Gå til innhold
Fiskersiden

Storgjedder i Mjøsa (Undervannsvideo)


TURUT
 Share

Recommended Posts

En i dykkerklubben gjorde noen opptak fra dykking i Mjøsa som jeg har redigert sammen til en liten internettvideo. De er ganske store, gjeddene altså...

:o

http://www.turut.no/video.htm ("Gjeddefilm, Mjøsa")

http://www.turut.no/video/Gjeddefilm.wmv [9,5 MB]

(Høyreklikk og lagre til harddisk er enklest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fett altså, nå fikk man jo ikke lyst på å stikke ut å fiske gjedde. :o

Hvor dypt var det ca i dette område og hva var temperatuten i vannet ??

Dette ble filmet seint i fjor (desember?). Dybde ca 25 meter og vanntemperatur der nede var jo selvsagt 4 grader inn-til-margen-kaldt...

Jeg dykka forøvrig på nesten samme sted (Furuberget, ved Kalkbrenneriet) for 4 uker siden. Da var temperaturen på 30 meter hele 8 grader(!). -Da så vi sikkert 12-15 lake på 1-2,5 kilo + en del storabbor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du det kommer av? At dere skremmer fisken, eller at den står dypere, eller andre ting?

Ellers veldig flott med dykkerrapporter. Svært interessant for oss fiskere :o

Jeg både fisker og dykker, og er interessert i alt som lever under vann. -Også det som kan spises! :)

Vi skremmer ikke fisken når vi dykker. vi kan komme så nær at vi kan røre ved de når de ligger stille. Den er rett og slett ikke der om dagen! Vetta pokker hvor den er hen jeg... Antar mye fisk går dypt på dagtid når det er lyst. Vi ser ikke fisk før det faktisk har vært mørkt i flere timer, typisk rundt midnatt. Unntaket var lake som vi så under dykking for 4 uker siden. Det var midt på dagen. De stod fra 15 meter og nedover.

vrak_011.jpg

http://www.turut.no/vrakfunn.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser ikke fisk før det faktisk har vært mørkt i flere timer, typisk rundt midnatt
Ja, dette merker man jo på enkelte typer fiske - at det må ha vært mørkt en god stund før fisken trekker inn på grunnere vann. Men hvordan er det i andre enden? (hvis dere har dykket sent på natta/morgenen). Trekker fisken ut igjen i god tid før det lysner også, eller tar det lengre tid da? Virker jo på en del fiskeslag som om de holder seg på grunnere vann et stykke utover morgenen.

Fint lakebilde forresten !

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Stilig! Nå fikk jeg skikkelig lyst til å pusse støv av dykkerutstyret når jeg kommer hjem, få en skikkelig sjekk av ventiler og flaske og så hive seg uti det våte element igjen. Kjempetøft å se gjedde skli rundt der om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er det i andre enden? (hvis dere har dykket sent på natta/morgenen). Trekker fisken ut igjen i god tid før det lysner også, eller tar det lengre tid da?

Jeg sliter med å se for meg å drasse 50 kilo utstyr og begynne rigging i vannkanten kl 5 om morran! Det er litt styr i mørket... Har aldri prøvd. Men jeg tipper morrafiske har noe for seg, og kanskje særlig pga hvordan fisken trekker i løpet av døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var kult! Det er spennende å se fisk i dens naturlige miljø. Undervannsvideo er tøft, vi vil ha mer slikt! :D Av en eller annen grunn så synes jeg at undervannsfilm fra ferskvann er mer interessant en saltvann.

Men som det sies her; fiskene blir nok ikke redde. Når vi er ute og bader om sommeren så pleier jeg å ha med dykkermaske og snorkel. Pleier alltid å finne noen abbor som jeg kan stime med. :) De blir ikke redde før du er en halv meter i fra dem. Og da "skvetter" dem bare litt unna slik at de har omlag en halvmeters avstand.

Endret av Ulkeduppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he!

Jeg får vel begynne å ta med kamera når jeg dykker i Mjøsa heretter da. Vi driver litt med dykking og arrangerer dykketurer der jeg jobber. For den som er interessert i undervannsfoto/video så ligger det ganske mye ute på nettsidene våre i billedgalleriene fra dykketurene. Det er kanskje ikke spesialisert fisk, men generelt dykking og undervannsfauna.

Jeg har alltid hatt stor interesse for livet under vann. Jeg begynte som sportsfisker som seksåring. Ønsket om å se fisken "hjemme" meldte seg raskt, og jeg syns dykking og fiske går hånd i hånd i det de utfyller hverandre på en flott måte.

Slik ser forøvrig en seistim ut underifra...

IMG_3416.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.