Gå til innhold
Fiskersiden

Olaks i Bjørnarfjorden, ut og fisk!!!


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Dette svaret var det jeg hadde forventet fra den kanten. :)

Det går an å forholde seg til fakta selv om man er laksefisker og diskuterer olaks.

Hva konkret har du som prøver å dysse disse uttalelsen ned?

Det spørsmålet forstår jeg ikke.

EDIT: Om det er det du lurer på jobber jeg ikke i onæringen.

Slinde sin uttalelse er vell strengt tatt ikke særlig avvikende fra havbruksnæringens side,eller? :)

Det kan vel diskuteres, enkelte oppdrettere virker å ha et noe forenklet syn på det hele. Samtidig er det klart at næringen har i mange tilfeller stillt seg selv strengere krav enn de har fått pålegg om, mye pga næringen har utviklet seg raskere enn lovverket har klert å følge opp.

Dine innlegg om denne problematikken er generelt så fulle av mangel på forståelse for hva som er problemstillingene at jeg stort sett har holdt meg unna. Man kan ikke diskutere løsninger med noen som bare ser en side av saken, og i tillegg mangler nødvendig grunnleggende kunnskaper til problemene. Men du kan begynne med å finne ut hvor mange anlegg det er i Norge-så finne ut hvor mange kubikk en merd er på, og så regne ut totalt behov for tanker om dette skal på land...

Joost: Linken din funker ikke hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Enig med Eirik Slinde. Vi kan jo ikke bedrive lakse-rasisme... Laks er laks, og folk er folk.

:D Obs! Er du veldig fersk som laksefisker eller er du berre interesert i å provosera? Om du er ein dei mange som sit utanfor ein kraftstasjon og "fisker" laks, då kan du trøysta deg med at det har mangen av oss gjort istarten som laksefisker. Sjølv om den "laksen" du fisker der virker å vera optimal er det berre forsmaken på det verkelige laksefiske! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er det noen som har fått noe av denne o laksen?? var en tur på moloen på mandagen, va helt dødt utenom lyr som fikk svømme videre siden jeg var ute på godgjerninger! noen tips om plasser??

Så foresten en kar i en gul båt som lå godt innenfor 100m sonen og trakk garn, når han kom tilbake for og sette ut nye garn tok jeg en tlf opp i purke bingen der for og høre om det var lov, de kunne visst se han fra vinduet men var sikkert midt i en kopp kafe eller noe sånt, fikk iallefall beskjed om at de ikke hadde tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette svaret var det jeg hadde forventet fra den kanten. <_<

Det går an å forholde seg til fakta selv om man er laksefisker og diskuterer olaks.

Hva konkret har du som prøver å dysse disse uttalelsen ned?

Det spørsmålet forstår jeg ikke.

EDIT: Om det er det du lurer på jobber jeg ikke i onæringen.

Slinde sin uttalelse er vell strengt tatt ikke særlig avvikende fra havbruksnæringens side,eller? :huh:

Det kan vel diskuteres, enkelte oppdrettere virker å ha et noe forenklet syn på det hele. Samtidig er det klart at næringen har i mange tilfeller stillt seg selv strengere krav enn de har fått pålegg om, mye pga næringen har utviklet seg raskere enn lovverket har klert å følge opp.

Dine innlegg om denne problematikken er generelt så fulle av mangel på forståelse for hva som er problemstillingene at jeg stort sett har holdt meg unna. Man kan ikke diskutere løsninger med noen som bare ser en side av saken, og i tillegg mangler nødvendig grunnleggende kunnskaper til problemene. Men du kan begynne med å finne ut hvor mange anlegg det er i Norge-så finne ut hvor mange kubikk en merd er på, og så regne ut totalt behov for tanker om dette skal på land...

Joost: Linken din funker ikke hos meg.

Kjære kis;

-Svaret jeg forventet fra den kanten. Du er vel strengt tatt ikke den som stiller de mest kritiske spørsmål til onæringen.Derfor forventet.

