Gå til innhold
Fiskersiden

Lakefiske Glomma


siben
 Share

Recommended Posts

Gjest Jørgen Ø

Synes det er vanskelig å se hvor stor den er ut i fra bildet, men uansett så er det en flott fisk. :rolleyes:

Hvis du er en stor mann og har store hender, kan det være at fisken ser mindre ut pga det. Det ser også ut som om halen er bøyd, og det får fisken til å se kortere ut. Ryggbredden er heller ikke synlig på bildet, så å tippe vekt uti fra bildet er vel ganske håpløst. Fisken til Remy ser helt drøy ut i forhold, men han holder også fisken et stykke ut fra kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

detter er en 850gr

du kan jo faktisk bli ganske lurt av bilder.men den jeg tok veide 4.1kg.jeg har snakket med en fotograf å han sa det att det viktigeste er å holdet fisken riktig pga en fisk på 4 kg er ikke stor fisk.så vinkelen på fisken har alt å si.

Her er litt av nattens fangst.17065_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/6819/17065.jpg

17066_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/6819/17066.jpg

17067_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/6819/17067.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart forumet skal være en trivelig plass å legge ut fangstrapporter og vi har snakket om at evt kommentarer og funderinger rundt fangster kanskje burde opprettes i egne poster med linker fremfor i originalrapporten for å unngå evt negativitet rundt rapportene som igjen vil kunne medføre færre rapporter. Det kan være en ting å tenke på.

En annen ting er at det ikke er unaturlig at det rundt enkelte fisk eller fangster vil kunne dukke opp spørsmål. Ikke urimelig da f.eks bilder av en fisk på et gitt antall kilo vil være med på å kunne anslå vekter på egne fisk osv. Spesielt om man har både vekt og lengde så er det fine ting å senere kunne bruke for andre til å anslå vekter eller øyemål på vekt av fisker. Ikke unaturlig at det av slike årsaker stilles spm om fangst eller fisk uten at det likevel bør taes negativt opp av fiskeren. Som man ser her så har det jo igjen dukket opp flere fisk hvor det fremkommer at vekt og øyemål ikke nødvendigvis henger sammen og det er nyttig informasjon for mange å ta med videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok mange vil oppleve en slik sak negativ, spesielt hvis man ikke har vært her i mange år. Hadde jeg noen gang vært i tvil om størrelsen på en fisk så ville jeg ha sendt en PM til fiskeren i steden for å legge det direkte ut på forumet.

Hvis det viser seg at man har vekslet mellom punk og kg så er det jo veldig greit, men hvis fiskeren sier det er riktig så bør man legge saken død. Uansett om man vil det eller ikke så vil nok fiskeren føle ubehag å ha en slik påstand hengende over seg (og man har jo ikke muligheten til å bevise det uten om ord), og det vil nok sitte brukere som kommer til å tvile i fremtiden ang. vekter til denne fiskeren.

Så jeg må si jeg føler det som en uting å legge ut slike ting før man har snakket med fiskeren pr. PM.

Dæ va da min meining om saken.... :P

At det er flotte laker og mange laker (eller masse, det var vel mere en 1 osv) er det ingen tvil om.

Er veldig enig med Espen at det bør i hverfall ikke tas i rapporttråden, da det fort kan skli ut.

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg beklager ikke, men det kom vel ikke som noen overraskelse.

En annen ting er vel at om folk er helt sikre på at fiske er veid 100% riktig, så bør de vel ikke ta seg nær av om man stiller spøsrmål ved vekta.

En annen ting er vel at det blir spesifisert av fiskeren at også denne fisken (4,1) blir holdt frem, noe som gjør meg enda mer skeptisk på om det er så svær ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg beklager ikke, men det kom vel ikke som noen overraskelse.

En annen ting er vel at om folk er helt sikre på at fiske er veid 100% riktig, så bør de vel ikke ta seg nær av om man stiller spøsrmål ved vekta.

En annen ting er vel at det blir spesifisert av fiskeren at også denne fisken (4,1) blir holdt frem, noe som gjør meg enda mer skeptisk på om det er så svær ;)

den som blir holdt inn til kroppen er 4.1.hvis du ikke tror det får du tro det.ikke noe mer å disk............skjønner ikka hvorfor du er så skeptisk.er det pga att du alderi har fått så stor lake eller er det bare misunnelse.eller er det bare for å kverulere andres fangster,å skape debatt.

