Gå til innhold
Fiskersiden

Etterlengtet surf- og besøkstur til Bergen


Audun
 Share

Recommended Posts

Det er klart det måtte bli overvekt på bergensflyet. ”Du har 4 kilo for mye!”, var den snerpete kommentaren jeg fikk servert av damen bak Norwegian-skranken. Etter å ha trasket bort til en ny skranke, denne gangen for overvektsbetaling, slapp jeg hele pristillegget. Denne damen var snill, hun spurte i stedet om hva reisemålet mitt var, sånn hyggelig. ”Bergen”, sa jeg. ”Surffisking!”. Det hadde hun aldri hørt om. ”Å fiske fra surfbrett?”, prøvde hun seg med. ”Ja, nesten...”, smilte jeg.

Middagsbesøket hos et vennepar ble gjennomført etter alle kunstens regler den første bergenskvelden, og omsider ble det endelig tid til spilesøkkedenging sammen med deler av det smått legendariske ”Team Conger Surfelius Bergensis”, med meiting i mørket som spesialitet og spisskompetansefelt. Og hvis dere allerede lurer; disse medlemmene kan det de driver med! :rolleyes:

Før denne turen har Åsmunds utrolige fangstrapport om temaets resultater ytterst i Øygarden fungert som skrivebordsbakgrunn på laptop`n min. Allerede etter at den første sms`n tikket inn den natta da havålene herjet i ura, har jeg ønsket meg vestover igjen. Siden havålen har vært en del av mine egne satsinger i år, vel og merke på andre lokaliteter lenger nord, var det bonusfangstene under bergenssurffisket jeg bet meg det største merket i, nemlig piggskatene. Vakkert marmorerte og fascinerende, et marint ”jagerfly” jeg bare måtte klare å fange denne sesongen. Og det beste av alt hvis det klaffet; ny art!

Jeg gjør en potensielt lang historie noe kortere. Lars Magne bringer oss ut til havålplassen med kjentmann Åsmund som kartleser. Lars Ivar og Ronny følger på like bak. Vel framme kan jeg endelig få hilse på Erling og Jan, de kravler fram fra ura og kan konstatere at håpet gløder. Jan returnerer til stengene ytterst på svabergene, mens vi andre blir igjen hos Erling for en fiskeprat. ”Skate!”, hører vi plutselig. Jeg har altså såvidt fått plantet beina i gummistøvlene før en nydelig piggskate er et faktum, allerede!

24102006200130ln8uhr3L6J6X.jpg

Det tok ikke mange minuttene. ”Hvilken skapning”, sier Jan. Jeg har vel aldri rigget utstyr og småløpt så fort noen gang...

Det drikkes kaffe, agnes, knytes, monteres, kastes, piperøykes og snakkes. Mobiltelefonene gløder, vi har fordelt oss på to ulike plasser og samtlige agn er omsider i sjøen. Lars Magne kliner til med det obligatoriske ulvehylet fra piren lenger bort, etterfulgt av diverse klassikere på det kromatiske munnspillet sitt. Litt sånn ”Twin Peaks”-stemning skader aldri.

24102006200132228V8HY7R49x.jpg

Mørket senker seg og spenningen siger innover svabergene, en siste baitrunner-sjekk før det eventuelt braker løs.

Midt i et kjeks-tygg og en kaffeslurk hyler det til borte hos Åsmund. ”Makan!”, skriker jeg. Vi småsklir på sleipt grunnfjell mot lyden av det klassiske skate-utraset. Åsmund kommer først bort og planter mothugget, stanga bukker dypt...og dypere. ”Jepp, skate, ingen som helst tvil!”, gliser Åsmund.

24102006200132pTgN4HPW6kUl.jpg

Etter en relativt hard kamp treffer Jan blink med mesh-håven.

2410200620013286tH6QOrDe3e.jpg

Åsmund sklir fornøyd opp det glatte svaberget.

241020062119085uc3XYLQ731R.jpg

Gromfisk til en gromguide!

24102006200132Nc4DxtfD839M.jpg

Avkroking i veienettet og gjenutsetting ved foten av svaberget. Det er helt fantastisk å se disse skapningen "fly" tilbake mot grunna i det klare vannet.

Jeg blir total-gira, nesten åndsforstyrret. Kort oppsummert misser jeg to klokkeklare runs, jeg sliter et helt takkel pluss sjokkfortommen og får til slutt en homo-lyr som ”belønning”. Åsmund og Jan ler sånn djevelsk lavt. Jeg klarer jo ikke annet enn å le jeg også, om enn noe mer oppgitt enn makkerne på hver side av meg. Med kompis Jörgen Larsson i tankene agner jeg på nytt, ”Fokusera og kämpa på!”, husker jeg han sa i Hjørundfjorden.