-Dysse ned uttalelsene.:Der du vagt bagateliserer med at det er noen år siden.Der du vagt påstår at vedkommene ikke står inne for uttalelsene(tror ikke han ble forespeilet å være med i en spillefilm el. lign.).Der du vagt slenger ut ;" såvidt jeg husker".Summen av dette mener jeg er vagt.

-Beklager min mangel på "grunnleggende mangel på kunnskaper".Mener selv at jeg har nokk til å ha en mening( da jeg fikk min første lax det året du ble født.att jeg har sett den dystre utvikklingen i vassdragene.).Att jeg mener att vi bør gå over til landbaserte annlegg har jeg full rett til.Sier ikke at det ikke koster plass eller kr.Kostnader må alle som forpester innkludere.For meg er det såre enkelt:valget mellom å fortsatt bevare villaxen eller ikke.Hva det koster betyr mindre for meg.

-På sikt er jo jeg litt bekymret for videre diskusjoner/temaer her inne hvis du skal avgjøre hvem som er skikket / kvalifisert nokk til å ha en mening.Dette gjelder vell strengt tatt alle innlegg.

Du får stå på barikadene for onæringen så får jeg gjøre det motsatte.

Ps.Hva er det som kvalifiserer deg til å uttale¨deg om landbaserte oannlegg (selv om jeg egentlig dri... i det..)

Endret av villlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

--På sikt er jo jeg litt bekymret for videre diskusjoner/temaer her inne hvis du skal avgjøre hvem som er skikket / kvalifisert nokk til å ha en mening. Dette gjelder vell strengt tatt alle innlegg.

Nå var vi vel en smule hårsår her. Å beskylde KIS for å være diktator her er ikke så rent lite frekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære kis;

-Svaret jeg forventet fra den kanten. Du er vel strengt tatt ikke den som stiller de mest kritiske spørsmål til onæringen.Derfor forventet.

-Dysse ned uttalelsene.:Der du vagt bagateliserer med at det er noen år siden.Der du vagt påstår at vedkommene ikke står inne for uttalelsene(tror ikke han ble forespeilet å være med i en spillefilm el. lign.).Der du vagt slenger ut ;" såvidt jeg husker".Summen av dette mener jeg er vagt.

-Beklager min mangel på "grunnleggende mangel på kunnskaper".Mener selv at jeg har nokk til å ha en mening( da jeg fikk min første lax det året du ble født.att jeg har sett den dystre utvikklingen i vassdragene.).Att jeg mener att vi bør gå over til landbaserte annlegg har jeg full rett til.Sier ikke at det ikke koster plass eller kr.Kostnader må alle som forpester innkludere.For meg er det såre enkelt:valget mellom å fortsatt bevare villaxen eller ikke.Hva det koster betyr mindre for meg.

-På sikt er jo jeg litt bekymret for videre diskusjoner/temaer her inne hvis du skal avgjøre hvem som er skikket / kvalifisert nokk til å ha en mening.Dette gjelder vell strengt tatt alle innlegg.

Du får stå på barikadene for onæringen så får jeg gjøre det motsatte.

Ps.Hva er det som kvalifiserer deg til å uttale¨deg om landbaserte oannlegg (selv om jeg egentlig dri... i det..)

-Dersom du leser trådene rundt emnet vil du se at jeg er kritisk om jeg mener det er på sin plass.

-Å ha en mening er noe annet enn å presentere "fakta" slik du gjør i innlegget jeg refererte til.

-At du ikke bryr deg om 30 000 arbeidsplasser sålenge du får fiske laks 3mnd hver sommer er ganske bekymringsfullt mener nå jeg, da de fleste er enige om at det må enes om en middelvei.

-Mine kvalifikasjoner? Jeg er utdannet havbruksingeniør. Men det er ikke nødvendig-kikker du på regnestykket jeg foreslår vil du fort forstå hvorfor landbaserte anlegg ikke er en del av debatten rundt lakseoppdrett.

