Gå til innhold
Fiskersiden

Klumper/WF snører


Gismervik
 Share

Recommended Posts

Er det noen som kan si meg fordelen med klumper i motsettning av WF snører, og hvorfor?

Jeg fisker for det meste i sjøen og har for øyeblikket bare wf snører i diverse grader, flyt og nedover skalaen.

Har prøvd klumper i intermediate og synk3, ble ikke noen venn med de i det hele tatt.

Hva gjør jeg feil?......og kaster du så mye lengre med klumper i forhold til wf-snører?

Svar tas imot med takk,....det er jo snart sesong igjen i sjøen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

personlig foretrekker jeg klump. ikke så mange kast. i elva bruker jeg klumper til å speye med mens jeg jeg kun fisker på natten i sjøen og da er få kast ofte et must.

har hatt wf liner, men de har ikke blitt lenge...men har veldig lyst på et snøre jeg prøvde for en sund siden..

klump kan nok bli litt plaskete og ofte tungvint å kontrollere kastene for de som ikke er så drevne kastere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mye "religion" ute og går og jeg skal ikke gi meg ut på å være noen ekspert når det gjelder klumper for enhåndsstenger, men.

Ordinære WF snører egner seg hovedsakelig best til overhåndskast mens klumpene i større grad er egnet for speykast. (det finnes selvfølgelig standardliner du kan speye med og klumper som er gode nok til overhåndskast).

At du ikke har kommet overens med klumpene dine kan skyldes at du ikke behersker dem, men kanskje mest sannsynlig at klumpene ikke er tilpasset stangen du fisker med?

Selv bruker jeg både standard WF liner som jeg kaster hur langt som helst med, men de krever også tilstrekkelig plass for bakslengen. Så har jeg en enhåndsklump som er uovertruffen når jeg står med skogen eller svaberget i ryggen (til speykasting) men som ikke gir meg de største lengdene (men langt nok til at jeg får fisk) også har jeg en litt mer spesiell variant: Rio Outbound som er en nokså tung klumpline, men som med et lite blindkast gir kjappe og presise kast.

Det er sikkert blandede erfaringer med dette og andre fiskere har sikkert også mye å tilføye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ikke er dreven nok med klump, men jeg kaster mye bedre med wf snører.

Jeg er ikke akkurat nybegynner med fluestanga.

Jeg ble jo fortalt hvor mye lengere osv osv jeg kom til å kaste med klumpsnøret, ok, det gikk greit, men ble ikke noen venn med det.

Men hva gør jeg galt?

Det er kun snakk om sjøfiske, etter alt som lever der, jeg er ikke en ren sjøaure fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WF snøre har du en mye bedre presisjon på en klumpen. Men klumpen skyter lengre og du trenger ikke så mange dragene. Men jeg brukte WF før så gikk jeg over til klump, men nå er jeg tilbake til WF igjen.

Synes det rett og slett er bedre å kaste med, fine følelse og det er svært viktig ved fisk. Go følelsen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan si meg fordelen med klumper i motsettning av WF snører, og hvorfor?

Jeg fisker for det meste i sjøen og har for øyeblikket bare wf snører i diverse grader, flyt og nedover skalaen.

Har prøvd klumper i intermediate og synk3, ble ikke noen venn med de i det hele tatt.

Hva gjør jeg feil?......og kaster du så mye lengre med klumper i forhold til wf-snører?

Svar tas imot med takk,....det er jo snart sesong igjen i sjøen :P

Ja du kaster generellt lengre med klump og det er den ene fordelen. Den andre fordelen er at du ikke trenger så mange bakkast/luftkast.

Hva du gjør feil er ikke godt å si,men klumper kan fort oppleves litt "slengete" når man kaster,og spesielt hvis man har syltynn skyteline. Og jo mer overheng man har jo mer merkes dette.

Personlig synes jeg wf er mer harmonisk å kaste med, men bruker mest klump pga de nevnte fordelene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største fordelen med klump er at du kan tilpasse den slik at vekta blir optimal for din stang og kastemåte. Det er noen ganger både vanskelig og dyrt å finne et WF snøre en blir helt fornøyd med, med klump er det bare å kutte til den er passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som overrasket meg mest når jeg kom til sørlandet var at klump til enhåndsfiske etter sjøørret og laks dominerer totalt. Det er faktisk vanskelig å få tak i gode wf snører fra klasse 7 og oppover. Tror dette henger sammen med det store mijøet her nede innenfor casting og spesielt fluekasting.

