Gå til innhold
Fiskersiden

Hva gjør jeg feil?


Øystein Sanne
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har de siste helgene vært ute og fisket på Bygdøy. Er på plass før sola er oppe, og har holdt på noen timer.

Men.. ingen fisk.

Så da er det to årsaker:

- fisken har gjemt seg, dratt til syden, utvandret

- jeg fisker på feil sted, til feil tid, på feil måte.

Antagelig er det en kombinasjon.

Men nå er jeg såpass lei av å ikke engang ha napp, at jeg må ha litt tilbakemeldinger.

Fisker med både flue og sluk.

På fluestang bruker jeg mye decievere, kaster ut, lar flue synke litt før jeg trekker raskt inn. Forsøker å fiske nær renner og overgang fra grunne til dypere vann.

På sluk har jeg brukt en del wobbler (long cast, en lys og en mørk), pluss noe møresilda.

Så folkens, kom med noen tips.

Jeg ville tro at fisken gikk ganske nærme land nå, og i morgengryet ville jeg tro jeg fant noe. Eneste jeg har kommet over er en stim torsk som ikke engang tok wobbleren når den gikk raskt foran dem på 10cm avstand.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på Trym og prøv med agn, strimler av sildefilet kan få selv den særeste fisk til å bite. :P

Duppmeite med fortom på 1.5-2 meter eller bunnmeite med paternostertackle.

PS. Gode gamle stingsilda eller toby er mine sluktips.

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du lese om raudåte:

http://www.ntnu.no/gemini/2002-04/12_14.htm

Litt mer:

"Calanus finmarcicus (Raudåte)

Raudåte forekommer i enorme mengder i havet og er kanskje den viktigste føden for planktonspisende fisk (sei, makrell, sild, brugde).

Raudåta lever av planktonalger. Raudåta har døgnvandringer og svømmer mot overflaten i skumringen og trekker mot bunnen midt på dagen. Raudåte har fått navnet sitt etter den røde fargen fra karotenoider i opplagsnæringen."

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gulp er bedre enn folk tror :D:) i allefall her på vestlandet.

i den siste tiden har noen fisker vært vanskelige, forde de går i raudåte...vet ikke om det er et problem hos deg?

minns noen mumla her en plass om at, en kan fiske med små orange fluer/en rød/orange tråd, når fisken eter raudåte. Har aldri testa det selv dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg tror ikke det er rauåte som er problemet inne i Oslofjorden nå. Men det er kanskje ikke optimale forhold, med endel regn og ferskvann i sjøen. Fisken pleier å gå etter småsild og brisling på denne tida, og da kan det kanskje være bedre å prøve i skumringa og litt utover. Fisken har en tendens til å spise seg mett før natta er over, og trekke ut på dypere vann før det lysner. I allefall, variasjon i metoder (agn?) og andre tidspunkter vil i allefall ikke gjøre det verre. Du får uansett ikke mindre enn ingenting. Du kan også se etter plasser hvor det er bakgrunnsbelysning på land som kailys og lignende. Sild og brisling tiltrekkes av lys, og slike plasser kan være gode i høstmørket.

Mvh

cannonbang

:):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en variasjon kan du jo prøve ettermiddag/kveld. Fiske siste timen det er lyst, skumringstimen og litt ut i mørket. Godt mulig det vil hjelpe på fiskelykken :)

Ja, det er et alternativ. Ulempen er at jeg fort har lyst til å fiske i 2-3 timer, og blir det for mørkt blir fort bakslengen på fluesnøret litt tilfeldig ;)

Men som flere sier, forholdene er nok ikke optimale for tiden.

Temperaturen vil jeg tro er ganske så grei, bare det kan bli litt mindre nedbør og litt mer solglimt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bygdøy har ikke vært bra iår-lite fisk. det er tilbakemeldingen jerg har fått-også av de proffe som ofte får mye fisk. ha fisket har vært vanskelig-lite torsk i indre oslofjord i følge forskere-og har selv bare fått makrell på bygdøy iår. finn deg heller andre jaktmarker. kanskje det blir bedre igjen på bygdøy om et par år.

eneste er at torsken går grunt igjen når vannet blir kaldt. da kan det være muligheter for litt større torsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Som østfolding fisker jeg lite (les: ingenting) i indre Oslofjord, men fiskekompisen og jeg var en tur ved Skiphelle (Drøbak) sist søndag. Vi begynte kl. 9 på morgenen og ga oss kl. 18. Kompisen fikk sjøørret, torsk og makrell. Brukte mest flue, men han tok torsken på sluk. Koden knakk vi når vi fisket litt dypere. Kompisen brukte et grainssnøre, og makrell på halvkiloen smalt på i et sett. Jeg hadde bare et intermediatesnøre, så det ble mye venting før jeg fikk flua ned på "dagens dyp". Så en del aktivitet, og det virket som om det var makrellen som hadde hovedrollen ved Skiphelle denne dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I perioder er det bare sånn at man ikke får fisk så jeg tror ikke du gjør noe galt. Er forøvrig enig med Walmann i tipset om jig:

Mitt jigfiske praktiseres ved at Jig'en "slepes" sakte langs bunnen med et og annet innlagt rykk underveis. Ikke harde og "lange" rykk, men korte og bestemte -og heller ikke for mange. Som oftest torsk man får, men jammen har jeg fått sjøørett under slikt fiske også. Da var jig'en agnet med en liten strimmel av sildefilet og denne tok i det jig'en skulle løftes ut av vannet. Det er med andre ord viktig og fiske "helt inn" da fisken ofte tar svært nærme land (det er ihvertfall min erfaring). En annen viktig faktor er at man må ha trua på det man holder på med:)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Mye bra tips her, er sikker på at det "løsner" for deg nå etterhvert. Å bytte sluk/flue/agn ofte er nok også en taktikk som er verdt å forsøke. Kanskje sette ut flere stenger med agn, satt til forskjellige dybder etc. Enig i den med dupp og agn, det gjør ofte suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.