Gå til innhold
Fiskersiden

Lakefiske Glomma


siben
 Share

Recommended Posts

Her har dere virkelig truffet laka hjemme.

Gratulerer med gromfangster.

Var det dypt der dere fisket ?

Stein

det er litt vanskelig å si men mellom 2 å 4 meter.men di sier di store kan gå helt inn til 1m.

Et godt spörsmål. Synes det er skit morro å se at det i hverfall er mulig bare man treffer. Fredagen skal jeg ut igjen, håper disse gutta tar meg med ut :):)

Derfor jeg er inne på fiskersiden.no for å läre, läre og läre. :lol:

Et godt spörsmål. Synes det er skit morro å se at det i hverfall er mulig bare man treffer. Fredagen skal jeg ut igjen, håper disse gutta tar meg med ut :lol::lol:

Derfor jeg er inne på fiskersiden.no for å läre, läre og läre. :P

det er nok mange som kunne tenke seg å være med he he.jeg syntes det er teit att folk holder ting hemmlig,men hvis jeg sier det blir det nok så mye hardt fiske der.så jeg er veldig sær sån.det som er morro det er att det går veldig grov gjedde der også.jeg drev med krepse forskning i glomma for en tid tilbake.å det som var litt innteresant var att der vi tok en del kreps tok vi stygg mye lake.men nå er det ikke kreps i glomma lengere.men jeg fisker etter laken der jeg føler att krepsen liker[likte] seg.å det viser seg att virker.mange sier att sild er bra.men jeg fisker mye med sik å det virker veldig bra.men jeg skal se hva vi får gjordt.mulig det blir en tur med oss.jeg tok den store på sild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Klart dere skal holde en slik plass for dere selv. Ikke mange unt å ha et slik lakefiske. Noe av gleden ved å fiske er jo å finne "sine" plasser og finner man et bra sted så er det veldig lov å holde det for seg selv. :)

var å skulle fiske lake istad.men det blåser så jævlig her.så det blir vell en tur i morgen istedet.jeg får vell reise i morgen å ta noen grom laker i vika mi...................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mycket bra lakefangst ja... Whalemann!! hva er det dere driver med ???

i stad fikk jeg tips om en plass i glomma det var en som tok en på 4 blank[lake].for lenge siden,å det er vist knall mye lake der.så nå skal jeg dit å prøve i kveld å natt.å prøve å ta en rugg til..så nå er det bare å orden utstyrtet.dere får høre mer hvordan det gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt just og bladde litt på forsiden, og kom over denne artikkelen.

https://www.fiskersiden.no/content/view/94/32/

Og da dukka det opp en del bilder av laker, og da får jeg det ikke for harde livet til at den øverste laka i denne tråden skal være 4,1 kilo!

Sammenligne gjerne med Remys fisk.

Her er Remys på rett over 4100g

lake-4.jpg

Her er den på "4100"... mye som tyder på at man har blandet kg og pund på vekta her. Antyder ICKE at man har jukset, mer at man har blandet pund(lbs) og kilo på vekta

16882_s.jpg

Se spesielt på bl.a forskjellen i tykkelse på fiskene

Noen av de mer erfarne lakefiskerne som kan være enige i dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, blir ikke enig allikevel jeg. Se på hvor lett han holder rundt halerotten for eksempel.

Den nederste fisken holdes ikke så mye lengre inn den, se på vinkelen på venstre armen mot kneet, og sammenlignes med Remys som holdes mer opp enn ut.

lake-2.jpg

Sammenligne også med Terjes fisk på 3,2 kg, den og er feitere enn den fisken i hovedinnlegget, se på hendene som laaangt fra går rundt fisken på Terjes fisk, og det er en fisk som skal være 1 kg lettere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder man fisken mot kamera kan dette bli effekten :)

snakket med en bekjent han sa att jeg holder fisken helt feil.jeg bruker samson vekt å det har jeg alltid brukt.å di skal være bra.jeg er enig med di som syntes den er minde en den andre som er på bildet.men jeg vet va som sto på.[vekten]

Tror du tar feil her gitt ThorEH. Remy sin er litt mere utstrakt med armene og laken på remys bilde har alle finner ute og ser derfor större ut. Ser du bort i fra finnene så er det ikke stor forskjell på de.