I Oslo var det motsatt. Der går det i wf snører spesielt til fiske i sjøen. (i alle fall den tiden jeg bodde der)

Har egentlig aldri skjønt hvorfor mange bruker klump til feks sjøørretfiske i sjøen. Mange, om ikke de fleste, SØ jeg får i sjøen tar på kort line, gjerne når kun fortommen er igjen av inntrekket. dermed er den viktigste fordelen med klump borte, nemlig færre luftkast. Hovedpoenget med klump er jo at man kun skal trekke inn skytelinen og deretter starte et nytt kast når hele klumpen fortsatt er utenfor stangspissen.

Når det gjelder lengde er det neppe mye å vinne for andre en de som er på et høyt nivå kastemessig. En god kaster med wf vil trolig kaste rævva av en middels klumpkaster. I den grad du får en lengdegevinst av å bruke klump vil dette gjerne betinge moderne skyteline av mono noe som er mye mindre hånterlig både med og uten snørekurv i forhold til wf lina .

Min mening blir dermed at wf er klumper overlegne under de fleste forhold unntatt under lyrfiske med synk 3 eller tyngre, samt ved elvefiske der man underhåndskaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jæ tror nok også dette med så lange kast er litt oppskryt og hvor mye snakker vi egentlig om, det er vel ikke så alt for mange meterene. Hvis man er flink til å holde rent et wf snøre slik at friksjonen er minimal så tror jeg ikke man tjenter veldig mange fisk på klump. Da setter jeg helre presisjon og det gode følelsen høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man kan lære seg å beherske det meste, bare man bruker det hele tiden og

fisker mye. Så jeg tror ikke man kan si at det ene er så mye bedre enn det andre.

Jeg selv fisker kun med WF eller lange speyliner og det er kun pga jeg personlig

synes det er ekte fluefiske. Klump er nok sikkert bedre å bruke under endel forhold men

det skal ikke være enkelt heller da blir det kjedelig.

Med en lang tohånds og tett skau bak seg er det skjønt å rullekaste med lange liner.

Rullekastet det kanskje mest klassiske av dem alle :D

Jeg har ikke erfaring med fluefiske i sjøen, er flyteliner i elv som jeg liker.

Synkeliner kun hvis jeg absolutt må og da er jeg ikke helt fornøyd selv om det er Lærdal jeg fisker i :D

En fortom med svak synkegrad er godkjent, såvidt hehe

Så for min del, fluefiske er veldig knyttet mot hva jeg liker og ikke så mye om at det

skal være mest mulig effektivt under de forskjellige forhold.

For ørretfiske er det såklart 100% WF, flyt og tørrfluer. Igjen pga det er det jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å lære seg å bruke klumpsnører er nok det riktige.

Når det gjelder fluefiske i sjøen er det ikke så viktig med å "presentere" flue perfekt, men lange kast er ingen bakdel.

Problemet er nok helst at jeg bare har brukt wf liner, og det er jeg vant med, når jeg da skal prøve noe nytt blir noe slurvete med klumpsnører.

Det hele er nok en vanesak :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Gismervik

Abbor var inne å snuste på noke interesant, og som er akkurat det jeg også vill foreslå:

Ta det WF snøret du kaster og trives best med. Mål lengden på "klumpen" d.v.s den tykke delen av snøret (pleier å vere 7-10m trur eg) og noter dette. Mål også vekten av denne oppmålte delen (±0,5gram). Bruk så dette som en rettesnor når du velger en ren"klump". Det er et meget godt utgangspunkt til å begynne med å person- og stang-tilpasse snørene dine.

Må ta tilfellet i akt å spørre: hva er feil med å kaste langt? slukfiskere slenger i regel langt men det er aldri snakk om at da er det for lang? Jeg kan lista opp tusenvis av tilfeller der en er nødt til å kaste langt hvis en i det heile skal ha en sjanse til å få hugg/kontakt med fisk (nåja, mange tillfeller i vart fall).

Det er så mange andre momenter som kjem in i fluekastinga. Noen var inne på "presentasjon". Det er viktig i mange tilfeller, serdeles viktig ved tørrfluefiske, mens ved andre tillfeller som ved kystfiske er dette ikke viktig i det hele tatt. En gang i tiden (spesiellt frå Brittisk håll) var det sagt det var umulig å få laks på annet en fiske med DT-snører!!?? (relion ja, rams har rett, jo-ra undertegnede har fått huden full da jeg fisket med WF i River Spey i Skotland). Utviklingen går heldigvis fremover, sen kan man tykke hva man vill om den saken. Et annet moment i fluekastinga er: VIND-knutene. Har dere hör det før? Sat.. vindknutar, men, det er da ikke noen vind, det er stillt. Næ-e, vindknuter er også et resultat av kasteteknikken. Spesiellt er dette tilfelle ved nattfiske på sjøøerret. Mange timer er kastet vekk med å sitte å løyse opp disse s.k. vindknutene. Dette har med kastetekniken å gjøre.

