Gå til innhold
Fiskersiden

Ulovlige garn!


Gjest FMortensen
 Share

Recommended Posts

Vis meg hvor det står at manglende merking defineres som ulovlig garnsetting.

Beklager men jeg forstår ikke problemstillingen. Følger man ikke reglene blir redskapen tatt av oppsynet, og etter reglene skal redskap være merket- her en link til en avissak om kystavktenms arbeid:

http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/aktuel...iner_beslaglagt

Her leser vi (usikker om det er kystvakten selv eller fiskeridirektoratet de siterer her) :

Teinene blir utelukkende beslaglagt på bakgrunn av:

Brudd på dybdebegrensningene. Krabbeteiner skal settes dypere enn 10 meter.

Teinene er ikke merket. Alle fiskeredskap som står i sjøen skal være tydelig merket med navn og adresse. Dårlig merkede teiner har fått lapp med advarsel. Teiner som ikke er merket blir beslaglagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er riktig. Redskap, garn eller som i din henvisning, teiner, skal være merket. Umerket redskap blir tatt opp. Men ikke fordi de nødvendigvis er ulovlig satt, men på grunn av manglende merking.

Manglende merking medfører som regel en advarsel og i sjeldne tilfelle en svært lav bot. Redskap som derimot er ulovlig satt medfører som regel et betydelig høere bøtenivå.

I begge tilfelle er opptaket av redskapen å anse som et beslag og eieren har i utgangspunktet fortsatt eierretten til det beslagtatte og kan kreve dette tilbakelevert. (Noe ganske annet er det i de tilfelle der overtredelsen er av en så grov art at beslaget ender opp i inndragning, hvilket krever en domskjennelse.) Jeg har riktignok vondt for å tro at noen vil kreve ulovlig satt redskap tilbakelevert. Jeg har i hvertfall aldri opplevet at redskap jeg har tatt beslag i og anmeldt, har blitt krevet tilbakelevert. Da med ett unntak hvor garnet, som var et flytegarn var satt over en grunne, var umerket og festet i offentlig sjømerke. (Tre overtredelser.) Vi ble av eieren anmeldt for tyveri av garnet. Dumt! Med sin anmeldelse inrømmet han forholdet og fikk en bot på kr. 5000,- Men han krevet og fikk garnet tilbakelevert.

Min intensjon med innleggene er ikke å være vrang. Men man må altså sjelne mellom hva ulovlighetene består i og graden av disse. Vanskeligere er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, blir fremdeles ikke helt klok på reglementet utenom perioden 1. mars til og med 30. september. Har nå i oktober observert 3 flytegarn i fjorden hvor jeg bor. Det ene var godt merket - dvs. navn og telefonnr. - men det sto tydelig der sjøørreten ferdes (i garnet var derimot ei alke og en makrell..). Og såvidt jeg kunne se var maskevidden over 3,2 cm.

Spørsmål 1: Er det slik at dette garnet kunne vært satt av en yrkesfisker og dermed var lovlig? Har yrkesfiskere lov til å sette flytegarn uansett periode/sted (bortsett fra åpenbart ulovlige steder som i elv/bekkeos etc.)

Spørsmål 2: Et annet flytegarn jeg fant var ikke merket og sto ganske tydelig ulovlig der sjøørret ferdes. Men maskevidden kan ha vært 3,2 cm (fikk ikke sett så nøye) - er det dermed ulovlig?

Spørsmål 3: All garnfangst av anadrom fisk er altså ulovlig. Kan man slippe ut laks/sjøørret om man observerer dem i flytegarn? (spør ikke om moral/etiske grunner, men hva reglementet sier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskrift om nedsenking av garnredskap.

Fastsatt ved kgl.res. 20. juni 2003 med hjemmel i lov av 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk m.v. § 41. Fremmet av Miljøverndepartementet.

§ 1. Påbud om nedsenking av garnredskap

Garn med maskevidde større enn 32 millimeter som brukes til fangst av saltvannsfisk, skal i perioden fra og med 1. mars til og med 30. september senkes slik at hele fangstdelen står minst 3 meter under havoverflaten til enhver tid.

§ 2. Utvidelse av nedsenkingspåbudet

Fylkesmannen kan for hele fylket eller for avgrensede områder bestemme at nedsenkingspåbudet skal gjelde for garn uansett maskevidde.

