Gå til innhold
Fiskersiden

Klumper/WF snører


Gismervik
 Share

Recommended Posts

For meg er det sånn:

Sjøfiske: klump

Kast langt og trekk helt inn. Er par baksleng så er en ute igjen. :)

Elv og vanlig innlandsfiske: WF

Ikke så mye inntrekk. Med WF er det ikke så nøye hvor mye snøre en har ute når nytt kast startes. Slipper den irriterende skjøten mellom klump og skyteline gjennom stangringene.

WF anbefales til nybegynnere uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker å fiske på steder i elva hvor det både er trær, skråninger og div hindringer i bakgrunnen samt på steder hvor dypvading opp til brystet er et must. Bruker stort sett enhåndsen og det går kun i underhåndskasting og snakeroll. Synes klump er helt suverent til dette og tror ikke jeg ville ha klart meg noe bedre med et helsnøre. Regner meg ikke som noen ekspert på enhånds og har langt ifra testet så mye, men for mitt behov i elva er klump suverent. For meg føles det ihvertfall som om klumpen går mer enn langt nok for hva jeg trenger og "luftmending" og plassering av flua synes jeg går veldig greit.

Dessuten får jeg plass i jakka til å dra med meg flere snører på turen (har ei mappe med 4-5 snører) og svipper kjapt rundt etter behov. I sjøen fisker jeg en del fra kajakk, og underhåndskasting med klump funker også her helt suverent. Synes det er noe mer tungvint å underhåndskaste fra kajakk med helsnøre.

Den største fordelen med helsnøre er vel det at du kanskje ikke får like mye krøll med skytelina? Men det har jo også noe med hvordan du "legger opp" skytesnøret og forbereder det til turen....

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker å fiske på steder i elva hvor det både er trær, skråninger og div hindringer i bakgrunnen samt på steder hvor dypvading opp til brystet er et must. Bruker stort sett enhåndsen og det går kun i underhåndskasting og snakeroll. Synes klump er helt suverent til dette og tror ikke jeg ville ha klart meg noe bedre med et helsnøre. Regner meg ikke som noen ekspert på enhånds og har langt ifra testet så mye, men for mitt behov i elva er klump suverent. For meg føles det ihvertfall som om klumpen går mer enn langt nok for hva jeg trenger og "luftmending" og plassering av flua synes jeg går veldig greit.

Dessuten får jeg plass i jakka til å dra med meg flere snører på turen (har ei mappe med 4-5 snører) og svipper kjapt rundt etter behov. I sjøen fisker jeg en del fra kajakk, og underhåndskasting med klump funker også her helt suverent. Synes det er noe mer tungvint å underhåndskaste fra kajakk med helsnøre.

Den største fordelen med helsnøre er vel det at du kanskje ikke får like mye krøll med skytelina? Men det har jo også noe med hvordan du "legger opp" skytesnøret og forbereder det til turen....

da kan jeg si deg dette Per Willy: Du er den råeste med enhåndsen jeg har sett!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smøla:

hva med oss som enda går under kategorien amatører? er det bedre og trene seg opp på et vanlig wf-snøre eller en klump?
Selfølgelig er det mye enklere for en nybegynner eller "amatør" som du kategoriserer deg, at kjøpe de helt ferdige WF snørene, da unnviker man arbeidet med å måle lengder på klumper å kappe, eller velge blandt alle typer av skytesnører, lage skjøyte løkker etc. Dei hele WF-snørene er dokk kostbare og dei er i regel ikke helt tilpasset din og stangas kasteeigenskaper.

Har du "passert" dette stadium råder jeg deg (og dere som lurer på det her), ta kontakt med fluefiskere som bruker dette klump-snøre opplegget og ta del av den kunskap dei kan formidle/dele med seg (kansje det er noen i din egen fluefiskeklubb?).

Det gjør i og for seg ikke noke hvis du begynner å prøve dette klumpfiske opplegget selv gjennom at, rett og slett bruke deg av et utslitt WF-snøre du tilfellig vis har liggende? Mål opp dette snøre i meter (skill på den tykke og den tynne delen). sjekk om du greier å halde HELE klumpen ute i en 5-10 luftkast innen du skyter ut snøret. Hvis du greier det så kutt snøret bak klumpen (mellom den tynne og den tykke delen. Hvis du ikke klarer å halde hele den tykke delen i luftkastinga, trekk in til du føler at du klarer luftkastinga relativ greit. Kutt så snøret ca 10-20 cm innenfor stangtuppen (denne tykke delen eller klumpen bør ikke overskride en 8-9m i første omgang, den tynne spissen på omlag 0,5-1 meter ikke innbereknet i denne lengden).