Fordelen med å beherske de lange kasta er nettopp dette at vid kasting på "halvdistanse" og lenger, har en også bedre kontroll og mestrer dette bedre. Att kunne kaste langt er en god kilde til å bli bedre fluefisker. Det jeg kan konstatere for egen del, er at når jeg fisker sjøørret på natta i f.eks, Etne, Surna eller Lærdal har jeg en "vindknuteprosent på nær null, d.v.s. muligens noen per natt. Dette skylles kastetekniske ferdigheter og det er ikke noen prosent endring ved stille eller blåsig værtype, det er densamme prosenten. Dette til trass av at jeg bruker 5-6m fortom.

For min egen del har de lange kasta gitt meg betydelige bedre uttelling enn andre i ellers mange hardtfiskede ålmente vann av den enkle grunnen at min flue har fisket i "ufisket" vann, og det har gitt resultater.

At få fisk med berre fortommen ute hør til sjeldenhetene, men det hender. Mitt personbeste på røye, var en fisk som tog en Cinnamon Sedge da bare fortommen var utenfor stangtoppen. Den fisken, på 2,5kg var dokk en "flaksfisk" etter mine erfaringer.

Mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Her er det mye interessant å lese, var forøvrig å fisket etter sjøørreten idag. Ble 5 stykker, den største veide 1175gram. Til dette fisket brukte jeg et corland clear 444SL, mitt favorittsnøre uten tvil til sjøørreten.

Jeg har prøvd å hive med klump og jeg kan sikkert hive 5-6 meter lenger med dette. Men det er da noe med det å "føle kasta". Med et WF i sjøen får jeg større glede av det å kunne mestre å kaste f.eks langt. Med en klump er jeg redd både kasteteknikk og glede ville forsvunnet. Med et wf intermediate har jeg lært meg følgende:

Blitt betydelig bedre til å kontrollere snøre over større lengder, altså kunne sikte der jeg vil kaste opp mot 30 meter. Jeg har blitt flinkere til å kunne kaste langt flere ganger på rad. Det var bare til tider slik før. Hadde jeg begynt tidlig med en klump så hadde jeg utviklet meg i feil retning tror jeg. Så gleden min når jeg drar ut for å fiske f.eks sjøørret er selvfølgelig å få fisk og å kunne utvikle kasteteknikk. Dette er kun fordi jeg synes det er gøy og fordi det er lærende til enhver tid. I sjøen er det noen ganger et must å kunne kaste litt langt, tenker da på 25-32 meter. For meg er 32 meter ut langt nok i massevis, og jeg synes det er mye mer utfordrende å kaste med et WF snøre.

Testet for en stund siden hvor langt jeg kunne hive med et stripped bass snøre, det manglet 20 cm til alt føyk ut. Dette er et snøre som er 36 meter langt, fisket i sidevind som det ofte er i sjøen(en fordel). Men det sier vel litt av potensiale et WF snøre kan ha med litt trening(så får andre diskutere hvor nære det snøret er et klump snøre)

En ting som jeg tror, er at man blir en betydelig bedre til å kaste av å bruke wf snører. Og slik jeg har forstått i mitt nærmiljø vil jo alle fiske for å få fisk, gleden av tilslag og hoppende ørret. Men iveren etter å bli en bedre fluekaster, kaste finere og oppnå lengre kast er også mange opptatt av. Å dette tror jeg ikke folk lærer av å stå å "denge" med et klump snøre. Man utvikler seg ikke av dette, men til sitt praktiske fiske i ulike situasjoner kan klump selvfølgelig være ideelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del gjelder det å kunne kontrolere snøret under kastet, legge det ned der jeg vil ha det.

En klump er og blir en klump, dvs noen "fine" kast er ingen enkel sak.

Jeg kommer sikkert til å prøve meg på en klump til, er usikker på hvilke fordeler jeg kan få.

Noen sier at du kaster vanvittig langt med klump, tror ikke selv at jeg kan tjene så mange metrene på det.

Mye innteresant å lese, mye av det er ganske så likt det jeg selv har i tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Noen sier at du kaster vanvittig langt med klump...

Men hva er egentlig en klump da?

Alt er jo egentlig en klump, bare at det er forskjellige lengder.

Et WF snøre har en klump på 10-14 meter og skyteline bak der.

Samme med lange speyliner, de har en klump på kanskje 25-30 meter og skyteline bak.

Så alt er klumper, gjelder bare å lære seg å beherske disse lengre klumpene.

Etter hva jeg kjenner til så kastes det lengst med disse lange klumpene og ikke korte klumper

på 10 meter eller mindre. Hvertfall når det er snakk om speykasting med tohånds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

b2:

Men hva er egentlig en klump da?

Alt er jo egentlig en klump, bare at det er forskjellige lengder.

Et WF snøre har en klump på 10-14 meter og skyteline bak der.