§ 3. Unntak ved yrkesfiske

Påbudet om nedsenking gjelder ikke for redskap som under utøving av yrkesfiske er satt ut for å fange annet enn laksefisk av fiskere som er oppført i fiskermanntallet, fra fartøy som er registrert i merkeregistret for norske fartøyer, jf. lov av 26. mars 1999 nr. 15 om retten til å delta i fiske og fangst (deltakerloven).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, blir fremdeles ikke helt klok på reglementet utenom perioden 1. mars til og med 30. september. Har nå i oktober observert 3 flytegarn i fjorden hvor jeg bor. Det ene var godt merket - dvs. navn og telefonnr. - men det sto tydelig der sjøørreten ferdes (i garnet var derimot ei alke og en makrell..). Og såvidt jeg kunne se var maskevidden over 3,2 cm.

Spørsmål 1: Er det slik at dette garnet kunne vært satt av en yrkesfisker og dermed var lovlig? Har yrkesfiskere lov til å sette flytegarn uansett periode/sted (bortsett fra åpenbart ulovlige steder som i elv/bekkeos etc.)

Spørsmål 2: Et annet flytegarn jeg fant var ikke merket og sto ganske tydelig ulovlig der sjøørret ferdes. Men maskevidden kan ha vært 3,2 cm (fikk ikke sett så nøye) - er det dermed ulovlig?

Spørsmål 3: All garnfangst av anadrom fisk er altså ulovlig. Kan man slippe ut laks/sjøørret om man observerer dem i flytegarn? (spør ikke om moral/etiske grunner, men hva reglementet sier)

1. I senkepåbudsperioden må ALLE garn, uansett maskevidde, som står innenfor 40 meter fra land, senkes. Utenfor de 40 meterne, må kun garn med maskevidde større enn 32mm senkes. I perioden du spør om, altså i perioden uten senkepåbud bortfaller alle disse reglene, altså kan du sette garnet høyt. Men er det satt der det kan forventes å fange anadrom fisk, så vil dette fortsatt være uaktsomt, og... etter skjønn ulovlig. En kan ikke spekulere i det der, for går det sjøørret i garnet, og en erverver seg den, ja så er en fast. Du ser at det er en yrkesfisker på blåsa ved at denne oftest kun har et nummer gitt av fylkesmannen mens vanlige fritidsfiskere plikter å merke blåsa med navn og adresse, eventuelt telefonnummer. Jeg husker ikke yrkesfiskernes regler i detalj, men de har et eget generelt regelsett.

2. Manglende merking er et regelbrudd i seg selv. I denne perioden er det ikke krav om nedsenking, så ikke se på maskevidde i den forbindelse, se på hvor garnet er satt. Henviser til punkt 1.

3. Jeg har ikke sett noe i reglementet som omtaler dette, annet enn at du ved å røre garnet, ta det opp, ødelegge det, eller på annen måte ta beslag, utviser selvtekt. Det har vi ikke myndighet til.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan M ga et godt, riktig og oppklarende svar. :blush:

Når det gjelder punkt 3 er det helt riktig som Jan skriver; vær uhyre forsiktig med å røre garn. Du risikerer fort å bli sittende i saksa. Det er kun Politiet og oppsyn med politimyndighet som har anledning til eventuelt å ta beslag i ulovlig satt redskap.

Man kan riktignok i både Staffeloven og med retningslinjer i straffeprosessloven finne lovregler for at private også kan ta beslag, men da skal man virkelig vite hva man gjør, kjenne lovverket godt og hvilke grenser man skal forholde seg til. HER ER DET MANGE FALLGRUVER! Derfor: IKKE RØR!

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan M ga et godt, riktig og oppklarende svar. :lol:

Når det gjelder punkt 3 er det helt riktig som Jan skriver; vær uhyre forsiktig med å røre garn. Du risikerer fort å bli sittende i saksa. Det er kun Politiet og oppsyn med politimyndighet som har anledning til eventuelt å ta beslag i ulovlig satt redskap.

Man kan riktignok i både Staffeloven og med retningslinjer i straffeprosessloven finne lovregler for at private også kan ta beslag, men da skal man virkelig vite hva man gjør, kjenne lovverket godt og hvilke grenser man skal forholde seg til. HER ER DET MANGE FALLGRUVER! Derfor: IKKE RØR!

Må bare svara deg her.Når noen setter garn rett over og sperre heile elveosen i elva eg fisker i vert eg

rett og slett så forbanna at eg tar da opp og ødlegger det,og det kommer eg fortsatt til å gjøre.