Så jeg gjør akkurat det. Gutta i teamet nyter godt av elektriske nappvarslere på surfpodene. Jeg kom ikke så langt i planleggingen før turen, så knekklys i stangtoppene er det eneste jeg kan stole på denne gangen. Det blir montering av varslere straks jeg er hjemme igjen, og konklusjonen vår er klar; nappvarslere under nattsurfing har så absolutt kommet for å bli. Jeg sier meg enig i Åsmunds utsagn om at hylet av et run passer like godt inn her som utenfor karpeteltet. Et run tilfører det lille ekstra av spenning og gjør opplevelsen total...og uslåelig!

Midt i en ny setning blir jeg avbrutt av et, ”Tikk...tikk...tikk...tikk”, som så tvinger stanga ned i en jevn og rolig bevegelse. Åsmund peker stivt mot stangtuppen. Jeg får ikke fram et ord på grunn av uante mengder rundstykke med tilhørende pålegg i munnen. Kaffekoppen settes i svabergsprekken like ved stolen, utraset går over i noe mer selvsikkert. ”Kan det være...kan det virkelig være...”

241020062001322FQ6AdM1NrJ8.jpg

Endelig, endelig og endelig. Art nummer 107 i form av en landfisket piggskate på 3600 gram.

Ære være herrene i vestlands-teamet!

24102006200132L1F4dLKT1l85.jpg

Fascinerende og et meget spesielt møte med en fisk jeg har ønsket meg så utrolig lenge.

24102006200132t6s575wE3mW1.jpg

Nydelig!

24102006200131il38q7EvN5U7.jpg

Flekkpigmenteringen hos unge kontra eldre individer kan forvirre. Denne stusset vi litt på et øyeblikk, men vi konkluderte med piggskate modell "ung".

Gjestesenga hos Jan og Elin må ha vært handlet på Ikea i Himmelen. Etter en usedvanlig god natts søvn kan jeg stå opp til frokost og ”Passion for angling” på Jans pc. Vi snakker om neste surføkt, det er mange plasser å velge mellom. Vi trekker fram Steinestø og Frekhaug som de mest aktuelle. Og selvsagt sentrumsnære Bontelabo og Salhuskaien, vel og merke hvis pigghåene ikke dominerer fullstendig. Selv ønsker jeg meg bilder av så mye bruskfisk som mulig, særlig havmus, siden guttas seinsommer- og høstturer har gitt dem nettopp det. Luksusproblemet er at havmusa har dukket opp på nesten alle plassene, med Bontelabo som representant for det laveste snittet. De dypere kaiene har produsert specimens, altså fisk over 1500 gram. Vi blir derfor enige om Steinestø til kvelden, vel og merke etter en ettermiddagsøkt på havålplassen.

24102006202230iT2P11D4AJ65.jpg

Erling er allerede på plass straks vi ankommer. Piren bør kunne gi fisk selv om nattemørket er noen timer unna.

2410200620223093tl5etv6Lht.jpg

Mens skatestengene ligger trygt i podene med nappvarslere lenger bort på piren, forkorter Åsmund ventetida med landnært lyrfiske. Det ble jammen flott fisk på både glidedupp med makrellstrimler og Jans saltvannsfluer.

24102006202230P84hv3KGGNaC.jpg

Vi så de tok, ukritisk og typisk ”lyrete” med harde napp og fine utras nærme land.

Bilturen går så mot sentrum og Steinestø. Høstregnet er på retur i det vi kan lempe utstyret ut av en ”duggfrisk” Renault, Jan er stolt av fiskebilen sin. Det hadde jammen meg jeg også vært, her snakker vi stil!

Den gamle fergekaia ruver foran oss, som et tysk festningsverk av uslitelig betong. Slike kaier har jeg alltid hatt et spesielt forhold til. Forestill deg en betongbrygge på kanten av en bratt skråning som flater ut på drøye 90 meter. Hva mudderslettene der nede i nattemørket kan skjule utgjør spenningen, til tider en så intens spenning at det er vanskelig å holde roen. Likevel rigger vi utstyret, såpass rolige og behersket fokuserte klarer vi å være.

”Sikt mot det enslige, hvite lyset på andre siden”, får jeg beskjed om. ”Det andre takkelet legger du litt til venstre for det første, tror det meste går i boks da”. Det er ikke bare Åsmunds og Jans plassdirektiver som inspirerer. Om fredagskvelden fikk nemlig Ronny en havmus fra denne kaien med Lars Ivar som fiskemakker, slike ferske fangster gir trua næring. Kastet går!

