Gå til innhold
Fiskersiden

alanya, tyrkia


technot2
 Share

Recommended Posts

Heisann folkens..

Jeg har flyttet til Alanya, Tyrkia.

La igjen utstyret hjemme da jeg ikke regnet med de storefiske opplevelsene her til lands.

Nå har jeg oppdaget at jeg bor rett ved siden av en flott ørretelv, og at det fiskes rett fra strendene langs hele kysten nesten.

Skal hente loomis'en i norge ved første mulighet, men inntill da har jeg en billig stang jeg kjøpte her nede å leke med.

Det jeg lurer på er om noen har noen gode råd angående fluevalg/størrelse, agnvalg for meitefiske fra strand, og gjerne alt annet sportfiske relatert som har med tyrkia å gjøre. Har tenkt å bo her en stund, og reiser derfor gjerne langt innad i landet for den store opplevelsen :D

Takk på forhånd for svar.

Kos dere der hjemme:)

Utsikten fra forsiden av bygget jeg bor i(fikk ikke til å gjøre bildet mindre for jeg er noob):

solnedgang.jpg

Mvh,

Tor Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en av de største drittsekkene jeg har møtt (arbeidskolega, som fikk sparken etter et par uker....) var faktisk fra Karmøy, så da regner jeg med at alle fra Karmøy er drittsekker....

fordommer er ikke bra , prøver selv å ta meg i å ha det selv......(ikke så lett alltid)

EDIT: prøver heller å hjelpe litt, i stedet for å ødelegge tråden

Alanya er visst en gammel fiskelandsby, så området er sikkert fiskerikt :)

her finner du litt, forum, reisebrev osv. bla fra en som er velidig glad i å fiske. han snakker om at han fisket i en havn og fikk 20 store fisker på kort stund :):)

http://www.virtualtourist.com/travel/Middl...ide-Alanya.html

skal høre med en kompis fra Tyrkia, kanskje han vet litt mer om hva,hvor og hvordan man skal lure fisken der nede.

ellers må det da være noen som har vært på ferie der eller i orådet i nærheten......

LYKKE TIL! håper på masse rapporter fra Tyrkia, og gjerne med bilder. (hvordan i alle dager har du kommet deg dit??)

Endret av kim andre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Kim Andre. Takk for tråd-relatert svar :lol:

Takk for tipset der, skal lese der :)

Jeg har med både mobil cam på 3.2mp og et compact cam på 7.1 så det burde være mulig å hoste opp noen fiske rapporter med bilder etterhvert:) Må bare finne ut hvordan jeg resizer bildene litt så de ikke blir så store :)

Jeg forvillet meg ned hit i forbindelse med en kvinnfolk historie, som endte gale. Hun har flyttet hjem igjen. Men jeg har falt for klimaet her, og har derfor funnet meg arbeid her nede for en stund;)

Jeg har forsøkt å prate med noen av de lokale som står å fisker fra strendene, men engelsk kunskapen er heler laber, og mine tyrkisk kunnskaper er work in progress.. Men har forstått såpass av å se på de forskjellige at det er noen likhets tegn. De fisker med brød som agn, gjerne med bambus stang uten snelle og med et lite oppheng av knøttliten krok til agnet og lodd samt gjerne en dobb.

Fiskene de trekker opp ser ut som små krabbater jeg fisket fra brygga i norge som liten. Må etterforskes mer.

Har fått en del ekstra tid og nå som dama er borte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner litt om fiske i italia tenker jeg. Der brukte de mye brød, men også noen tusenbeinlignende saker. Der hendte det at de blandet ut brødet med ost for å få det til å sitte lenger, og ikke bli nappet av småfisk hele tiden.

Synd du ikke har med powerbait, tipper det sitter bedre, pluss sterk lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

techno2 : hvordan er den ørretelven du snakka om , er det fin størrelse på fisken i den elva ?

hvor befinner den elva seg ?

og vet du om det er noen ørretelver i nærheten av Kemer?

jeg har hørt det skal være en i nærheten der men er usikker.

Vet du noe om reglene for å fiske der , kan man bare fiske eller må man ha kort og masse styr for å fiske i de elvene der det er ørret ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg tenker på den samme elva du bor ved er det kjempefine ørret muligheter et stykke oppe i elva. Det er en rafting camp et stykke oppi der. Ta kontakt med eieren eller en som jobber der så forklarer de deg hvor du bør fiske. Kjempekoslige folk der, hvis det er de samme som driver det da. De har noen heste oxo som det er mulig å leie.

He drev hovedsaklig med kaiakk rafting, ikke flåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyrkere og Karmøybuer er av samme ulla.. Tjuvpakk :P

Langs hele Middelhavet fiskes det mindre fisk fra brygger o.l, men med surfutstyr kan det kanskje dukke opp noe mer spennende? Du får innføre kystmeite til Tyrkia, Technot! Spennende å utforske nye plasser :D Tipper det ikke finnes mange nordmenn som har surf'a der nede!

Lykke til!

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som god vestlending er jeg vant til tynn is :angry:

Dessuten er jeg pro dødsstraff og andre ulumskheter! Så det er vel du og skøyta di som må belage seg på å gå ned..

uff da, stått opp med feil fot i dag? :angry: hvis det er båten min du mener så er det en liten plastbalje og ingen skøyte <_<

Edit: før tråden flipper helt ut så kan jeg jo bidra med litt:

prøv et søk på google Tyrkia med disse ordene > balikoltasi > balik >mazemeleri >olta sammen med f.eks Kemer e.l. så har du en begynnelse

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff da, stått opp med feil fot i dag? :mellow: hvis det er båten min du mener så er det en liten plastbalje og ingen skøyte ;)

Edit: før tråden flipper helt ut så kan jeg jo bidra med litt:

prøv et søk på google Tyrkia med disse ordene > balikoltasi > balik >mazemeleri >olta sammen med f.eks Kemer e.l. så har du en begynnelse

hva betyr så de foskjellige ordene du skrev der ? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva betyr så de foskjellige ordene du skrev der ? :-)

Hva som betyr hva kan jeg ikke huske :mellow: , men det er fiskerelatert, fiskeutstyr, fiskestang, sportsfiske e.l.

et søk på Olta, så kommer bl annet denne: http://www.oltatakimi.com/index.php?LANG=_EN så det kan være en start til å finne videre linker.

Jeg hadde lagret disse ordene, fordi jeg drev og søkte etter slikt i Tyrkia selv for en tid tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.