Gå til innhold
Fiskersiden

Olaks i Bjørnarfjorden, ut og fisk!!!


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

1. Sjekk litt statistikken til fiskeridir om kva som er grunnen til rømming før ein uttaler seg

2. At nokon køyrer ein privat lastebåt inn i annlegg er vel ikkje o-næringa sin feil

3. Tre/materiale som kjem drivane nattestid under ein orkan er vanskeleg å forhindre

4. Mennesker gjer feil

5. Landbaserte matfiskanlegg er urealistisk og vil aldri skje. Det er ikkje mogleg å ha ein 48000m3/3120 t MTB lokalitet på land.

6. NYTEK forskrifta må kanskje endrast og verte strengare?

Grunnen kan vell være mangen. Det er summen (bort i en mill pr år) . År etter år etter år.Ingen ting tyder på at det blir bedre.Mennesker gjer feil.Tja ,summen av menskelig feil krydret med slepphendt regelverk og en "med vilje rømming med syk fisk" og vips så bikker vi millionen pr år.

Jeg velger villax.

Veldig forenklet regnestykke:

En konsesjon kan være 12 000kbm. Det er vel omtrent 1500 konsesjoner i Norge. Dvs et vannvolum på 18000000kbm.... og vannet må ha høy sirkulasjon-og pumpes fra minst 20m dybde for å unngå alger og høy temperatur om sommeren. Bare utgiftene til tankanlegg og pumper er astronomiske-for ikke å snakke om hva det vil koste i kroner og arealer å sprenge dette ut langs kysten. Og så må man lage veier og kaier for den trnasporten som nå skjer med båt til anleggene....

Anlegg på lan er altså ikke en mulighet for oppdrett av laks. Å legge ned næringen er heller ingen mulighet-altså må man se på hva som må/kan gjøres med de forutsetningene som er her idag.

Vi har i dag noen valg.Fortsetter næringen som i dag noe som alt tyder på har vi ikke villax om få år.

Jeg velger villax :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg ser er når fagpersoner (som han derre Slinde-fyren) uttaler seg om fagområder de ikke har peiling på. Folk biter på og tar dette for god "fisk", siden fyren er professor i bioteknologi eller noe sånt.

Når man kommer med slike uttalelser som Slinde, etterfulgt av professortitler og tilhørighet til diverse anerkjente forskningsinstitusjoner, blir det forferdelig feil. Dette får folk til å tro at han baserer sine meninger på faglig virksomhet og undersøkelser, mens det faktisk bare er noe som surrer i hodet hans i forbifarten

Havforskningsdirektør for Havbruk. HAVBRUK sier ikke mer. :mellow:

Det ble vell prøvd dysset ned (noen innlegg over). Selv ble jeg lite overbevist.

Selv er jeg selvutnevnt professor i ingentiltrotilhavbruk.

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at villaksen er borte om noen år? Vil gjerne ha en link til dette da jeg ikke har lest noen studier som tyder på dette.

http://pub.tv2.no/nettavisen/friluftsliv/article543511.ece

Leitet å leitet.Fant denne.Oppfordrer andre å finne lignende linker.

Legger ved en litt morsom:http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/kystsone_og_havbruk/statistikk/r_mmingsstatistikk

Endret av villlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det.... men interessant den også. Ikke alltid like lett å finne NINA rapportene da navnet på disse ikke alltid sammenfaller med hva som trekkes ut av de.

Ok. Men interesant lesning.

Har du hørt om det er O-laks her i distriktet (etne-ølen) ?

Jeg vet det drives oppdrettsfiske i Etneelva, men har ikke hørt resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det.... men interessant den også. Ikke alltid like lett å finne NINA rapportene da navnet på disse ikke alltid sammenfaller med hva som trekkes ut av de.

Fant du ikke lnken intresannt .? Fant du noen faktafeil.?

Er det bare havbruksnæringen som ikke har baller nokk til å innse dette som kommer frem i slike publikasjoner..?

Selv fisker jeg i vassdrag villfisken er blåst vekk.Det som landes er fjøslax(forøvrig grei matfisk).1-2-3-4-5? generasjon.

Hører om vassdrag som år etter år har innsig på over 50% fjøsfisk. 30% i Namsen(mulig mer)!!!!.

Litt rart at du setter spørsmål ved denne type konklusjoner Kjetil Hindar legger frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sveinE.

Så på Etne laks sine sider at det var observert endel o-laks( 10 på en halv time) på moloen den

4-november, en fisk på land på 1,5 kg.

Så det er bare å komme igang med fisket :)

Har vært der inne en del å dorget,men det er lite fisk å se om dagene.En del undermålere på sø er det.men eller har jeg sett noe o-laks langt ute i fjorden som veltet seg i overflaten.Var forresten et flyte garn i osen av etne elven her om dagen,men det var organisert fiske for å sjekke om det er noe o-laks på gang. har ikke hørt noe resultat fra dette.ellers har jeg snakket med mange av disse som fisker med garn om dagen etter "o-laks" (les sø).... men de sier alle at det er lite blank fisk i garnene av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjære villax.

det er helt seriøst ut som om du har registrert deg på dette forumte for og provisere... :)

Har ikke det.Men å "hete opp" var meningen.Dette går ikke på person håper jeg(får vell en PM da).Men så kan jeg innrømme at jeg blir litt ivrig innimellom.Stillte noen spørsmål som hadde vert greit å få svar på. Ønsket var å få en personlig mening. Syntes det er på sin plass da man først har tatt seg bryet med tastaturet.Å holde denne poteten varm var min hensikt. Denne saken stikker dypt.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja Villax...Jeg skjønner nå at villaksen er en truet dyreart. Burde vi da ikke lære noe av jegerne..? Det er mange år siden det ble forbudt med spilljakt på skogsfugl... :D Er ikke elvene den plassen hvor laksen "har seg" og har størst verdi sånn rent forplantningsmessig? Altså laksens spillplass..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja Villax...Jeg skjønner nå at villaksen er en truet dyreart. Burde vi da ikke lære noe av jegerne..? Det er mange år siden det ble forbudt med spilljakt på skogsfugl... :unsure: Er ikke elvene den plassen hvor laksen "har seg" og har størst verdi sånn rent forplantningsmessig? Altså laksens spillplass..?

Tja.Å definere hvor den har seg er litt vanskelig. Bryllupsreisen begynner langt til havs.Fra der til den når gyteplass(i rett kulp),er det det du mener?.Kan vell være med å diskutere om i noen elver burde fredning av lax burde gjerne vert noen uker før .Det er også litt betenkelig(men mulig nødvendig) at det fiskesessongen utvides pga innsig av mengder med fjøslax.Å fiske så tett oppunder bryllupsnatten kan umulig være bra for villfisken. Det blir også på en måte å plukke boss etter andre.

Når det gjelder villaxens eksistens er det vel pr i dag onæringen som har bukten og begge endene(etter min mening).Hva tror du vi ville oppnå med å frede elvene med all fjøslaxen som går langs kysten?.Har du ugress i hagen nytter der ikke å klippe vekk bladene. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde denne tråden var om en rømmning og hvordan det gikk med fisket etter den rømte fisken.. er det noe utvikling i fisket,sprer fisken seg? diskusjonen som går her synes jeg dere kan opprette en egen tråd for,slik at de som er intr. i diskusjonen kan følge den.og de som er intr. i hvordan det praktiske fisket ER kan følge dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.