241020062022304G3H6pf9mi2i.jpg

Nattas dypvannstakkel; et pully-takkel utstyrt med selvlysende attraktorer og sylvass og tynn sirkel i størrelse 3/0 agnet med en oppsurret makrellstrimmel.

241020062022307YL8VksUVqpX.jpg

Jan mente at "årgangsmakrellen" fisket best. I tillegg kunne vi velge i blodfersk makrell og urgamle reker. Det skal se litt grisete ut.

Kvelden går for alvor over i natt, og tursjokoladen, de halvvåte rundstykkene og kaffen smaker bedre enn noen gang. De regntunge skyene sprekker opp og gir rom for stjernene. Sammen med morilden i vannet vil denne kvelden på Steinestø huskes for alltid, jeg har sjelden opplevd en mer trivelig og komplett surføkt.

24102006202230I51736435sh3.jpg

Den måtte komme, en av de aller vanligste. Selv om hågjelene under dette passet var små ble de likevel omhyggelig fotografert.

24102006202231DrA1T9mrMgsM.jpg

”Håper de ikke blir mer plagsomme enn dette”, sier Jan og lar pigghåen gjenfinne kreftene før det bærer ned i dypet igjen. Det ble heldigvis ikke pigghå-dominans denne økta.

Etter en liten hågjel-runde napper det igjen på det venstre pully-takkelet mitt. Denne gangen et mer markant hugg etterfulgt av et lite run. Vi spretter opp av stolene, og siger bort til poden. ”Fy feite så spennende!”, hvisker jeg. ”Jaaa, mulig...joa, kan være havmus”, sier Jan. Åsmund nikker. Siden vi har valgt å fiske med små sirkelkroker gjelder det å holde hodet kaldt. Stanga løftes ut av poden, sena strammes forsiktig og joa, det fortsetter å bevege seg utover mot dypere vann. Tenk; 90 meter, mudder og nattsvarte forhold. Den som hadde hatt et undervannskamera akkurat nå...

24102006202231Y6eL39m9qanQ.jpg

Det er lov å hyle litt ekstra straks sånne fisker dukker opp i lyskjeglen fra hodelyktlyset.

Spenningen i det knuten mellom hovedlina og sjokkfortommen endelig når toppringen, det lille ”knute-kneppet”. Fisken er like rundt hjørnet. Hva er det? Denne gangen ble det nettopp havmus og en etterlengtet pers på 1600 gram.

24102006202231gjRF43LSEtAI.jpg

Et innbydende syn på det myke veienettet.

24102006202231HfB8SlkGbMqg.jpg

Respekt!

24102006203400Hdd59L1Cn851.jpg

Det var sleipt i bunnen av betongtrappa.

24102006203400Ef9JPmtDd77f.jpg

Fra det nederste trinnet fotograferer vi den vakre fisken, akkurat når den sveipende forlater oss på vei ned i det nattsvarte dypet igjen. En utrolig opplevelse!

”Hei, næmen, så utrolig fin!”, hører vi plutselig bak oss. Elin har nettopp kommet fra jobb og er i full gang med å kle på seg regntøyet. ”En sånn en ønsker jeg meg også”, smiler hun. Det takles om og agnes for harde livet, kastene går i hytt og gevær og fiskepraten intensiveres. Erling kommer også, med campingstol og enda mer å snakke om. Temaet ”arter” diskuteres ivrig, hva som har blitt fanget på disse kaiene og hva som enkelte kaier ikke har gitt av fangster. Plutselig signaliserer det høyre knekklyset mitt fisk. For å fullføre setningen min sier jeg, ”Tenk om dette er en svarthå, var det den som til nå ikke har blitt fanget her?”, spør jeg.

24102006203401puOob97AR159.jpg

Vi ler! Snakk om samtaleevne og endelig resultat. Jeg syntes det virket litt kjent på vei opp, enten svarthå eller en liten hågjel. Vi studerer den lenge i veieslyngen før den får friheten tilbake. Elin faller umiddelbart for ”fløyelshaien”. Ny pers og 550 gram.

Plassvalget må ha vært et av de beste hittil i år, for ikke lenge etterpå napper det igjen på makrellstrimmelen, godt surret fast til sirkelkrokleggen i enden av pully`n. Mens jeg pumper fisken opp til overflaten napper det på den høyre stanga, et kraftig hugg etterfulgt av slakk line. Heldigvis stilner det igjen, greit å kunne konsentrere seg om én ting av gangen.

24102006203401krJTS5hiRiiX.jpg

1300 gram, det er ikke til å fatte!

2410200620340159cskMpkl7hv.jpg

Oi, det napper igjen!

