Gå til innhold
Fiskersiden

Vulgata


JHG
 Share

Recommended Posts

Du finner vulgata i veldig mange vann i nordmarka. Men de opptrer ikke i like store mengder i alle sammen. Noen vann som det til tider kan være store klekkinger er vannene ovenfor hakadal stasjon. Nordv. Måsjøene og Trehørningen har alle bra med vulgata. Jeg har ikke oppservert så mye vulgata i Elvatn, men der går det bra med stor fisk. Tror det er litt tidlig der oppe fremdeles, selv om våren er tidlig i år. Kanskje det starter neste helg[?]

Mulig det klekker noen i Øyungen til helgen, men sikkert ikke i noe stort antall.

Skal du dra inn til Hakadal er det fint og gå/sykle fra Elnes eller Hakadal. Men du blir sikkert ikke alene, utrolig mye fiskere sist gang jag var der (2001) Mange som leter etter denne Vulgataen[ :D ]

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkon: Har du virkelig observert vulgata i Elvann og Trehøringen? Har vært endel i området på rette tiden, men har aldri sett noen.

Så vulgata i gjersjøelva da jeg var og titta her en dag, men det spørs om ikke en loffskorpe på overflaten er det som skal til for å lokke opp fisk der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur til Stensrudtjern i Østmarka/sørmarka i går for å teste noen gummibåter. Da så jeg flere svære døgnfluer som vaset inne ved land. Kroppene var ca 2 cm lange. Tok noen bilder. Kanskje det er mulig utifra dem å se om det er vulgata eller en annen døgnflue?

http://foto.aftenposten.no/show_image_stre...3&dx=413&dy=495

http://foto.aftenposten.no/show_image_stre...4&dx=527&dy=295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

jeg kjøpte meg et sett med døgnflueetterlikninger ifjor, men er litt usikker på hvilke av disse fluene jeg skal bruke. Hvilke (n) passer f.eks best dersom det er vulgata som klekker, og hvilke andre arter etterligner disse fluene?

Settet er et Fulling Mill Traditional Mayflies.

"Contains: 8 Traditional Mayflies:

Grey Wulff (x2),

Lunns Spent Gnat (x2),

French Partridge,

Green Drake,

Spent Black Drake,

Flyline.

1609mayflies.jpg

Endret av Wire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt vanskelig å se størrelsen på fluene ut fra bildet. Det viktigste når det gjelder vulgatafluer er at de er store nok. Tror green drake er det engelske navnet på danica, som er den eneste som konkurrerer med vulgata når det gjelder størrelse. Riktig str er vel en krok 8 eller 10 med forlenget kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.