Dit neste skritt er å "snu" skytedelen slik at du får den friske delen nærmest bak den kuttede tykke klump-delen. Sen er det "bare" å lage to løkker, en i var ende av disse delene, og etter det er det bare å prøvekaste og prøvefiske med dit første opplegg/1. versjon av et klump-fiske opplegg.

Mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra innlegg her syns eg, og eg gjentar nok det andre har sagt før...menmen. Min mening er at klumpsnører

ikke duger særlig i motvind! Då lande det som ei røys hvis du prøve å skyte noen meter. Greit står du i medvind/sidevind funker klump og tynne og tykke skyteliner, men eg har som noen andre her gått over til reine WF liner! Mister noen meter av og til på kastelengden, men mye mer behagelig å gå med og du sleppe den skjøten som går ut og inn av ringene heile tiå. Skytelina e jo ganske viktig her, tynn mono eller coatede liner har vesentlig forskjell når det kommer til motstand. Det som ofte er problemet mitt er at med tykkere coatede liner mister man lengden, ved bruk av tynn mono (eks. tynn RIO slickshooter) er det ikke nok motstand til at en større flue slås over! Man må liksom ha bånn gass stopp i stanga for at det skal slå over. Då e det lika greit med WF...Takk.

Tohånds derimot e det motsatt, men då har man som regel og klumpen ute heile tiå. Med så mye bra på markedet av WF liner, korte, lange klumper tror eg ikkje at klump og skyteline komme på min snelle igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-hånds;

Som det blir sagt her (ikke spesielt revolusjonerende tale for de fleste av oss), kommer så absolutt kortere klumper til sin gode rett i trange situasjoner. Så, for all del.

Men dette handler også mye om teknikk. Ei langline med en ikke altfor lang belly kan gjøre jobben svært bra den også, i de samme situasjonene, og fordrer faktisk ikke alltid så mye plass bak for oppspenning. Dette har blant annet med hvordan man tar innkastene å gjøre, og hvordan, og med hvilken metode man utfører vinklingene sine, samt akselerasjonsfasene, før altså selve innkastet kommer. Dette ble kanskje litt teknisk, men sånn er ståa (forklares bedre i neste avsnitt).

Vegetasjon kan være et hinder på mange forskjellige måter, og har du den kilende i bukseræven samtidig som trekronene forhindrer oppspenning, ja så er det klart at en kort klump er et bra alternativ. Men tenker vi oss for eksempel at trekronene alene er problemet, og at du har noe plass under, ja så kan du vinkle med en snake-roll nedstrøms fra, "skyte stanga" ut midstrøms for å etablere fart, deretter foreta innkastet inn i et sideveis spey, der det da vil dannes en mere V-bukt, som ganske riktig vil kreve litt plass under trekronene, men som gir bedre effektivitet. Er plassen svært begrenset ja, så "skyter du stanga" godt ut, og i innkastet starter du fremoverbevegelsen din tidligere, og setter fortomen mere foran deg slik at V-bukten ikke blir plasskrevende. Dette var et eksempel.

Å hevde at ei WF-line ikke egner seg til vannkast, er i mine øyne noe av det dummeste jeg hører, selv om noen WF-snøreprofiler egner seg bedre enn andre (nei, jeg trenger ingen belæring i WF-snørers profil og egenskap).

Jeg forstår godt de som skaper sine egne snører for 1-hånds, kapper til og ordner, ikke noe å si på det, de får et snøre som passer dem perfekt.

Det blir mye en smakssak dette her, og vi bør anerkjenne og godta hverandres valg.

Begge snøretyper krever sitt teknisk, visst. En klump må behandles riktig den også. Men når man kommer opp på et visst nivå kasteteknisk, så føler jeg for min egen del at en klump ikke "gir meg noe" under overhodekasting. I vannkastene er teknikken og bevegelsene noenlunde de samme (og den/de må sitte), ergo så er det i den sammenheng ganske så ett fett for meg. Jeg vet hva det vil si å mestre en klump i 2-hånds spesielt, hvis man virkelig tar kastingen helt ut. Der ligger forskjellen. Kasting er mer enn overhode og single spey.

Så... om det ikke skulle være så himmelig stor forskjell på å kaste klump og det å kaste ei WF-line med normal belly (ja, klump:-), så er det ihvertfall for meg to vidt forskjellige ting å kaste klump, og det å kaste et skikkelig longbellysnøre med lang fronttapering og riktig baktapering, ment for å holde mye snøre, og som, til tross for bedre kontroll, setter virkelig krav til teknikken din.