Som eg har skrevet tidligere har eg ringt lensmannen uten at nåke er blir gjort

:) Så får dei heller anmelda meg,den risken tar eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke det minste problem med å forstå deres og andres irritasjon og frustrasjon. Loven har klare regler når det gjelder hindring av fiskens frie ferdsel o.l. Jeg ville først ha tatt tatt kontakt med politiet og sjekket om de har en miljøkoordinator i politidistriktet. Dersom de ikke har det, sjekk om det i distriktet finnes en representant for Statens Naturoppsyn (SNO). Men det er viktig at politiet får registrert problemene. Først da kan de gjøre noe med det. Problemer som ikke er registrert finnes ganske enkelt ikke. Ta bilder, anmeld forholdet. Enhver Norsk Statsborger står fritt til å anmelde ulovlige forhold. Det spiller ingen rolle i dette tilfelle med ulovlig garnsetting om gjerningsmann er ukjent. Vi i oppsynet har flere anmeldte forhold der det er ukjent gjerningsmann. Men det er viktig at slike forhold blir anmeldt og registrert.

Lov om Laksefisk og Innlandsfisk

§ 35. Friløp, midtstrømslinje. Det er forbudt å stenge helt for fiskens frie gang uten konsesjon etter vannressursloven. Hvis ikke konsesjonen bestemmer noe annet, skal det i elv, elvearm eller bekk være et friløp som utgjør minst en åttendedel av vassdragets bredde på hver side av midtstrømslinjen ved middels sommervannstand.

Midtstrømslinjen går midt i djupålen hvis denne kan påvises. Ellers går midtstrømslinjen midt i vannløpet eller der hvor den i tilfelle er fastsatt etter § 31 bokstav a. Ved avgjørelsen skal så vidt mulig tas hensyn til at det kan gå omtrent like mye fisk på hver side av midtstrømslinjen på den tid da fisket er størst på vedkommende sted.

Departementet kan innskrenke eller utvide friløpets bredde.

Endret ved lov 24 nov 2000 nr. 82 (i kraft 1 jan 2001 iflg. res. 24 nov 2000 nr. 1169).

§ 36. Fiske i friløpet, tilstopping. Det er forbudt å sette fiskeredskaper slik at redskapet enten alene eller i forbindelse med ledegarn, stein eller andre naturlige hindringer for fiskens frie gang kommer ut i friløpet. Unntatt fra denne bestemmelse er fiske med stang eller håndsnøre, oter, drivgarn, kastenot som trekkes inn straks etter utsettingen og håv som tas opp av vannet like etter nedsenkingen.

I friløpet er det forbudt uten konsesjon etter vannressursloven å slippe stein eller andre ting som kan være til hinder for fiskens frie gang. Det er også forbudt å gjøre dypere enn friløpet det løp som ovenfra eller nedenfra fører inn til et redskap. Dersom friløpet er oppfylt eller vassdraget utdypet i strid med denne bestemmelse, er det forbudt å fiske på vedkommende sted inntil friløpet eller vassdraget er bragt tilbake i samme tilstand som før det ulovlige tiltak.

Departementet kan gi pålegg om gjenoppretting av endring av friløpet i strid med annet ledd. Bestemmelsene i § 7 fjerde ledd gjelder tilsvarende.

Er oppfylling eller utdyping skjedd uten noens skyld, gjelder vannressurslovens regler for gjenoppretting av friløpet.

Endret ved lov 24 nov 2000 nr. 82 (i kraft 1 jan 2001 iflg. res. 24 nov 2000 nr. 1169).

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naa maa jeg si at jeg er "totally confused!!"

Slik jeg tolker ditt siste innlegg, saa er det forbudt aa sperre utloepet, saa burde Ivar Magne vaere i sin rett aa gjoere det han gjoer? eller?

Ikke at jeg har tenkt aa begynne aa fiske med garn i min alder men bare for aa forstaa det som er lovlig og det som ikke er det!

Jeg kan godt se hvorfor advokatene koster saa mye :)

Hei Rogna,

Jeg ser naa at Du har forandret ditt innlegg og det svarer mitt spoersmaal delvis! Takk for det! :P

Men bare for argumentasjon's skyld, la oss si at han melder saken til politiet som Du anbefaler, og saken blir registrert. Saa finner han ut noen dager senere at ingenting har blitt gjoert og at garnet staar ennaa! Kan han da ta loven i egen haand og (re)agere?? et dette lovlig? :)

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene om selvtekt endrer seg ikke.

