Gå til innhold
Fiskersiden

Kondisjonstrening?


SMS
 Share

Recommended Posts

Gikk ned 3-4 kg etter at jeg bytta fra Cola til Pepsi Max (kun Cola Zero på meg nå) sommeren 2004. Gikk ned ytterligere en kilo eller 2 i eksamensperioden i mai-juni i år, var så blakk at jeg spiste fisk fra fryseren 1-2 ganger om dagen istedenfor brød eller frossenpizza, og dette var i perioder med minimalt med trening!

Uten at jeg noen gang bevisst har slanka meg så fungerte "livsstilen" på opptaksukene (5 uker) til BSKA på Oscarsborg som en ekstrem slankekur for min del. Vi fikk ikke lov å gå, måtte alltid løpe, hadde maks 10 min til hvert måltid, løping hver dag++ og et par saftige øvelser på Hurumlandet (hvor mange ganger kan man gå så fort man klarer opp og ned grustaket ila en natt f.eks.) Tok av 8 kilo på 5 uker, hvorav ca 3 bare på de 4 dagene vi var på skogturen med navn "Øvelse Stress".

Nå er ikke dette en tråd om slanking, men om kondistrening, men hvis man tror man ikke klarer å gå ned i vekt bør man ta på seg en sekk på ca 25 kg og gå meningsløst rundt i skaugen i nesten 4 døgn, sove i snitt et kvarter per natt, ikke spise og kun drikke vann. Har du fortsatt ikke gått ned i vekt så kan sannsynligvis metabolismen din beskrives av Einsteins berømte likning E = mc^2, mye energi per gram fett ja!

Rune: har selv en løype på 5.7 km som er ganske kupert med to drøye oppoverbakker på tilsammen ca 1.8 km, denne også er nok for kort til at det blir særlig fettforbrenning, så det enkleste er nok å gjøre som jeg nettopp har begynt med; to runder istedenfor en. Går 2-3 min saktere per runde, men det har nok også med nysnøen som ødelegger frasparket fullstendig. Bruk Excel og lag deg grafer som viser fremskritt du også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis man har et normalt ganske sunt norsk kosthold så er vel proteinpulver strengt tatt bare "dyr-drittt". Kroppen tar opp så mye proteiner den trenger og resten sender den ut bakvegen.

Jaha, finn en matgruppe som inneholder 50gr rene proteiner som du kan spise 3 ganger om dagen minst, samt andre måltider. Om det bare er dyr dritt så er det vel litt rart at det er så omfattende i bruk. Nå har det seg også at kroppen ikke tar opp meste parten av proteinene i mat, der mesteparten går ut igjen <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok få deg mye av det som trengs til styrkeløft uten å spise proteiner. Min onkel som har vært aktiv i mange år, og vært med i VM i styrkeløft, spiske svært sjeldent karbo og proteinpulver. Men for byggerne som kanskje skal ha i seg 10000kcal daglig, så dekker nok ikke normalt kosthold dette.

Og som andre er inne på, så er det SVÆRT dyrt å dekke opp proteinmengden med koshold. Mye billigere, enklere og tidsparende med pulver.

Ett tips til dere som bygger: Etter trenigsøkta, ha en boks med rosiner med på trening. Hiv i dere ett par never med rosiner. Dette er noe av de kjappeste karbohydratene naturen har å tillby. Banker banan ned i støvlene iallefal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare et par munnfuller ren fruktose? Skal man få stort raskere karbohydrater enn det må det vel tas intravenøst? Og ja, hvorfor ikke gå på drypp mens man pumper? Ser for meg bolerne vralte rundt i treningsstudioet med drypp på hjul etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før jaktsesongen starter begynner jeg med å løpe 6-10 km 3-4 dager i uken..deretter går det mye i gåing opp en lokal bratt fjellstige. gåing på jakt og jogging er ICKE det samme har jeg funnet ut.

første uken på jakt er som regel grusom men etter det går det bra. og hva skjer etter sesongen? jo jeg havner tilbake i de samme usunner vaner;)

men i oktober er kondisen svært bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: Beste måten å forbrenne på er utvilsomt å gå FØR man spiser frokost om morgenen. Ta kun en kopp kruttsterk kaffe før du starter. Da vil kroppen ha lite å forbrenne, og vil da gå så og si rett på fettreservene. Og som det sies lenger opp i tråden. Hold deg til rask gange istedet for jogging, da forbrenningen er tilnærmet lik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra en artikkel av Øyvind Pedersen om fettforbrenning og kardiotrening:

Selvsagt fungerer ting forskjellig for forskjellige mennesker. Jeg vet mange som sverger til korttids ' høy intensiv kardio. Og ja, det fungerer. Men for forandring og for å få fart på fettforbrenningen, bør du prøve å kjøre kardio i cirka 30 til 45 minutter per trening med moderat intensitet. For de som ikke har trent på lenge, foreslår jeg å begynne med 15 til 20 minutter per trening. Deretter kan de arbeide seg langsomt oppover.

For en enda mer presis definisjon på moderat intensitet, tren på 60-65 prosent av maksimum puls. En enkel måte å estimere maksimal puls på, er å trekke alder fra 220. Maksimal puls for en på 20 år, vil dermed være rundt 200 slag i minuttet, og for en på 50 år vil det være 170. Heldigvis har mange maskiner pulsmonitorer, så det skal være ganske enkelt å holde pulsen på 60-65 prosent av maks kapasitet."

"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har begynt å trene skikkelig i det siste. Trent mandag-fredag hver uke i dette året, og kjøpte nettopp en 5kgs boks med protiner.

Blir ikke mye tid til kondistrening, men pleier å jogge ca 10 min etter styrketreninga, er jo litt.

Skal starte å jogge 1-3 ganger ukelig snart.

Gerilja kardio er noe jeg har prøvd, følte det hjalp litt på kondisen.

Kan utføres ved jogging, sykling og svømming:

Minutter 1-4

Oppvarming:50 prosent av maks fulgt av:

Minutt 5

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Minutt 6

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Minutt 7

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Minutt 8

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Minutter 9-12

Nedtrapping 50 % av maks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

har ikke lest gjennom hele tråden men.. Jeg var den (u)heldige til å bli satt på mølla under en øvelse i fysiologi på UiB. Her skulle vi måle O2\melkesyre og karbo vs fettforbrenning ved ulike intensiteter.

Jeg startet på mølla i uvanlig rolig gange for deretter å øke hastigheten jevnt utover. Gikk med Darth Vader maske og fikk jevnlig stukket hål på fingeren. Etter ca.35min var jeg oppe i heavy spring på mølla og sa stopp. Deretter fikk vi skrevet ut et meget detaljert ark med forholdet mellom forbrenning av karbohydrater og fett. Denne viste at ved rolig gange og jogging forbrennes mest karbo, mens ved rask gange (sånn som nabokjerringa driver med) forbrenner du 70\30 med fett kontra karbo!

Konklusjonen er at om du vil forbrenne fett mest mulig effektivt bør du slå følge med tantene i hurtig trav! Slike raske gange turer bør vare minst 40min for max effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.