Dessuten tror jeg du misforstår hovedpoenget med mitt innlegg. Skal en diskutere disse problemstillingene må det gjøres på et saklig og konstruktivt grunnlag. Det kommer aldri til å skje at man legger ned 30 000 arbeidsplasser og 15mrd i eksportinntekter for å bevare sportsfiske etter laks i elvene-altså må utgangspunktet være å få istand bedre løsninger slik at man kan bevare begge deler. Jeg har tidligere nevnt bla

1-Useriøse aktører utestenges

2-Bøtene for uansvarlig drift økes betydelig

3-Det opprettes nasjonalt fond betalt av havbruksnæringen som skal betale for gjenfangst av rømt olaks

4-Mer samordnet avlusing

5-Kravene i TYGUT skjerpes og følges opp med kontroller

Endel av dette er forøvrig mine vurderinger av viktige tiltak etter å ha gjennomført følgende hovedprosjekt ved HIB "Rømning av laks-Årsaker og mulige tiltak" :mellow:

Vi er kanskje ikke så veldig uenige egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-altså må utgangspunktet være å få istand bedre løsninger slik at man kan bevare begge deler.

Vi er kanskje ikke så veldig uenige egentlig?

Bevare begge deler har vist seg å ikke fungere.Derfor er mitt valg krystallklart.

Mulig vi ikke er så uenige , MEN så mye forurensing som næringen har gjort og fortsatt gjør er det etter min mening på sin plass å gjøre noe drastisk.Dilling har det vert nokk av.Annleggene på land(noe som genererer fler arbplasser), eller avvikle(som ikke gjør det).

Få dine tall ( fra a til å) når vi snakker om landbaserte oannlegg.Du hadde skrevet hoved oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Sjekk litt statistikken til fiskeridir om kva som er grunnen til rømming før ein uttaler seg

2. At nokon køyrer ein privat lastebåt inn i annlegg er vel ikkje o-næringa sin feil

3. Tre/materiale som kjem drivane nattestid under ein orkan er vanskeleg å forhindre

4. Mennesker gjer feil

5. Landbaserte matfiskanlegg er urealistisk og vil aldri skje. Det er ikkje mogleg å ha ein 48000m3/3120 t MTB lokalitet på land.

6. NYTEK forskrifta må kanskje endrast og verte strengare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig forenklet regnestykke:

En konsesjon kan være 12 000kbm. Det er vel omtrent 1500 konsesjoner i Norge. Dvs et vannvolum på 18000000kbm.... og vannet må ha høy sirkulasjon-og pumpes fra minst 20m dybde for å unngå alger og høy temperatur om sommeren. Bare utgiftene til tankanlegg og pumper er astronomiske-for ikke å snakke om hva det vil koste i kroner og arealer å sprenge dette ut langs kysten. Og så må man lage veier og kaier for den trnasporten som nå skjer med båt til anleggene....

Anlegg på lan er altså ikke en mulighet for oppdrett av laks. Å legge ned næringen er heller ingen mulighet-altså må man se på hva som må/kan gjøres med de forutsetningene som er her idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om gjenfangst av rømt oppdrettslaks, les denne:

Nr.7_2006_Roemming_og_gjenfangst_av_oppdrettslaks.pdf, 26 september 2006 10:33

http://www.imr.no/__data/page/3839/Nr.7_20...pdrettslaks.pdf

Takk til "PerH" her som først la ut denne linken og startet en egen tråd for dette, men lite respons.

Derfor tar jeg den opp igjen her.

Etter jeg har lest denne rapporten så kan ikke jeg komme til noen annen konklusjon

at gjenfagst av rømt oppdrettslaks i sjøen slik det fungerer i dag er totalt håpløst.

Man klarer kanskje maks å fange 3-10% av fisken.

Og hvis man i enorm skala skulle sette igang med tråling etc, ja da lurer jeg på hvordan det

går med resten av fisken, de andre artene, i fjorden/området.

En ting som kan hjelpe er nok å fiske i selve vassdragene hvis det har vært en stor røming i nærområdet.

Eller sperre innløpet med garn eller annen redskap, eller hvis det er laksetrapp så må man stenge denne.

Men dette er vel noe man kun kan gjøre 100% i visse tider av sesongen, i juni, juli f.eks må man

jo passe på at villaksen får tatt seg opp.

