han har en mening.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.