Gå til innhold
Fiskersiden

Gammal fireline


beerbellybob
 Share

Recommended Posts

Jeg fant akkurat en uåpnet pakke Fireline nederst i et fiskeskrin. Den må ha ligget der lenge, 3 (4?) år. Er det slik at Fireline er ferskvare og at jeg bør hive hele skiten? Det er 0.15 og jeg kunne evt bruke den på SØ snella mi.

Har ligget i original emballasje, ikke blitt utsatt for vær og vind eller sollys.

What say you?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å ta en test på den og se hvor mye den tåler - knyt den fast i en vekt du ikke er redd for og trekk til det ryker... du får i det minste en pekepinn på om den er noe særlig svekket.

Jeg tror du trygt kan benytte den forresten.

ANg mono og bytte hvert annet år eller oftere så kommer det svært mye an på hva den har vært brukt til og hvor mye. Jeg har 0,16 nylon som har sittet på samme snelle og har vært brukt til jiggfiske etter abbor i ferskvann en rekke ganger. Jeg synes den ikke er nevneverdig svekket etter 7 år på snellen. Oppbevares i kjeller hvor det er mørkt når det ikke er i bruk. Snøret er et Siglonsnøre. Saltvannsbruk derimot synes jeg sliter betydelig mer på mono til tross for skylling av sneller osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 år?? jøsses...bytter ca 2 ganger i året mener du?

Spørsmålet var ikke hvor lenge snøret skulle være på snella,men hvor gammal sene du spoler på snella(da-a :lol: ).

Så til ditt spørsmål Blymannen:Jeg bytter 1 til 2 ganger i året,og bruker mest Berkly big game.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 0,17mm Fireline som sikkert er brukt i 5 år på ei snelle som brukes ofte, ikke noe probem.

De finnes ingen regel for når den må skiftes, den skiftes når du føler at den begynner å bli dårlig.

Og så kan du spole den om på snella for å bruke den andre enden i 5år til :)

Personlig bruker jeg kun fireline til havfiske,icke til ferskvann. Smaken er som baken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter sene hvert år jeg... :lol: Og da alltid Power Pro 0,36 mm..

Er vel mye mulig at sena mi blir utsatt for mer slitasje enn de fleste andre, da den kun brukes til jerkbait etter gjedde... :P

Brukte "vanlig" grå Fireline i 1 mnd.. Men den kostet meg alt for mange baits og vanlige sluk... Så gikk jeg over til Fireline XDS, altså den mer runde og grønne typen. Men den var altfor "stiv" for jerkbait.

Etter jeg gikk over til Power Pro har jeg hatt et sene-brudd.. Pga en hel**tes backlash!!!! :huh:

På 2 år.......

Endret av Svein-André
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder mono som ferskvare, så lagde vel Arthur Oglesby fortommene sine av samme spole med mono, innkjøpt på 50-tallet fortsatt da han skrev boken "Salmonfishing", og dette var vel godt ut på 70-tallet, oppbevares spolene mørkt og kjølig, er det ikke noe problem å bruke fra samme spolen i mange år.

edit: brukte endel Maxima som har ligget siden slutten på 80-tallet til fortomsmatriale i fjor, uten at eg merka noen forskjell i forhold til ny (de gangene eg satte fast i noe, og sleit flua, så var det fortommsspisen som røyk, og det var ny mono)

Endret av Gone_Fishing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har problemer med at multisena "frynser" opp etter kort tid med "denging" av sluk :D

- Hadde dette vært unngått med annen stang og annen snelle ???

Det blir vell solgt stenger/sneller utviklet for multisene... :D

Vet at det finnes stenger som har trinser istedenfor vanlige stangringer. Disse stengene er ment å være snillere med multisnører. Snellevalg har vel ikke så mye å si..?? kanskje senefører frynser multien litt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med at multisena "frynser" opp etter kort tid med "denging" av sluk :D

- Hadde dette vært unngått med annen stang og annen snelle ???

Det blir vell solgt stenger/sneller utviklet for multisene... :)

Hvilken stang, hvilken snelle og hvilken multi? Den grå Firelinen f.eks er kjent for å "frynse opp" uten at det går nevneverdig ut over bruddstyrken. Alikevel bruker jeg av frynsegrunnen hovedsaklig Powerpro, Leidland sin eller gul Fireline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.