Endret av joka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg har alderi fått stor lake, men det er nok ikke grunnen til at jeg er skeptisk. men jeg er rett og slett skeptisk for den ser ikka så stor ut.

pleier ikke så kverulere så mye på andres fangster, med mindre de ser ureelle ut. men det er nok delvis for å få litt debatt rundt fisk som ikke ser så store ut som rapportert. skal man være redde for å stille spørsmål fordi man kan forulempe fiskeren ? er det slik det skal være ? håper ikka det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er vanskelig med bilder. Det bildet det henvises til her syns jeg faktisk er et dårlig bilde. Bilde nr 3 er mye bedre, og der ser fisken en god del større ut. Virker som bilder av lake er noe som er vanskelig å størrelsesbedømme.

eksempler: http://avkrokenfiske.com/downloads/50lake.htm

Sjekk ut fisken til Runar Sperstad på 5600 kontra fisken til Christer Fossen på 5450. fisken på 5450 ser MYE større ut enn den på 5600

Jeg har konkludert med at lake er en vanskelig fisk å bedømme ut ifra bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den som blir holdt inn til kroppen er 4.1.hvis du ikke tror det får du tro det.ikke noe mer å disk............skjønner ikka hvorfor du er så skeptisk.er det pga att du alderi har fått så stor lake eller er det bare misunnelse.eller er det bare for å kverulere andres fangster,å skape debatt.

Jeg sier bare en ting,og det er at visse folk må man bare overse og unngå,da det blir så stor debatt angående vekt,antall,og størrelse.Hvis noen har så store problemer med å ikke tro på andres fangst,vekt,så herregud la dem da tro det,så lenge fiskeren selv vet hva som er det riktige, og han har bevis på det.THAT`S IT...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å oppildne debatten ytterligere må jeg si jeg støtter den lille fra Karmøy her. Hvorfor er det så negativt at man sier at en fisk ser større eller mindre ut enn den oppgitte vekten. Ønsker man ikke litt diskusjon rundt sine fangster når man legger det ut... All vet at hvordan man tar bildet er alfa og omega for hvor stor fisken ser ut. Hvis man ikke bryr seg om størrelse og vekt på fisk hvorfor veie eller måle den... Hvis man er opptatt av størrelse og vekt på fisk hvorfor ikke veie og måle fisken med dertil korrekt redskap... Og når man først veier og måler fisken er det vel i ens egen interesse at dette blir gjort på en mest mulig korrekt måte... og når man atter igjen sitter og sammenligner forskjellige fisker dukker det naturlig opp spørsmål. Og lurer man så spør man...

Sier ingenting om at fisken er veid feil eller at fisken ikke veier den oppgitte vekten, men man bør tåle kritiske spørsmål i et åpent fora. legger man ut en fangstrapport på et åpent fora er det jo litt fordi man er stolt av en stor fangst, skryte litt og det er vel lov.

Og dette har ingenting å gjøre med at man må klare å nyte fisketuren uten å være opphengt i lengde og kilo osv osv...

Og sist men ikke minst gratulerer med en fantastisk flott lakefangst som jeg misunner dere veldig :):):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er vanskelig med bilder. Det bildet det henvises til her syns jeg faktisk er et dårlig bilde. Bilde nr 3 er mye bedre, og der ser fisken en god del større ut. Virker som bilder av lake er noe som er vanskelig å størrelsesbedømme.

eksempler: http://avkrokenfiske.com/downloads/50lake.htm

Sjekk ut fisken til Runar Sperstad på 5600 kontra fisken til Christer Fossen på 5450. fisken på 5450 ser MYE større ut enn den på 5600

Jeg har konkludert med at lake er en vanskelig fisk å bedømme ut ifra bilder.

det er sant vilhelm.lake er ikke lett å ta bilde av.jeg er veldig enig med deg der.men det som er synd er att.når man tar en fisk å veier den å tar bildet.å vekten viser det den viser.å skal liksom vere stolt av det man tar.så sitter det visse folk å spekulerer.hvis noen som har sett filmen til lars lent hva man sier om spekulanter ang den SØ som blit tatt i lakselv.så sier han akkurat hva di driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som ikke sier at vekten ikke viser det den viser, man spørr om det kan ha vært gjort feil.

Og jeg spørr igjen : er du helt uenig at den fisken kan se ut som den er en del mindre enn 4.1 på bildet ?

jeg er enig i det på bildet.men i virkeligheten var den mye større.får tenke på å ta bildet litt anledes neste gang,hvis man får en stor fisk.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke blande meg bort i lakefangsten om den er 4,1kg. eller ei.

Men at et bilde kan lyve, avhengig av hvordan man holder fisken og hvilken vinkel bildet blir tatt fra, er hevet over enhver tvil. Har sett mang et eksempel på det.

Se bare på denne laksen f.eks.

Det er faktisk samme laksen, tatt med noen sekunders mellomrom, men forskjellig måte å holde den på/vinkel.

Men at de fleste fisker er større enn de egentlig er, ja det opplever iallefall jeg daglig under laksefiske.

