Gå til innhold
Fiskersiden

Cannon Speed,n, temp.


J.P
 Share

Recommended Posts

Ser Larvik Fiskesport har fått inn en slik Speed,n, temp føler for å sette på dypriggen. Dette da for å se fart, virkelig dybde, lysforhold der loddet henger. Noen som har prøvd dette? Ser prisen er litt stiv, den koster det samme som Mag 10 el riggen, men er det vært pengene?

Gå inn her og se under dypriggutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo være et styr med å holde rede på den ledningen ? hvordan vil denne oppføre seg med vannmotstand, detter høres ut som mer arbeid enn gøy og fornuftig for meg. :D

Signalene går via wire og man kobbler seg til trommelen på riggen. Så ledning fram til der du vil ha displayet. Skal vist funke ned til 100 fot med uisolert wire enda lenger ned med isolert wire.

Det er nok en motstand i selve "målern" men ikke avskrekkene, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

via dypriggwiren ja. svarer seg å lese skikkelig :) . da blir det vel ikke så mye ekstra styr da.

Tror ikke det blir så mye ekstra bal med den. Eneste motstanden i vannet da. Det som jeg syntes hørtes spennende ut er "lysmåleren" som er på. Dette kan gi ifo om lysforhold nede ved loddet og derav kan en velge farge og størrelse på agnet. Det krever selvsakt erfaring, som en sikkert hadde klart å skaffe på anet vis men tror en har en snarvei ved hjelp av denne.... Så får en også eksakt dybde loddet henger på, for det stemmer skjeldent med antal fot wire som er ute. Fart, strøm, ferskvann, saltvann, understrømmer avgjør virkelig fiskedybde. Om det er så nødvedig å vite eksakt dybde, se det er ikke sikkert..

Tror jeg må kjøpe en slik dings! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dingsen er for at producenten skal tjene enn meir penger på folk som trur de blir uten fisk hvis de ikke har produktet.

Du får et bra ekkolodd for 6-7.000 kr og på det kan du sjå sprang-sjiktet hvis du ikke bruker ASP´n og sjysterer in loddet sin følsomhet. I tillegg kan du sjå fisken du fisker etter, (men du har sikkert et bra ekkolodd fra før misstenker jeg)

Tips: http://www.regalmarin.se/fiske_tips/del_13_troll_skola.html

Vedr. lysforhold, jeg trur fisken ser/hører byttet uansett lysforhold. En sill endrer neppe farge mellom 5m og 25m eller hva? Trur det er mer givende å bruke rette gangen og størrelsen på sluken/vobbleren en å måtte bytte farge på beitet etter variasjon i dybde på sprang-sjiktet. Dette med lysforhold er intressant spørsmål. Det er nemlig så at fiskens øge addapterer seg til just lysforholdet der den for tillfellet oppholder seg: mindre lys og øget øker følsomheten og den ser like bra uansett. Fargene derimot forsvinner i dybden. Dypest trenger det blå-grønne lyset.

Hilsen Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror stort det er bare humbug,skal du ha fisk,så biter den uten disse extra dingsebomsene.

Bruk heller pengene på et farge lodd,mye bedre å vite om bunnforhold og slik.

Vet det blir brukt mye i statene,men helt annen fiske der enn det er her i gamle-landet.

Stiv pris ja,sånn som alt annet som er moro.

Fish on,hilsen VikaGutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dingsen er for at producenten skal tjene enn meir penger på folk som trur de blir uten fisk hvis de ikke har produktet.

Du får et bra ekkolodd for 6-7.000 kr og på det kan du sjå sprang-sjiktet hvis du ikke bruker ASP´n og sjysterer in loddet sin følsomhet. I tillegg kan du sjå fisken du fisker etter, (men du har sikkert et bra ekkolodd fra før misstenker jeg)

Tips: http://www.regalmarin.se/fiske_tips/del_13_troll_skola.html

Vedr. lysforhold, jeg trur fisken ser/hører byttet uansett lysforhold. En sill endrer neppe farge mellom 5m og 25m eller hva? Trur det er mer givende å bruke rette gangen og størrelsen på sluken/vobbleren en å måtte bytte farge på beitet etter variasjon i dybde på sprang-sjiktet. Dette med lysforhold er intressant spørsmål. Det er nemlig så at fiskens øge addapterer seg til just lysforholdet der den for tillfellet oppholder seg: mindre lys og øget øker følsomheten og den ser like bra uansett. Fargene derimot forsvinner i dybden. Dypest trenger det blå-grønne lyset.

Hilsen Flodstrøm

Skal passe på at jeg ikke kommer dit at jeg må kjøpe denne dinsen for å kunne argumetere mot men jeg er helt engi i mye av det du sier. Et godt ekkolodd, trenger ikke en engang å være det for å se sprangsiktet. Det er enkle delen av det. Det at loddet skal ligge litt over og farten skal avpasses etter forholdene der nede, er utfordringen. Altså, loddet sier en nøyaktig dybde, la oss si for morro skyll 45 fot. Båten i følge GPSen holder 2,7 knop. Temp overflate er 13 grader. Dette er opplysninger en "normal" trolling båt får av info.

Æ vet, av dykker erfaring, at strømer går fort under vann. Alså vet jeg ikke farten på vannet på 50 fot og hvilken vei det går. Æ vet heller ikke nøyaktig dybde på loddet, æ vet bare hvor mange fot vire som er ute. Vet også at sikt svært ofte ikke henger sammen med synlig sikt fra båten. Spesielt på sommers tid. Altså, en sild vil være en sild uavhengig av dybde men en indikasjon på lysforhold kan hjelpe til med fargevalget på det jeg henger bak...

En kan selvfølgelig lære av erfaring hvor lang ned loddet egentlig er, vilke agn som virker når, hvor fort osv men æ trur en kan få mye "gratis" info med en slik dyr dings

Tror stort det er bare humbug,skal du ha fisk,så biter den uten disse extra dingsebomsene.

Bruk heller pengene på et farge lodd,mye bedre å vite om bunnforhold og slik.

Vet det blir brukt mye i statene,men helt annen fiske der enn det er her i gamle-landet.

Stiv pris ja,sånn som alt annet som er moro.

Fish on,hilsen VikaGutt

Fisken biter bare en prøver lenge nok, det er ikke dingsene som får fisk, men tiden en bruker på fiske som skaffer mat på bordet. Vet du hvilket fiske de bruker dette på overthere?

All morro er dyr :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.