Gå til innhold
Fiskersiden

Lakefiske Glomma


siben
 Share

Recommended Posts

Skal ikke blande meg bort i lakefangsten om den er 4,1kg. eller ei.

Men at et bilde kan lyve, avhengig av hvordan man holder fisken og hvilken vinkel bildet blir tatt fra, er hevet over enhver tvil. Har sett mang et eksempel på det.

Se bare på denne laksen f.eks.

Det er faktisk samme laksen, tatt med noen sekunders mellomrom, men forskjellig måte å holde den på/vinkel.

Men at de fleste fisker er større enn de egentlig er, ja det opplever iallefall jeg daglig under laksefiske.

Mange vil nok skryte på seg noen hekto (kg.) ekstra. Tror faktisk at det er så mye som nærmere ett tonn for Gaula sin del. For min del veier jeg alltid fisken på 2 vekter og går heller litt ned i vekt (hvis tvil). Så er man sikker på at den iallefall ikke er større.

120120072004iUtYTF6OdlT1kpCWI2.jpg?88

120120072006g4KcIW38l8KJbjKvLo.jpg?52

flott laks.sån kunne jeg tenke meg også..

Helt enig jeg synes også fisk ser mye større ut i virkeligheten enn på bilder... Ikke så mye erfaring med Lake men med Abbor er det ekstrem forskjell. Fisken virker alltid mye større der og da enn på bilde... Kanskje det er gledesrusen over en stor fisk som gjør at den virker mye større der og da, hva vet jeg?

Så sant jeg har anledning eller hvis fisken ikke skal settes ut pleier jeg å ta et bilde av stor fisk på et plant underlag aller helst en avkrokingsmatte med et målebånd eller en annen kjent gjenstand liggende ved siden av... Dette er ingen nødvendighet, men faktisk et krav i enkelte konkurranser. Nå fisker jo ikke de fleste for konkurranser, men mange legger inn den fisken man får i forskjellige konkurranser osv... Mye bra fiskeutstyr kan man også vinne.

Verdens kjedeligste fiskebilde selvfølgelig, men artig dokumentasjon lell...

Artig hvis man får en stor base med vekt/lengdemål fra forskjellige vann og forskjellige arter slik at man kan sammenligne hvilke vann som leverer stor fisk..

Ehh, litt avsporing ble det, men...

Lykke til med videre lakefisking med eller uten meterbånd.

Og skriv rapport med bilder...

skal ta med det som er nødvendig neste gang.he he he

Jeg syns det er vanskelig med bilder. Det bildet det henvises til her syns jeg faktisk er et dårlig bilde. Bilde nr 3 er mye bedre, og der ser fisken en god del større ut. Virker som bilder av lake er noe som er vanskelig å størrelsesbedømme.

eksempler: http://avkrokenfiske.com/downloads/50lake.htm

Sjekk ut fisken til Runar Sperstad på 5600 kontra fisken til Christer Fossen på 5450. fisken på 5450 ser MYE større ut enn den på 5600

Jeg har konkludert med at lake er en vanskelig fisk å bedømme ut ifra bilder.

der har du ett godt eksempel på feil fotografering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvor jeg vil hen.. Ut å fiske kanskje ?

Der jeg vil hen er at av og til så er man så inni hampen redd for å stille spørsmål, redd for å foulempe noen, redd for å få uvenner, redd for å ikke være den mest populære i klassen osv..

Det må da for pokker være lov å stille kritiske spørsmål med ting man mener ikke ser riktig ut ? Det må vel være lov å være skeptisk ?

Men trenger vel ikke alltid å nøye seg med ett innlegg som sier "fin fisk", eller " fint bilde" ?

Trenger man alltid være dumsnill og hyggelig, og klappe alle, alltid, på ryggen for å egentlig å være en grei kar ??

Egentlig veldig enig med Thor her. Man må tåle litt skepsis og spørsmål.... men man trenger kanskje ikke trekke det like langt som i denne tråden, hvis fiskeren fortsatt er sikker på sitt ... er det godt nok for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å stille spm som f.eks "Målte du lengden, hvilken vekt har du" og slikt -men dersom fiskeren har "kontroll" på det han har gjort synes jeg det er ufint å dra det lenger-altså å direkte betvile informasjon man får. Men å etterspørre informasjon, det må være lov. Og så må man selvsagt bruke vanlig nettetikette og folkevett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å stille spm som f.eks "Målte du lengden, hvilken vekt har du" og slikt -men dersom fiskeren har "kontroll" på det han har gjort synes jeg det er ufint å dra det lenger-altså å direkte betvile informasjon man får. Men å etterspørre informasjon, det må være lov. Og så må man selvsagt bruke vanlig nettetikette og folkevett :D

takk skal du ha karl inge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da for pokker være lov å stille kritiske spørsmål med ting man mener ikke ser riktig ut ? Det må vel være lov å være skeptisk ?

Selvsagt skal man få lov å være skeptisk. Å være sunt skeptisk er ok det, men når det ofte blir konsekvent (Ikke myntet på deg nødvendigvis) da blir det ikke fullt så sunt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi feskera e noen snåle dyr, finnes ikke mere stolte mennesker på denne jord.

Æ si som æ alltid har sagt : "Det e bare en fesk"!

"Et avlangt, slimete dyr med finner som svømmer i vann".

E det noe rart samfunnet (de "normale") ser på oss som avvikere ? :):D

Æ e ihvertfall toillatt.

Litt ironi må man ha oppi all denne galskapen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler ikke på at den veide 4.1 kg

Her er en på 3.6 kg.Synes lengden ser ganske lik ut.

17373_s.jpg

knall fin fisk.er det ikke kult å ta di rugga :lol:.jeg å en kompis var å fiket i havet i natt.tok noen fisk.det blåste jo NESTEN ikke så forventningene var ikke så store

Og ofte er det de samme som er skeptiske/kverulerende også.

:lol:

:lol:

Endret av joka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp!

Har ikke sett tråden før nå, men her var det mye knurring gitt..Jeg har ingen grunn til å tvile på vektene, vil bare si grattis med fangsten. Knallkult å se at Glomma Konsvinger (?? sikkert ikke langt unna) leverer storlake. Har dere prøvd igjen?

Hello.Alltid knurring når noen er kveluranter når det gjelder vekt og antall,(bryr meg ikke.)Vi var en tur ute forrige torsdag og fikk 10 stk,ikke så store som sist,men den største på 1,6.

Stemmer det,ikke så langt ifra vinger.Du kjenner garantert til plassen,nærmere bestemt åsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Samson-vektene bruker vel å gi rimelig riktig resultat de? Bør vel det for så mye penger som de koster. Jeg har ikke peiling på lake, men det ser da ut som et gromt fiske! <_<

Nei, nå skal jeg ut å kjøre litt taxi... :lol: Jeg som KAN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samson-vektene bruker vel å gi rimelig riktig resultat de? Bør vel det for så mye penger som de koster. Jeg har ikke peiling på lake, men det ser da ut som et gromt fiske! :)

Nei, nå skal jeg ut å kjøre litt taxi... :) Jeg som KAN!

Taxi?.Jeg kjører også Taxi ,Det er ganske kult.Men jeg hørte om en som jobbet som det.Men tror karieren ble kort.Tror han KJØRTE I FYLLA HE HE HE HE HE.Fyllekjørere er ikke bra Svein A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.