Gå til innhold
Fiskersiden

Ulovlige garn!


Gjest FMortensen
 Share

Recommended Posts

  • 1 year later...

Bumper denne tråden, og oppfordrer alle sjøørret-elskere til å rapportere inn observasjoner av ulovlige sjøørretgarn.

Det kan være en fordel å være kjent med regler for fritidsfiske i sjøen før man rapporterer inn, slik at lovlige redskaper ikke blir feilaktig innmeldt:

http://www.ulovligegarn.no/view/article/?aid=5

Endret av permagnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Det er vel og bra å melde inn ulovlige garn, men i disse dager hvor myndighetene har så få midler, blir garnene i mindre grad trukket opp og konsekvensene uteblir.

Dra garnet opp og mål maskevidden. Bryter garnet regelverket, så trekk det på land. Meld det inn når du kommer hjem fra fisketuren, så blir det garantert gjort noe med det. Om myndighetene drar ut på din rapportering ogfinner garnet på land, så var det ikke du som dro det opp. Har du kun trukket garnet opp på land, vil kontrollørene enkelt kunne se om det er satt ulovlig selv om det ligger på land.

Det er bedre å trekke opp et garn for mye enn et for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at en tar loven i egene hender i noen tilfeller.Men en har ICKE lov til å dra opp garn fra sjøen,det kan være lovlige garn som er satt etter f,eks Sild.Da er det bedre å melde fra og satse på at det blir reagert.

Eller vent til det kommer noen å skal dra dem opp.Er det ulovelige garn,så kan du nesten være 100% sikker på at eieren kjører rett forbi vist det står noen folk på land.Ta gjerne bilde av båt og regnr hvist du er der når det blir dratt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at en tar loven i egene hender i noen tilfeller.Men en har ICKE lov til å dra opp garn fra sjøen,det kan være lovlige garn som er satt etter f,eks Sild.Da er det bedre å melde fra og satse på at det blir reagert.

Eller vent til det kommer noen å skal dra dem opp.Er det ulovelige garn,så kan du nesten være 100% sikker på at eieren kjører rett forbi vist det står noen folk på land.Ta gjerne bilde av båt og regnr hvist du er der når det blir dratt opp.

Farleg å køyra forbi ulovlege garn med båt, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farleg å køyra forbi ulovlege garn med båt, altså.

Nei det har jeg ikke sagt at det er,men en som skal ta opp ulovlige garn kommer som regel sakte og pent når han nærmer seg garna.Å står det noen folk på land,kan du være sikker på at haneller hun svinger utenom garna og kommer tilbake senere.Så lenge de vet at det gjør noe ulovelig så tar de ikke sjangsen på å bli sett.Har vært borte i det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fleire ganger dratt opp garn som har stått og sperret rett over osen i ei elv eg bruker å fiske i.

Tipper dei som satte garnet blei forbanna når dei kom for å dra det ;) Skjert i fillebiter og trakka

ned i ein brakebusk.

Er ikkje løye da minka på s-ø her i fjordane med så møkje ulovlig garnfiske så det er :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvist en for en hver pris skal /må dra opp garn så ta dem med hjem eller brenn dem opp.Tenk litt på alle dyr og fugler som kan sette seg fast i garnrestene som ligger på land,de går kanskje en pinsom død i møte.

Heilt klart. Eg la da der sånn at dei som satt da der skulle finna det ;) Var tilbake dagen etter for å henta da og då var det vekke,Har vell tatt da med seg heim for å prøva og lappa da då :rolleyes:

Meina du att eg skulle la da stå og sperra heile elveosen?????? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt klart. Eg la da der sånn at dei som satt da der skulle finna det ;) Var tilbake dagen etter for å henta da og då var det vekke,Har vell tatt da med seg heim for å prøva og lappa da då :rolleyes:

Meina du att eg skulle la da stå og sperra heile elveosen?????? :D

Nei selvfølgelig skulle du ikke la det stå der å sperre elva

.Kunne kanskje ha ringt lensmann eller noe,så kunne de kanskje ha tatt de på fersk gjerning.Da hadde det blitt en saftig bot,så de hadde nok ikke gjordt det flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei selvfølgelig skulle du ikke la det stå der å sperre elva

.Kunne kanskje ha ringt lensmann eller noe,så kunne de kanskje ha tatt de på fersk gjerning.Da hadde det blitt en saftig bot,så de hadde nok ikke gjordt det flere ganger.

