Gå til innhold
Fiskersiden

Radar !


bsperrud
 Share

Recommended Posts

du greier deg med en kartplotter ja...dvs i forholdt til hvor båt og land /skjær er...MEN du SER ICKE andre båter på kartplotter.

Men derimot på en radar ser du bevegelige mål dvs andre båter/ferjer osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ok, dere er redde for "krasj" altså..... :):D

Synd denne finnulige innredningen koster så mye, når brukervennligheten er så begrenset ;)

tenk deg 2-4 båter som går rett mot hverandre med planer og rigg ute...da er radar en billig investering.

Dog er det bare de mest utsyrskåte prylbøgene som har radar

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ok, dere er redde for "krasj" altså..... :):D

Synd denne finnulige innredningen koster så mye, når brukervennligheten er så begrenset ;)

som beskrevet med nattfiske og tåke, så har du radar eller så fisker du ikke (etter min mening)

Det er ikke bare det å være redde for krasj, det har med generell sikkerhet og sjøvett å gjøre. Ikke minst hensyn ovenfor andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenk deg 2-4 båter som går rett mot hverandre med planer og rigg ute...da er radar en billig investering.

Dog er det bare de mest utsyrskåte prylbøgene som har radar

;)

- Ja, ser problemet ;)

- Men jeg sitter igjen med en generell oppfatning at jeg ikke skal løpe i butikken å investere med det første.

- Når det er under slike (spesielle) forhold et must med radar, så venter jeg heller... :D

- Jeg skal trolle jeg, ikke sitte å kikke på en skjerm. :) Ska jeg se på TV, så prøver jeg heller en film med kjerringa akkuratt under slike forhold. :D:lol::P

Men for all del: Har du løst, - har du lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med radar. Ser man greit andre småbåter eller blir refleksjonen for liten? Det største problemet på Mjøsa er robåter uten lys i det hele tatt, antar de også vil være tilnærmet umulige å oppdage på radar også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med radar. Ser man greit andre småbåter eller blir refleksjonen for liten? Det største problemet på Mjøsa er robåter uten lys i det hele tatt, antar de også vil være tilnærmet umulige å oppdage på radar også.
med din "ekspertise" på Marine elektronik blir jeg forundret over å lese et sånt svar fra deg.

ja..du ser robåter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det avhenger helt av når og hvor du fisker/bruker båten. Fisker du i trafikkert farvann feks i fjorder under tåke og i mørket, er radar et godt hjelpemiddel for å se båtene rundt deg. Jeg har hatt radar i 5 år og kunne ikke tenke meg uten. Den er imidlertid montert på en større båt. Jeg tør da kjøre i mørket og i tåke uten å være redd for å renne noen i senk. Jeg tracker båter rundt meg og vet deres kurs og hastighet. Jeg har oppdaget så mange seilbåter og småbåter og trollere som er ute om natten uten eller med dårlig lys. Det er bare flaks at de ikke blir kjørt ned! Jeg hadde ikke oppdaget dem uten radar. At de tør!

Så radar gjør at jeg tør bruke båten i tett tåke og i mørket. Uten radar måtte jeg kjøre sakte og leve i frykt for at det plutselig dukker opp båter i min kurs eller som vil kappe mitt "bruk". De som kjører fort uten radar i mørket eller tett tåke leker med sin egen og andres sikkerhet.

+ :

Radar øker din egen sikkerhet. Du kan være ute i stummende mørke og tåke og ha 100% kontroll. Svikter kartplotteren så har du likevel kontroll over landkonturer og omgivelser.

Navigasjonen blir mye sikrere. Jeg har snakket med trollere som har holdt på å bli rent ned i tåke ved Bornholm. De ønsket seg radar!

Jeg har selv unngått å kjøre på metallbøyer og annet som flyter i vannet ved å oppdage dem på radaren. Selv mindre gjenstander oppdages lett. Jeg har et Raymarine system der radaren kan legges opp på kartet. (To skjermer men der skjermbildene kan kjøres fra den ene til den andre skjermen + overlay)

- :

Radar er dyrt. På en mindre båt ville jeg ikke montert Radar. Ønsker du å bevege deg i trafikkert farvann i tåke eller mørke, mener jeg Radar er en veldig god investering for båter over en viss størrelse (feks 23-25 fot og oppover). Radaren trekker sikkert også noe strøm.

Det koker altså ned til sikkerhet og om du bruker båten i farvann med mye trafikk i mørket og i tåke. Hvis ja: kjøp radar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med din "ekspertise" på Marine elektronik blir jeg forundret over å lese et sånt svar fra deg.

Jeg jobber med produktutvikling av produkter som bruker lignende teknologi og prinispper som ekkolodd. Min eneste erfaring profesjonellt eller annet med radar var at jeg regnet litt en gang på hvrdan energien fra en radar kunne påvirke våre produkter. Får sette meg ned en dag og studere prinsippene for hvordan en radar virker slik at jeg kan ha en formening om hva slags mål en oppdage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
fisker vel kun når det er finvær du og kjerringa er med,behøver ikke radar da,Søndagsfisker.
burde i grun hatt radar da..søndagstur med frue betyr sengevals....grei å følge med i "trafikken" da :P:D:D:D:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi i Team Bakka har hatt radarer på begge våres små 18fotere hele denne sesongen,og det fungere helt utmerket det.Selv om noen tror att man kunn skal ha radar på store båter.

Det er bare no jævla tull å si.

Det er kjempe fint hjelpemiddel for oss som fisker på natten,snøvær,tåke ja alt slags vær.

Her på mjøsa er det en god del båter uten lys og da er det greit å se de.

Så det jeg vil si er att det er kun positive erfaringer med å ha radar.

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg ikke støtt, bare lurte på om det var noen av mine meninger som ikke var overens med dine.

Hvis det blir skrevet noe her som du mener er feil e.l. så er vel ikke det riktig måte å kommentere det på, si heller hva du mener er feil uttalse og kom med dine meninger, så kan vi få frem alle meninger slik at vi alle sammen kan lære noe.

Føler du at du sitter med et fasitsvar her så vil vi gjerne høre det også

^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg ikke støtt, bare lurte på om det var noen av mine meninger som ikke var overens med dine.

Hvis det blir skrevet noe her som du mener er feil e.l. så er vel ikke det riktig måte å kommentere det på, si heller hva du mener er feil uttalse og kom med dine meninger, så kan vi få frem alle meninger slik at vi alle sammen kan lære noe.

Føler du at du sitter med et fasitsvar her så vil vi gjerne høre det også

:lol:

Har vel ikke noe fasittsvar,men du og jeg har jo amme nening ang det med radar.

Reaksjonen var vel den at skulle man ha radar i båt,så måtte det være str på båten etc.

Reaksjon var da også,at hadde man radar.kunne man like gjerne være hjemme og se på tv,

dette høres helt feil ut etter min mening ang dette med sikkerhet.

håper dette gir deg et bedre svar,ha ei god jul:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.