Vi snakker utfra de forutsetninger, de erfaringer, og de preferansene vi har. Jeg forstår godt at noen ikke er spesielt opptatt av denne evinnelige langkastingen med lange, elegante, og snevre bukter :-) Men husk at når teknikken sitter, så kaster du deg jo ikke ihjel. Du blir så rolig og avspent etterhvert at du kan stå i timesvis sånn uten å bli sliten.

Utfra forskjellige forutsetninger ja; for nybegynneren kan anbefales et enkelt WF, kan godt være en belly på en opp mot for eksempel 15 meter, da den bidrar til mindre overheng (den tynne delen av lina (skytelina) utenfor toppringen) men ikke 22 meter da. Velges klump, så bør vel regelen for nybegynneren kanskje være; ikke for kort, ihvertfall ikke for lang.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye vettugt å høre fra kasteinstruktøren her!

Men det finnes mye forskjeller blant WF snører også da! Korte klumper, lange klumper, fremtunge og baktunge klumper etc etc :D

Selv synes jeg klump-systemet er lettere kastemessig og koster mindre peng.. Man kan ha flytende skyteliner på synkeklumper og slippe maset med linekurv eller løkke system. Det er på sitt beste ved enhånds UH kasting i elva! Og for de som tror WF kaster lenger, ta en kikk på Pero med sin GL3 og klump... Det fyyyyyker ;)

Ta f.eks XXD snøret.. Det har en tapering som fremmer få blindkast og kan funke OK ved UH kast, samt gir deg muølighet til å holde mye snøre utenfor toppringen! Men det ska sitte en del finmotorikk hos kasteren for å få ut potensialet i dette snøret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man "skyte" ut lina enkelt etter en baksleng er nok en klump det beste fremfor en litt lengre WF-line, spesielt for nybegynnere. Og for å unngå at det blir "kvas" når snøret legger seg kan man jo stramme litt i running-lina like før klumpen treffer overflata. Blir nesten det samme som å slenge ut ei slynge med stein i andre enden. Jeg bruker klump som er tilpasset slik at skjøten er like utenfor toppringen ved utkast. Og lite energi, kun en baksleng hver gang. Men jeg ser nok altfor ofte at spesielt de som fisker etter laks/s-ø bruker klumper (også WF) der det er rolig og blank overflate. Og det piskes altfor mye i overflata og fisken blir rett og slett skremt. Spesielt gjelder dette synkeliner. Så hvis det er rolige vindforhold, og jeg fisker der det gjelder å gå varsomt frem, bruker jeg alltid en DT, da den blir presentert på vannflata helt perfekt !

Vil man gjøre det billig kan man jo kjøpe et DT-snøre og dele det i 2 passende lengder, så har man 2 stk. WF-snører. Men da skal man selvsagt være nøyaktig på kappingen, 1 meter for mye/lite kan utgjøre stor forskell.

Så i urolig vatn, skyter jeg klumpen ut (laaaangt) med ett kast, så får strømmen bare rette ut fortommen hvis noen kast blir mislykket. Laksen tar jo som regel i buen eller like etterpå likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter wF snører og jeg benytter klumper. Men jeg benytter også DT snører.

La oss begynne med det siste alternativet. DT snøret benytter jeg til finfiske etter ørret i Marka. Og det av to grunner: Jeg kan holde mer snøre i lufta og det presenteres penere en både WF og klump.

Går jeg med enhåndsstanga etter sjøørreten i fjorden eller i elva, samt ved fiske etter smålaks, er det WF som teller hos meg. Og det av den enkle grunn grunn at jeg synes jeg får mer harmoniske og kontrollerte kast med WF. Her synes jeg klump blir for "sleivete" og ukontrollerbar. Av hensyn til vind, går jeg konsekvent opp en snøreklasse.

Til mitt fiske med tohåndsstang, bruker jeg både WF og klump. WF bruker jeg når jeg fisker med flyt og "finfisker", eller der jeg ønsker korte presentasjoner. Da synes jeg klumpen plasker formye. Skal jeg bruke I-snører eller andre synkegrader blir det klump. Klumpen benyttes også dersom jeg ønsker spesielt lange kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ser nok altfor ofte at spesielt de som fisker etter laks/s-ø bruker klumper (også WF) der det er rolig og blank overflate. Og det piskes altfor mye i overflata og fisken blir rett og slett skremt. Spesielt gjelder dette synkeliner. Så hvis det er rolige vindforhold, og jeg fisker der det gjelder å gå varsomt frem, bruker jeg alltid en DT, da den blir presentert på vannflata helt perfekt !

