Gå til innhold
Fiskersiden

Olaks i Bjørnarfjorden, ut og fisk!!!


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Se der ja...nå begynner cowboy oppdretterne rømningshøsten...denne gangen uten å rapportere om at fisken har rømt.

Nå går det vel slag i slag utover høsten og vinteren.....

Og dette før høst/vinterstormene..... :) Måtte de ansvarlige stumpe/og det som verre er i forsiloen.JA til ingen nye konsesjoner-ta fra konsesjoner etter rømning , og vips så er næringen vekke. Det kaller jeg styrt avvikling/utvikling. Kanskje det nermeste næringen kan kalle bærekraftig utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen andre løsninger enn sterilisering?

Leste at noen innen næringen var skeptisk til sterilisering pga folk kunne bli skeptiske til

fisken da den var "tuklet" med.

F.eks her: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.246820

Men er ikke oppdrettslaks nettopp menneske "tuklet villaks" da?

Jeg ville tro at også oppdrettsnæringen burde ha stor nytte av at villaksen blir tatt vare på.

Det er jo tross alt fra villaksen at man får oppdrettslaks.

Man kan vel ikke stadig avle nye generasjoner fra oppdrettslaksen, ville tro det måtte bli

temmelig dårlige egenskaper på den fisken med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var nokon som ikkje såg det var det på nyhetene på nrk klokka 23 i dag..

stod ein gjeng frå Os Jakt&Fiske i sone 0

-mar

Ja - det er bare "noen få utvalgte"av gjengen i Os JFF som får lov til å fiske i Oselven. De skulle jo sendt alt av foreningens folk i nedre deler av elva nå, men, men...

Har vært litt uklart hvor, hvem og med hva man får lov å fiske med. Har selv fått en del spørsmål om dette, så jeg søkte kildene. Her er svaret jeg fikk fra Fiskeriforvalteren i Hordaland:

Hei!

Oselva er ikke åpnet for vanlig fiske. Dette er kun gitt tillatelse til et akutttiltak i regi av Os jakt og fiskelag. De sender ut noen få av sine mest erfarne fiskere, som forsøker å fjerne oppdrettslaksen. Og dette foregår kun i nederste del av vassdraget. Men i sjøen, utenfor fredningssoner, er det tillatt med både garn og sportsfiskeutstyr frem til og med 28. februar.

Atle Kambestad

Med andre ord - ALT ER LOV, så lenge fredningssonene respekteres! Såååå...ut og fisk - alle sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer for tida i Bergen så dette må vere ein fin måte å forsøka å skaffa seg middagsmat på. Os er jo bare ein busstur borte, kor kan eg som fotturist komme til å fiske på ein "sikker" plass? Rekner med det er sluk det går i? Har bare aureutstyret med meg men med litt bremsing så skal vel 0,20 holde det og, i kombinasjon med ei Møresild eller liknande?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen andre løsninger enn sterilisering?

Leste at noen innen næringen var skeptisk til sterilisering pga folk kunne bli skeptiske til

fisken da den var "tuklet" med.

F.eks her: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.246820

Men er ikke oppdrettslaks nettopp menneske "tuklet villaks" da?

Jeg ville tro at også oppdrettsnæringen burde ha stor nytte av at villaksen blir tatt vare på.

Det er jo tross alt fra villaksen at man får oppdrettslaks.

Man kan vel ikke stadig avle nye generasjoner fra oppdrettslaksen, ville tro det måtte bli

temmelig dårlige egenskaper på den fisken med tiden.

Tidligere har Eirik Slinde(Havforskingsdirektør for havbruk) utalt seg om villax.I ett innterjuv startet han med følgene: vi tillstreber oss ett fargerikt fellesskap på landjora og det bør vi også tillstrebe i våre elver. :lol: . Videre påstår han at om det ikke hadde vert for villaxen som påfører oppdrettsfisken sykdommer,transoterer med seg lus osv. så hadde oppdrettsnæringen sluppet alle plager. :lol:

Å tro att næringen har nytte av villaxstammen er vell skivebom :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere har Eirik Slinde(Havforskingsdirektør for havbruk) utalt seg om villax.I ett innterjuv startet han med følgene: vi tillstreber oss ett fargerikt fellesskap på landjora og det bør vi også tillstrebe i våre elver. ;) . Videre påstår han at om det ikke hadde vert for villaxen som påfører oppdrettsfisken sykdommer,transoterer med seg lus osv. så hadde oppdrettsnæringen sluppet alle plager. :D

Disse uttalelsene, hvis de stemmer, må være noe av det mest hårreisende jeg har hørt på mange år.

Snakk om å være på bærtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse uttalelsene, hvis de stemmer, må være noe av det mest hårreisende jeg har hørt på mange år.

Snakk om å være på bærtur.

Skylder å opplyse at dette sitat er tatt fra ett program på NRK som de kalte"sørgesang om salamon salar".

Oppfordrer gjerne NRK å sende dette i repr. Også følge næringen tettere slik at allmenheten blir oppdatert.

;)

Ellers må jeg si meg SVÆRT enig i dine vurderinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Eirik Slinde. Vi kan jo ikke bedrive lakse-rasisme... Laks er laks, og folk er folk.

Skylder å opplyse at dette sitat er tatt fra ett program på NRK som de kalte"sørgesang om salamon salar".

Oppfordrer gjerne NRK å sende dette i repr. Også følge næringen tettere slik at allmenheten blir oppdatert.

:angry:

Ellers må jeg si meg SVÆRT enig i dine vurderinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bør det også nevnes at uttalelsen er mange år gammel og at Slindre vel ikke var helt fornøyd med måten uttaellsen ble presentert på etter hva jeg husker fra sebatten etter det programmet.

Dette svaret var det jeg hadde forventet fra den kanten. :o Hva konkret har du som prøver å dysse disse uttalelsen ned?

Slinde sin uttalelse er vell strengt tatt ikke særlig avvikende fra havbruksnæringens side,eller? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.