Er nok måten fisken har blitt tatt bilde av som gjör at du surrer !!

hei erik walman.var å fisket lake i går.tok 10 stk største 1.5kg.du spurte om å få bli bett med.du får du bli med å prøve.

vi prøvde par hundre meter lengere bort å det ga god fangst.ene laken måtte vi ta,vi metet med den å det ga fisk.det som er problemet med bildet er att jeg holder fisken mot magen mens han andre holder mer armene frem.

gratulerer med supre laker! kan jeg spørre om hvor det var, ikke akuratt plass med område?eks askim osv..

he he glomma i hedemark.

Endret av joka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakket med en bekjent han sa att jeg holder fisken helt feil.jeg bruker samson vekt å det har jeg alltid brukt.å di skal være bra.jeg er enig med di som syntes den er minde en den andre som er på bildet.men jeg vet va som sto på.[vekten]

hei erik walman.var å fisket lake i går.tok 10 stk største 1.5kg.du spurte om å få bli bett med.du får du bli med å prøve.

vi prøvde par hundre meter lengere bort å det ga god fangst.ene laken måtte vi ta,vi metet med den å det ga fisk.det som er problemet med bildet er att jeg holder fisken mot magen mens han andre holder mer armene frem.

he he glomma i hedemark.

17051_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt just og bladde litt på forsiden, og kom over denne artikkelen.

https://www.fiskersiden.no/content/view/94/32/

Og da dukka det opp en del bilder av laker, og da får jeg det ikke for harde livet til at den øverste laka i denne tråden skal være 4,1 kilo!

Sammenligne gjerne med Remys fisk.

Her er Remys på rett over 4100g

lake-4.jpg

Her er den på "4100"... mye som tyder på at man har blandet kg og pund på vekta her. Antyder ICKE at man har jukset, mer at man har blandet pund(lbs) og kilo på vekta

16882_s.jpg

Se spesielt på bl.a forskjellen i tykkelse på fiskene

Noen av de mer erfarne lakefiskerne som kan være enige i dette ?

Jeg har gått på skolen,så jeg kan se å lese forskjellen på kg å pund.Det som må nevnes her,er at vinkelen avstand å kvaliteten på kamera har mye si.Syns dette blir for dumt å ta opp så lenge vi har sikre bevis at fisken veide det som er oppgitt.Legg også merke til at fisken er mere vridd innover så du ser mere av under delen av den en den andre fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eller annet har du i hvert fall gjort galt enten ved veiingen eller i skoletimen

Du fikk 16 fisk totalt med en snittvekt på 0,8 kg, altså tilsammen 12,8 kg lake.

Av disse var de 5 største 4,3; 2,4; 2,2; 1,6 og 1,1.

I tillegg fikk du masse fisk over kiloen. "Masse" må nødvendigvis være mer enn 1, men hvis vi for enkelhetsskyld sier at "masse" er 2 stk på nøyaktig 1 kg er totalvekten av dine 7 største fisk 13,6 kg.

For å få dette til å gå opp må vi legge inn negative vekter for de resterende 9 lakene dine.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye kritikk spør du meg. Får jeg storfisk,som jeg slipper ut igjen,skal jeg sterkt vurdere om jeg gidder å legge ut vekt. Selv har jeg bare en Rapala vekt,og den kan man jo ikke stole på. Når det gjelder antall fisk og totalvekt,så er det vell få som noterer antall og veier alle på tur.Ikke la det gå for mye sport i sportsfiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye kritikk spør du meg. Får jeg storfisk,som jeg slipper ut igjen,skal jeg sterkt vurdere om jeg gidder å legge ut vekt. Selv har jeg bare en Rapala vekt,og den kan man jo ikke stole på. Når det gjelder antall fisk og totalvekt,så er det vell få som noterer antall og veier alle på tur.Ikke la det gå for mye sport i sportsfiske!

det er jaggu sant.