Populært kalt "Trønder-spey" :)

Men om du fisker med synk3\4 DT så plasker det noe grønnjævlig uansett! Synkeliner plasker!

Værre er det med dem som på død og liv skal ha 2-3 nedlegg på vannet for å komme den ekstra meteren :) Det blir for dumt!

Hvis jeg fisker fra "feil" side så snake-roller jeg ut og går over i et overhåndskast hvis det er plass. Om det ikke er plass, så Snake-roller jeg direkte ut selv om det blir 3m for "kort"

Klumper blir KUN sleivete om man har for mye skyteline ute ved utkast! Om man tilpasser klumpen til stanga, så vet man at ved både UH og OH kast kun skal ha klumpen + max 1m skyteline utenfor tuppen

Et godt alternativ til DT er SA's XXD. Der kan du holde mye snøre ute samt at vektfordelingen er slik at du får en forsinket overrulling, som er gunstig ved lange kast :)

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Populært kalt "Trønder-spey" :)

Men om du fisker med synk3\4 DT så plasker det noe grønnjævlig uansett! Synkeliner plasker!

Ja det er riktig, synkeliner plasker. Men jeg bruker aldri synkeliner når jeg bruker DT. Egentlig begynner jeg å bruke flue bare når det er forhold for overflatefiske. Og det er jo ganske tragisk at før man skal fiske over ei forholdsvis grunn renne med DT-snøre med blank og rolig overflate at det går 3-4 fiskere foran deg med synkeliner og det plaskes og piskes og jobbes noe kraftig med å få opp lina på fin sommerelv.

Bare å gi opp, laksen er nok blitt vettaskremt !

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye vettugt å høre fra kasteinstruktøren her!

Men det finnes mye forskjeller blant WF snører også da! Korte klumper, lange klumper, fremtunge og baktunge klumper etc etc :D

Selv synes jeg klump-systemet er lettere kastemessig og koster mindre peng.. Man kan ha flytende skyteliner på synkeklumper og slippe maset med linekurv eller løkke system. Det er på sitt beste ved enhånds UH kasting i elva! Og for de som tror WF kaster lenger, ta en kikk på Pero med sin GL3 og klump... Det fyyyyyker B)

Ta f.eks XXD snøret.. Det har en tapering som fremmer få blindkast og kan funke OK ved UH kast, samt gir deg muølighet til å holde mye snøre utenfor toppringen! Men det ska sitte en del finmotorikk hos kasteren for å få ut potensialet i dette snøret ;)

Nettopp, WF-snører idag er så mangt :)

Ja, jeg bruker som du vel vet mye XXD med flere, men jeg tenkte jeg skulle få prøvet ut triangle-taperne til vårt nye speykurs som kommer til våren (dagens snikreklame), og se hvordan de fungerer. Tror det kan bli bra.

Hoi, forresten... det gikk på en 2-kilos sjøørret her isted. Begynner å komme seg nå.

Mvh. Jan.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en TT #5 på Burkheimer'en min. Flott snøre så lenge man kapper 50-70cm i fronten! Ellers klarer ikke snøret å vende over gullhoder og dobbel 12\14 SØ fluer!

Har et "jallah"snøre på 7.5fot, 3\4'er stanga mi og det slår over fluer i dbl 12 :D

Men etter kapping er TT'en suveren til alle kast!

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldingen, setter pris på at noe en gjør ser ut til å funke ;)

Mht. klump så er det jo sagt før å da, at kutting etc. bør avventes til en har noe teknikk inne. samt at en har testet det ut på en vannstand en pleier å gå på(elva...). Eller så blir det jo jaggu dyrt det å da......Det er jo himmelvid forskjell på en klump tilpasset vann til anklene og en til brysthøyde..... Pleier å kunne justeres en del via fortommen og stangføring, men som sagt: ikke vær for ivrig med kuttingen i beg av sesongen.... Greit å bruke div. demoer og slikt for å få testet og få vurderinger fra andre, samt det å ta seg noen turer opp på elva for å prøve den ut før sesongstart. Men så er det jo betydelig forskjell på dette med og uten flue da, så et eller annet ganske likt (uten krok:)) bør henges på.... Hadde spart masse på å gjøre dette som "fersking" selv fremfor den kuttingen vi holdt på med til å begynne med når ingenting funket :P

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.