Gå til innhold
Fiskersiden

Fireline


 Share

Recommended Posts

Flamegreen og smoke er den samme fireline'n. Flamegreen-utgaven er rett og slett "sterkere" fordi denne fargen gjennomfarger fibrene. Derfor fliser den seg ikke så lett opp som den smoke-fargede.

Xds'en er en FLETTA utgave av fireline og derfor er den sterkere og hvis et fiber ryker vil den ikke få sååå redusert styrke som vanlig fireline.

Tillegget/endringen: i tillegg er den glattere enn vanlig fireline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det også kommet rosa fireline. Var og fikk den på en spole fra spolemaskinen på torshov sport for noen uker siden. Har ikke sett den i de vanlige pakkene, kun på storspole og i 0,12mm.

Synes den holder fargen ganske bra og om ikke bedre enn flamegreen, må bare få brukt den litt mere for å være sikker.

TP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent praktisk synes jeg den rosa fungerer som "vanlig" fireline. Synes ikke jeg har brukt den lenge nok til å si noe bastant om hvordan den er vs flamegreen. Har blitt forlalt at den skal være usynelig for fisken. Jeg ser den, men hva fisken ser vet ikke jeg. Bruker uansett 5-6m mono fortom, og kan ikke si om det er pga fargen jeg får mere eller mindre fisk.

TP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa fireline har vært tilgjengelig i de vanlige pakkene en god stund nå. Har testa den på en spole i sommer / høst, og er godt fornøyd. Fargen er ikke lekker, men samme f det, så lenge det funker! Fikk faktisk testa litt på dette i går: Hadde glemt spolen med fortomsmateriale , og hadde en stump med ca 20 cm mono igjen. Fisken beit alikevel ville vekk, og fikk flere fisk enn fiskekompisen et par meter bortenfor som fisket med mono. Tilfeldig? mulig det, men firelinen min skremte tydeligvis ikke fisken... Testa både med jigg, sluk og agn (prøvde de samme tingene samtidig). Pleier vanligvis å bruke noen meter fortom, og kommer nok til å fortsette med det av flere årsaker, men er likevel positivt overrasket!

Khan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Khan

Rosa fireline har vært tilgjengelig i de vanlige pakkene en god stund nå. Har testa den på en spole i sommer / høst, og er godt fornøyd. Fargen er ikke lekker, men samme f det, så lenge det funker! Fikk faktisk testa litt på dette i går: Hadde glemt spolen med fortomsmateriale , og hadde en stump med ca 20 cm mono igjen. Fisken beit alikevel ville vekk, og fikk flere fisk enn fiskekompisen et par meter bortenfor som fisket med mono. Tilfeldig? mulig det, men firelinen min skremte tydeligvis ikke fisken... Testa både med jigg, sluk og agn (prøvde de samme tingene samtidig). Pleier vanligvis å bruke noen meter fortom, og kommer nok til å fortsette med det av flere årsaker, men er likevel positivt overrasket!

Khan

Et vesentlig spørsmål - hvilke fiskeslag snakker vi om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svært dårlig erfaringer med bruk av mono med sterk farge (ørret og harr fiske). Rød aller verst, så rosa Fireline uten mono fortom tror jeg ikke er en god ide.

Vi stod 3 kamerater ved siden av hverandre og fisket på samme måte, 2 fikk mye fisk en fikk ingenting. Han som ikke fikk fisk fikk noen fluer av meg, fikk fortsatt ikke fisk. Så begynte jeg å tenke på den røde sena hans, jeg hadde noe ekstra sene i veska så han skiftet sene. Deretter fikk han like mye fisk som oss andre.

Har tilsvarende erfaringer med en gul fluoriserende Abulon som var i salg for mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En test ble gjort med forskjellige farger, men sett med menneskets øyne;

Fargene rød/rosa/oransje var de fargene som brytes fortest ned til grått - og fargene blå/grønn beholdt fargene lengst ned.

Når jeg sier dette ble testen gjort ved at dykkere la seg på forskjellige dybder i vannlaget og personer med klær i de forskjellige fargene dukka opp - altså over vann. Fargene blå og grønt var altså de fargene dykkerne så på dypest vann, for å konkretisere dette noe.

Sjøl bruker jeg disse opplysningene i praktisk fiske.

-Ikke veit jeg årsaken til at Berkley har rosa fireline, om det er disse forholda, eller om det bare er det at det er lettere for oss å se snøret under forskjellige fiskeforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... noen hemmeligheter skulle en jo helst hatt for seg sjøl da - men har jeg sagt A får jeg også si B [ :) ]:

Jeg kler meg IKKE i rosa, Trym. Men jeg bruker fargevalg av klær hvis jeg er ute på "jaktfiske", dvs hvor jeg smyger meg fram for ikke å skremme fisken - ref sjøørretfiske og ørretfiske med flue f.eks.

-Og jeg bruker veldig bevisst fargevalget på sluker og fluer med tanke på vannets beskaffenhet. Noen ganger er elva eller sjøen brun og da er sikten dårligere for både oss og fisk. Hvor mye dette har å si er jo vanskelig å si noe om, i og med fiskens syn og evt. fargesyn er og har alltid vært et omdiskutert tema - men hvis jeg får større tru på det jeg driver med er jeg en mere tålmodig, og ergo en bedre fisker.

Eller for å si det på en annen måte; det er ikke tilfeldig at flua green highlander er god på laksen når elva er godt humusfarget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Et vesentlig spørsmål - hvilke fiskeslag snakker vi om?

--------------------------------------------------------------------------------

Vennlig fiskerhilsen

Espen Ørud - Medansvarlig redaktør www.fiskersiden.no

Kanskje litt seint å svare på dette nå, men har ikke vært så mye online. Må ut å fiske litt også, ikke bare sitte på nett! [ :) ]

Jeg for min del snakket om sjøørret (er ikke dette forumet for SØ??)

Fikk seinere (etter taktikkskifte) torsk, sei, lyr, hvitting og flyndre, men det skal jo ikke altid så mye til for å få. Anyway... forholdene på den nevnte turen var: lite lys, noe vind og grumsete vann etter regn. I sol, klart vann og vindstille har jeg også fått på rosa fireline, men da med mono foran. Han ved siden av med mono på snella fikk ikke noe. Kan være mange årsaker til det... litt flaks er jo kjekt å ha.

Men lurer på dette med fargene... hvorfor tre rosa beads på sena som attraktor i det ene øyeblikket, for i neste øyeblikk å bruke rosa sene for at sena ikke skal være synlig?? [?]

Khan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.