Et eller annet har du i hvert fall gjort galt enten ved veiingen eller i skoletimen

Du fikk 16 fisk totalt med en snittvekt på 0,8 kg, altså tilsammen 12,8 kg lake.

Av disse var de 5 største 4,3; 2,4; 2,2; 1,6 og 1,1.

I tillegg fikk du masse fisk over kiloen. "Masse" må nødvendigvis være mer enn 1, men hvis vi for enkelhetsskyld sier at "masse" er 2 stk på nøyaktig 1 kg er totalvekten av dine 7 største fisk 13,6 kg.

For å få dette til å gå opp må vi legge inn negative vekter for de resterende 9 lakene dine.

Dr.Fish

det er ikke 4.3kg det er 4.1kg som er riktig.tok 10 stk i går,der var den største 1.5kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eller annet har du i hvert fall gjort galt enten ved veiingen eller i skoletimen

Du fikk 16 fisk totalt med en snittvekt på 0,8 kg, altså tilsammen 12,8 kg lake.

Av disse var de 5 største 4,3; 2,4; 2,2; 1,6 og 1,1.

I tillegg fikk du masse fisk over kiloen. "Masse" må nødvendigvis være mer enn 1, men hvis vi for enkelhetsskyld sier at "masse" er 2 stk på nøyaktig 1 kg er totalvekten av dine 7 største fisk 13,6 kg.

For å få dette til å gå opp må vi legge inn negative vekter for de resterende 9 lakene dine.

Dr.Fish

Først må jeg nevne at vi var 2stk og fisket.Så må du også lese at fisken veide 4,1 og ikke 4,3,.og vi veide å telte ikke all fisken vi tok,da hadde vi kommet opp i mye høyere antall en det som er nevnt her.Men det er synd at denne rapporten sporet av slik,at vi må sette opp regne stykke å legge ut alt som er om totalvekt å antall,helt latterlig.Vil si det også at så mye kritikk hadde vi ikke trodd att vi skulle få,trodde forumet var å få info å legge ut div rapporter,men har visst tatt grundig feil her.Så noen folk her få tro hva de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lake er en nokså tricky fisk å vurdere vekt på, men etter å ha dratt opp temmelig mange de siste 2-3 årene mener jeg å ha et temmelig bra øyemål. Det som er vanskelig med laka er at tykkelse varierer mer enn lengde, og det kan være vanskelig å se akkurat det skikkelig på bilder. Må likevel si meg enig i at den største laka ikke ser ut som 4,1kg, men på den annen side synes jeg heller ikke min egen på 3,71kg ser særlig stor ut på bilde... Her er ihvertfall en serie laker med stigende vekt som jeg fant i mitt "lakearkiv":

15781141_b8afb8998d.jpg

1410g

58060926_d1b798b645.jpg

1780g/61cm

51641574_8f7f824bc6.jpg

1860g

3922710_93d227c9d9.jpg

2150g/62cm

51641320_a74a0e796c.jpg

3710g/74cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din fisk på 2150 ser større ut enn fisken på 3.7......

Ja, helt enig i det - eller rettere sagt: Det ser ikke mye større ut. Det er vel et klassisk eksempel på holde fisken frem vs. ikke - på det nederste bildet er jeg bøyd fremover og holder fisken inntil kroppen. IRL er det faktisk enorm forskjell på disse fiskene - 3,7 kgs-en var DIGER, men bildene viser det helt klart nokså dårlig...

Endret av kjs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17051_s.jpg

detter er en 850gr

Ja, helt enig i det - eller rettere sagt: Det ser ikke mye større ut. Det er vel et klassisk eksempel på holde fisken frem vs. ikke - på det nederste bildet er jeg bøyd fremover og holder fisken inntil kroppen. IRL er det faktisk enorm forskjell på disse fiskene - 3,7 kgs-en var DIGER, men bildene viser det helt klart nokså dårlig...

du kan jo faktisk bli ganske lurt av bilder.men den jeg tok veide 4.1kg.jeg har snakket med en fotograf å han sa det att det viktigeste er å holdet fisken riktig pga en fisk på 4 kg er ikke stor fisk.så vinkelen på fisken har alt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.