Nei gjenfangst av rømt oppdrettslaks i sjøen er totalt håpløst mener jeg.

Og jeg tror heller ikke man i fremtiden vil kunne klare å øke gjenfangsten såpass at det virkelig

har noe for seg.

Sett heller fokus på å sikre anleggene best mulig, og ikke minst oppdrettslaksen må steriliseres.

Noen tanker...

Har man et uhell så bør det være en ekstra innretning tilstedet som stanser fisken så den ikke

kommer seg fri. Og mindre antall fisk i hver merd så man ved uhell ikke får så høye antall med rømt fisk.

Endret av b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om gjenfangst av rømt oppdrettslaks, les denne:

Nr.7_2006_Roemming_og_gjenfangst_av_oppdrettslaks.pdf, 26 september 2006 10:33

http://www.imr.no/__data/page/3839/Nr.7_20...pdrettslaks.pdf

En ting som kan hjelpe er nok å fiske i selve vassdragene hvis det har vært en stor røming i nærområdet.

Eller sperre innløpet med garn eller annen redskap, eller hvis det er laksetrapp så må man stenge denne.

Men dette er vel noe man kun kan gjøre 100% i visse tider av sesongen, i juni, juli f.eks må man

jo passe på at villaksen får tatt seg opp.

Ja! I elver der det er laksetrapper eller andre innretninger nær fjordene som lar seg stenge, har dette vært praktisert lenge. Selvsagt av frivillige som ofte er tilknyttet Jeger og Fisk el. lign. foreninger. Oppdretterne burde egentlig blitt fakturert for slikt opprydningsarbeid, men neida...

Mange elver er imidlertid vanskelige å stenge helt, men hvis viljen er til stede (les: finansiering) lar det seg gjøre så lenge vannstanden ikke går over alle elvers bredder.

Nei gjenfangst av rømt oppdrettslaks i sjøen er totalt håpløst mener jeg.

Og jeg tror heller ikke man i fremtiden vil kunne klare å øke gjenfangsten såpass at det virkelig

har noe for seg.

Enig - gjenfangsten er som en dråpe i havet. Men det blir da tatt opp noen av dem i elvene, dvs. de som virkelig befinner seg på feil sted, så får man heller se mellom fingrene på at man har en del aliens svømmende rundt i havet

Sett heller fokus på å sikre anleggene best mulig, og ikke minst oppdrettslaksen må steriliseres.

Sterilisering er også en mulighet, rent biologisk sett. Nå er nå o-laksen selektert for sen kjønnsmodning, dvs. at den vokser seg til stor, slakteklar størrelse først, så derfor er ikke næringen særlig gira på dette... Her er vi igjen tilbake til dansen rundt gullkalven: Hvorfor "lage" et (økonomisk) problem ut av noe som ikke er noe problem (dvs. for oppdretterne)..??? :D

Noen tanker...

Har man et uhell så bør det være en ekstra innretning tilstedet som stanser fisken så den ikke

kommer seg fri. Og mindre antall fisk i hver mær så man ved uhell ikke får så høye antall med rømt fisk.

Slagskipene har U-båtnett rundt seg for å hindre sabotasje - man kunne kanskje tenkt seg noe lignende, men det er fryktelig upraktisk. Mindre fisk pr mærd? Vel, da må man gjøre noe med konsesjonstildelingene som ofte går på volum - ikke nødvendigvis antall kg pr mærd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Eirik Slinde. Vi kan jo ikke bedrive lakse-rasisme... Laks er laks, og folk er folk.

Det verste jeg ser er når fagpersoner (som han derre Slinde-fyren) uttaler seg om fagområder de ikke har peiling på. Folk biter på og tar dette for god "fisk", siden fyren er professor i bioteknologi eller noe sånt.

Når man kommer med slike uttalelser som Slinde, etterfulgt av professortitler og tilhørighet til diverse anerkjente forskningsinstitusjoner, blir det forferdelig feil. Dette får folk til å tro at han baserer sine meninger på faglig virksomhet og undersøkelser, mens det faktisk bare er noe som surrer i hodet hans i forbifarten

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.