Har prøvt fleire ganger og ringt lensmannen og fått til svar att dei skal sjå på da seinare når dei får og vist dei får tid :angry2: Er vell travelt opptatt av å ta ungdommer som kjører ulovligt på moped :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin side det der. Bra å få en oppklaring på reglene. Har vært borti en del flytegarn nå i høst som jeg har vært i tvil om er lovlige eller ikke. Har et spørsmål som noen kanskje kan oppklare:

I forskriftene står det

§ 1. Påbud om nedsenking av garnredskap

Garn med maskevidde større enn 32 millimeter som brukes til fangst av saltvannsfisk, skal i perioden fra og med 1. mars til og med 30. september senkes slik at hele fangstdelen står minst 3 meter under havoverflaten til enhver tid.

Hva er reglene fra 1.oktober til 28. februar? fritt frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fiske med garn etter SØ så SKAL det stå dypere enn 3m til en hver tid.

ring meg frode.

Det er ikke helt riktig.Det er ikke under noen omstendigheter lov til å fiske sjøørret med garn.

Hvis du får en sjøørret på 50 meters dyp er den fortsatt ulovelig og skal ut igjen selv om den er stein død.

Det er ikke fritt frem utenom nedsenkingsperiden.Det heter seg at hvis et garn er satt et sted hvor det er åpenbart at det er sjøørret som er målet er garnet ulovelig.

Egentlig en tåpelig formulering.Nedsenkingpåbudet gjelder i praksis hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fleire ganger dratt opp garn som har stått og sperret rett over osen i ei elv eg bruker å fiske i.

Tipper dei som satte garnet blei forbanna når dei kom for å dra det :) Skjert i fillebiter og trakka

ned i ein brakebusk.

Er ikkje løye da minka på s-ø her i fjordane med så møkje ulovlig garnfiske så det er :ph34r:

Man skal nok være forsiktig med å ta opp garn for deretter og ødelegge disse. Selv om garnene er ulovlig satt, er det faktisk slik at det fortsatt er noen som har eierretten til disse. Dersom man tar opp og ødelegger garn, selv om de er ulovlig satt, kan man faktisk komme i den situasjonen at eieren kan anmelde forholdet og dersom det er kjent hvem som har ødelagt garnet, kan vedkommende komme i erstatningsansvar.

Det er nok bedre om man kontakter politiet eller oppsynet slik at de kan ta hånd om garnet.

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å ta opp ulovlige garn selv. Slik jeg har forstått det KAN slik tillatelse gis muntlig av politiet f.eks dersom garn sperrer gytebekker eller lignende. Da vil jeg anbefale at man får navnet på den man snakker emd og legger seg det på minnet, så man kan referrere senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt riktig.Det er ikke under noen omstendigheter lov til å fiske sjøørret med garn.

Hvis du får en sjøørret på 50 meters dyp er den fortsatt ulovelig og skal ut igjen selv om den er stein død.

Det er ikke fritt frem utenom nedsenkingsperiden.Det heter seg at hvis et garn er satt et sted hvor det er åpenbart at det er sjøørret som er målet er garnet ulovelig.

Egentlig en tåpelig formulering.Nedsenkingpåbudet gjelder i praksis hele året.

Helt riktig som Anfield her sier.

Det er garnsetteren SELV som må vurdere faren for å få anadrom fisk i garnet.

Selv om vi har et nedsenkningspåbud som gjelder i sommerhalvåret, så er det ikke derved fritt frem for setting av garn på grunnt vann resten av året. Her kan en tas på uaktsomhet, altså "en burde ha visst". Stedsbetinget. Også er dette med nedsenkning forøvrig også betinget av slike ting som maskevidde og avstand fra land.

INGEN anadrom fisk er tillatt tatt på garn, medmindre dette skulle være gitt tillatelse til fra fylkesmannen.

Jan.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.