Jeg forstår godt at en, dersom en ikke får noen som helst respons fra politi eller annen myndighet på gjentatte varslinger om alvorlige forhold, til slutt tar saken i egne hender. Det ville jeg nok selv også ha gjort til syvende og sist, rett og slett for å redde bekken.

Men her hos meg vil reaksjonen komme. En må bare finne frem til riktige kontaktpersoner. De bør en ha fått avklart på forhånd, altså inngått noe bekjentskap og noen avtaler. På den måten trenger en ikke lange utredninger over telefon. De vet hvem du er, og de vet hva du melder.

For meg blir det naturlig å kontakte SNO, som har representanter her. Enten det, eller jeg vil kontakte direkte politibåten i de deler av året den er ute, der jeg selvsagt på forhånd har gjort en avtale. De vet hvem jeg er, og at jeg melder først når jeg har et sikkert regelbrudd.

Utover det kan du selvsagt stå for hele greia fra A til Å selv. Måten jeg gjør det på i så tilfelle, er at jeg observerer, dokumenterer, anmelder, og gjerne legger ved en uttalelse fra fylkesmann for å sette litt tyngde bak anmeldelsen. Media er også en fin ting. Dette krever MYE jobbing for hver sak, og av den grunn er det viktig å prioritere litt etter alvorlighetsgrad.

Uansett; det er bare DERE som må bestemme hva som er riktig for dere. Vi andre kan ikke sitte her å slå hånda av dere eller fortelle dere hva dere skal foreta dere. Det må hver og en av oss ta stilling til selv, og eventuelt også ta konsekvensene av, altså våre handlinger.

Men en ting er sikkert; vi står mye tryggere og får mer respekt dersom vi går "den riktige veien lovmessig".

Min anbefaling er at dere ikke bare "kontakter hvem-som-helst i politiet" ved sånne anledninger (de fleste der har ikke filla peiling på dette her) men at dere på forhånd har lagt inn nummerne til riktige mennesker på mobilen, og gjerne på forhånd også har gjort en avtale med dem. Da er veien kortere til utrykning, og den kommer raskt.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naa maa jeg si at jeg er "totally confused!!"

Slik jeg tolker ditt siste innlegg, saa er det forbudt aa sperre utloepet, saa burde Ivar Magne vaere i sin rett aa gjoere det han gjoer? eller?

Ikke at jeg har tenkt aa begynne aa fiske med garn i min alder men bare for aa forstaa det som er lovlig og det som ikke er det!

Jeg kan godt se hvorfor advokatene koster saa mye :)

Hei Rogna,

Jeg ser naa at Du har forandret ditt innlegg og det svarer mitt spoersmaal delvis! Takk for det! :D

Men bare for argumentasjon's skyld, la oss si at han melder saken til politiet som Du anbefaler, og saken blir registrert. Saa finner han ut noen dager senere at ingenting har blitt gjoert og at garnet staar ennaa! Kan han da ta loven i egen haand og (re)agere?? et dette lovlig? :)

Nei, det er fortsatt ikke lovlig å ta saken i egne hender. Men det ikke veldig vanskelig å forstå at folk gjør det. I det Norske lovverk er det svært strenge regler og retningslinjer når det gjelder det vi kaller beslag utført av privatpersoner. Det å ta opp, i dette tilfelle et garn, betraktes i beste fall som et beslag. Et beslag er ment og skulle være brukt i en bevisførsel i forbindelse med en ulovlig handling og skal følges opp av en anmeldelse. Men skal man ta et beslag, skal man være helt sikker på at det beslagtatte er brukt i en ulovlig handling. det er altså ikke nok at man mener eller tror at en ulovlig handling er begått.

Men nå er vi inne i veldig mye lovregler innen både straffeloven og straffeprosessloven som kan være vanskelig for de fleste og forholde seg til, så jeg tror vi stopper der og jeg kommer ikke til å gi noen flere bidrag i denne diskusjonen.

Det eneste jeg til slutt vil si er følgende: Vær forsiktige med handlingene dere gjør, selv om dere mener at garn er aldri så ulovlige. Bruk de instansene som skal benyttes i slike saker. Mener dere at noe ulovlig foregår i forbindelse med garn og vil ta dette opp, kontakt politiet eller SNO og forklar situasjonen. Kanskje får dere klarsignal. Jeg tror ikke det, men det er lov å prøve.

For indre Oslofjord rykker havnepolitiet i allefall ut. Nå har vi også fått nok en person i SNO. Ellers kan dere ringe lakseoppsynet på disse telefonene:

92 21 17 31 - 95 14 34 60 - 90 83 36 78

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.