Plutselig skjer alt på en gang. Rett etter avkroking og påbegynt fotografering kliner det til på den høyre stanga igjen. Runnet ligner en stor pigghå på full fart nedover mudderskrenten, men etter mothugget går tankene i retning av noe annet. Fisken virker seig og tung, og ikke minst rykkete, hele veien opp. Vi snakker om større pigghå, lange eller brosme. Det blir imidlertid ingen av delene.

2410200620340134xS284C6642.jpg

Prikk 3000 gram, en nydelig fisk jeg har lengtet lenge etter. Greit med oppdaterte artsbilder til arkivet.

Tusen takk alle sammen for en fantastisk fisketur, fiskeutfallet og det endelige resultatet kunne ikke blitt bedre. Takk til Lars Magne og Ronny for skyss og inspirasjon, til Jan og Elin for bilkjøring og fenomenal overnatting, til Åsmund for eminent guiding og sovesofa, til Lars Ivar for lapskausen i flott hybelleilighet, til Svein og Erling for koselig fiskeprat og til Øyvind for å ta turen innom havålplassen selv om du var på jobb.

Bilder og ord er til dere! :)

24102006203401wUf47kP6d2dI.jpg

P.S: ...og en takk til trollkrabben for å ha hengt med hele veien opp fra 90 meter. Et eksempel til etterfølgelse for oss streberske specimenhunters; kjemp til siste slutt :D

Jeg ønsker alle en fortsatt fin fiskehøst!

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Denne har jeg ventet på Audun.

Særdeles hyggelig at det ble både ny art og ny pers på deg.

Bare så synd at jeg ikke fikk tid til å fiske sammen med dere pga jakt og enkone som jobber turnus.

Jeg sier takk for en hyggelig prat over en kopp kaffe og satser på å være mer deltakelig ved neste anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CRAP!!!! I hule heite.... Du har jammen flyt i år Audun! Detta var fangst for mons. Tenkte allerede i starten av tråden att her luktet det kembofisk, og misunnelsen dro og sleit i meg. Detta var helrått Audun. Og alle artene forruten svarthåen hadde vel vært ny pers for meg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom rapporten ja! Virkelig bra bilder og atter engang klarer du å gjenskape fiskestemningen på en meget fin måte. Skikkelig moro at det klaffet med de to hovedmålene for turen. Skata hadde jeg stor tru på, men at du skulle klare å plukke to havmus hvor en var pers var over all forventning! Artig å ha deg på besøk Audun. En person som oser mer fiskeglede og entusiasme skal man lete lenge etter.

Takk for en trivelig fiske helg, får håpe det ikke blir for lenge til neste gang.

Ps: soverommet med godsenga er sikkert ledig ved neste anledning også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fangst a :P Ikke bare skjeldene arter,men også noen skjeldent store! Du fikk vell også sett noen Mustad pod'er og puly-rigger med alt av dims på B) Ikke bare å kjøre med enkle tackler,når man skal fiskepå 90 meter+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport Audun. Vi fikk til noen fine bilder og, kan ikke være misfornøyd med det.

Mye bra humor ble det og, den rustfrie foxtanga og mustads geniale glidebommer gjorde turen ekstra fin. Også var det godt å se at også dyktige sportsfiskere som deg kan knote og slite og bomme på tilslag også, likte spesielt godt lyren og den den flotte torsken du fikk.

For min egen del ble turen natt til søndag knall, med to fine nye piggskater i samlinga, mens turen til Steinestø ikke leverte like bra. Derimot trøstet jeg meg med at du fikk bra med fisk, og at stedet jeg sa du skulle plassere tacklene var midt i smørøyet!

Takk for en flott tur, måtte vi klare å gjenta det en gang!

Mvh Oz

EDIT: Fiskebolla: Audun ankom Bergen uten mustadtripod, og dro hjem igjen med...

Endret av Oz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine tilbakemeldinger!

Det er bare én ting å si om fiskehobbyen; helt enestående, både når det gjelder bekjentskaper, felles erfaringer og fiskesnakk. Praten går lett og det er fint å være til, på en dyvåt campingstol blant flotte folk!

...og rustfrie Fox-tenger og Mustads tette glidebommer med katapult-søkkeløsning og drepende egenskaper anbefales på det aller heiteste... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport Audun B)

Var hyggelig å treffe deg, selv om det ikke ble noe fisking på meg denne gangen.

Må si at det er fantastisk artig å sitte å studere en kar med 107 arter, som lever seg så inn i det han driver med. Hadde vert gøy å tatt pulsen din når skata var under "innseiling", tror ikke den var i nærheten av medisinsk forsvarlig :P

Ps: Takk for kjeks med rekeekstrakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.