Helt enig med deg. Trur ikke folk flest har forstått hva en s.k. "klump" i virkeligfheten er. en"klump" er helt enkelt et fluesnøre på omlag fra ca 7 og opp til 14m i lengde og "thats it". Til dette fluesnøret er festet et "skytesnøre" (som kan vere et tynnere flyte- eller synkesnøre -"level", eller hollofil eller monofil nylon) akkurat som på et kjøpesnøre av modell "WF".

Dette var jeg og noen fluefisker fra Stockholm med på å utvikle alle reden i slutten av 1979 for å bedre fangstmulighetene på sjøørret i skandinavias største elv Dalälven, men og for fisket i Emån og i Mörrum. På 80-tallet skjøt denne utviklingen fart på allvor til den nivå det har per idag.

Det er ikke så enkelt å underarms kasta ("spey") en 10-12m WF med enhåndsen når du står med tredgrener ner i hodehøyde, men med en kortere klump på kansje 6-8m, en eller to lineklasser høgare, så grejer du det og mange nye fiskeplassar åpnes for deg (og er det ikke på slike plassar fisken pleier å stå?). Det er også en av anledningene til den utviklingen vi sett og snakker om i dag.

Vedrørende den kastetekniske biten så er kasteteknikken i stort sett den samme unntatt da for underarmskastene som vanskelig gjøres med de lange kjøpesnørene (i vert fall med enhåndsstang).

En av de viktigste faktorene noen var inne på er vekten på fluesnøret. Hvis du fisker med mange forskjellige snører er det viktig att vekten på fluesnøret er tilpasset stanga og din kasteteknikk (=din nivå på kastekunskapene)

Hvis en forutbestemt "vekt" er optimal for din stang (=AFTM klassinga) så bør du ha den samme vekta på alle snører (den del du halder i lufta ved kast), uansett hvilke type snøre, eller lengde på klumpen. da får du MINST problem ved bytte av snøretype.

Når du blitt en dreven fluekaster klarer du å kaste (=mestre) andre vekter med stanga. Et slik tilfelle kan vere at du ønsker å gå ner en eller to lineklasser (p.g.a. ekstreme lavvann i elva/ vannet og sky fisk) men ønsker å behalde den samme stanga i fiskinga. Da kreves det mye mer av kasteteknikken en den "vardagslige".

Kunne vert litt morsomt å høre noen kommentarer til dette.

Mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår hva du mener Flyfishing for Salmon.

Det jeg mener når jeg snakker om klumpsnører er "korte" klumper som monteres til ei skyteline.

Grunnen til at jeg kunne tenkt meg å prøvd med klumper igjen, er enkel, jeg kjøper de klumpene jeg trenger og bytter klump etter hvilke fisker jeg fisker etter.

Da er det bare å bytte mellom interm, synk3 eller 6 etter som det passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd enhånds kjøpeklumper og er enig med deg Ola, blir ikke venn med de...jeg synes de blir for "korte"

Men jeg har en hjemmelaget klump, kappet dt snøre som er spleisa på ei orvis skyteline til min wayfarer #8 og den kombinasjonen er helt fantastisk, slår all godfølelse fra wf snørene mine i ned i støvlene, du kan få prøve den på Føyno på treffet om du kommer... :)

Den går laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt og presiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

asmund aa:

Men jeg har en hjemmelaget klump, kappet dt snøre som er spleisa på ei orvis skyteline til min wayfarer #8 og den kombinasjonen er helt fantastisk, slår all godfølelse fra wf snørene mine i ned i støvlene

Yes, du har skønnt det hele. Det er akkurat dette som er "finessen" med å lage egne "klumper"

Gismervik:

Det jeg mener når jeg snakker om klumpsnører er "korte" klumper
Disse "korte" klumpene er akkurat dei vi bruker på trange plassar som jeg beskrevet tidligere. Har du en slik så lär deg at underarmskaste med den for da kan du også fiske med skauen bak ryggen din eller på andre, ellers trange plasser. Føles den for tung (mål vekte på en for deg, optimalt snøre og sammenligne) så kan du korte ner den bit for bit til du blir venn med den.

Mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asmund: Jeg kommer og hvis du har stanga/snøret med så skal du ikke se bort fra at jeg kan prøve den.

Og så kom det endelig et innspill på lengden, ja asmund, de er for korte, ingen tvil :)

Flyfishing for Salmon: Jeg skal prøve meg frem med et synk3 snøre jeg har liggende.

Jeg skal kappe det litt i lengste laget, for så å kappe ned til det passer, og da er nok snøret lengre enn de som selges i butikker.

De "korte" som selges er nok fine på trange plasser, men jeg har tenkt å bruke det til vanlig fiske over alt, ikke på spesielt trange plasser.

Takker for alle innspill uannsett.

Endret av Gismervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.