Mange vil nok skryte på seg noen hekto (kg.) ekstra. Tror faktisk at det er så mye som nærmere ett tonn for Gaula sin del. For min del veier jeg alltid fisken på 2 vekter og går heller litt ned i vekt (hvis tvil). Så er man sikker på at den iallefall ikke er større.

120120072004iUtYTF6OdlT1kpCWI2.jpg?88

120120072006g4KcIW38l8KJbjKvLo.jpg?52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laken er umulig å bestemme synes jeg. Fiskeren har jo vitne, så eneste "feilkilde" (om det er noen) er en unøyaktig vekt. Vekter skal kalibreres med jevne mellomrom.

Det vil av og til komme slike diskusjoner som dette, og det er selvsagt ikke kjekkt dersom det oppfattes som at noen anklager en for juks. Jeg tror nok allikevel at de fleste bare er genuint interessert i storfisk, og derfor ønsker at alle fakta skal være klare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke blande meg bort i lakefangsten om den er 4,1kg. eller ei.

Men at et bilde kan lyve, avhengig av hvordan man holder fisken og hvilken vinkel bildet blir tatt fra, er hevet over enhver tvil. Har sett mang et eksempel på det.

Se bare på denne laksen f.eks.

Det er faktisk samme laksen, tatt med noen sekunders mellomrom, men forskjellig måte å holde den på/vinkel.

Men at de fleste fisker er større enn de egentlig er, ja det opplever iallefall jeg daglig under laksefiske.

Mange vil nok skryte på seg noen hekto (kg.) ekstra. Tror faktisk at det er så mye som nærmere ett tonn for Gaula sin del. For min del veier jeg alltid fisken på 2 vekter og går heller litt ned i vekt (hvis tvil). Så er man sikker på at den iallefall ikke er større.

Hva vil du fram til med bildene?

Syns ikke det ene bildet gjør laksen større enn det andre

:)

Forøvrig en flott gaulatorpedo. Dog er det første bildet av laksen EKSTREMT utbrent

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig i det på bildet.men i virkeligheten var den mye større.får tenke på å ta bildet litt anledes neste gang,hvis man får en stor fisk.........

Helt enig jeg synes også fisk ser mye større ut i virkeligheten enn på bilder... Ikke så mye erfaring med Lake men med Abbor er det ekstrem forskjell. Fisken virker alltid mye større der og da enn på bilde... Kanskje det er gledesrusen over en stor fisk som gjør at den virker mye større der og da, hva vet jeg?

Så sant jeg har anledning eller hvis fisken ikke skal settes ut pleier jeg å ta et bilde av stor fisk på et plant underlag aller helst en avkrokingsmatte med et målebånd eller en annen kjent gjenstand liggende ved siden av... Dette er ingen nødvendighet, men faktisk et krav i enkelte konkurranser. Nå fisker jo ikke de fleste for konkurranser, men mange legger inn den fisken man får i forskjellige konkurranser osv... Mye bra fiskeutstyr kan man også vinne.

Verdens kjedeligste fiskebilde selvfølgelig, men artig dokumentasjon lell...

Artig hvis man får en stor base med vekt/lengdemål fra forskjellige vann og forskjellige arter slik at man kan sammenligne hvilke vann som leverer stor fisk..

Ehh, litt avsporing ble det, men...

Lykke til med videre lakefisking med eller uten meterbånd.

Og skriv rapport med bilder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil du fram til med bildene?

Syns ikke det ene bildet gjør laksen større enn det andre

:)

Forøvrig en flott gaulatorpedo. Dog er det første bildet av laksen EKSTREMT utbrent

På det øverste bildet ser fisken lang og feit ut (fra mitt hode og langt ned til leggen)

På det nederste bildet ser fisken fremdeles feit ut, men utrolig kort. Snu laksen 90 grader på det nederste bildet. Vil ikke dekke så mye av min kropp da. Har nok også sett at bilder kan "lyve" når det gjelder hvor feit fisken er, avhengig av hvordan bildet blir tatt.

(Forøvrig kan jeg være enig at øverste bildet var kraftig overeksponert ja.)

Men unnskyld at jeg bare kom med et eksempel, bilder skal man aldri stole på ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vil du hen?

Hvor jeg vil hen.. Ut å fiske kanskje ?

Der jeg vil hen er at av og til så er man så inni hampen redd for å stille spørsmål, redd for å foulempe noen, redd for å få uvenner, redd for å ikke være den mest populære i klassen osv..

Det må da for pokker være lov å stille kritiske spørsmål med ting man mener ikke ser riktig ut ? Det må vel være lov å være skeptisk ?

Men trenger vel ikke alltid å nøye seg med ett innlegg som sier "fin fisk", eller " fint bilde" ?

Trenger man alltid være dumsnill og hyggelig, og klappe alle, alltid, på ryggen for å egentlig å være en grei kar ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.