Gå til innhold
Fiskersiden

Vrien sjøørret


Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

De vanlige juletræene går mest i str 6 8 og 10

Zonkerne går fra 2 4 6 og 8, ikke mindre enn åtte.

Bruekr som sagt den vanlige juletræ på grunnere og blankt vann, mens de med zonker på dypere og gjerne mindre klart vann dagtid.

Svart blir bedre jo lengre utover våren man kommer, i alle fall for min del.

Jeg kan legge ut noen flere enkle, men gitige fluer som vi i min krets bruker. Noen reker er ganse så bra vinterstid, kompisen tok en på 1,3 på noe lignende den jeg nettopp laga ferdig, skal legge ut når jeg kommer hjem i kveld. Selv har jeg brukt denne reka over sandbunn der det er markerte tareflekker langs bunnen, små raske inntrekk eller sakte små intrekk.

Man må ha ei reke og med spesielt vinterstid, huff det er vanskelig å få sø nå..grrrrr

Hvite varianter av wolleys er selvsagt også bankes i flueboksen, samt noen lefty varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første som kommer er en jeg bruker veldig mye og som ofte redder turen, stygg er den, men fisken liker den, Her bundet på firer krok med dumbelløyne, dere kan og bruke Kulehoder, like bra og like greit.

DSCN0670.jpg

Neste er den reka jeg snakka om, den kan bindes med lange bucktail følehorn, eller mer som ei orange tangloppe med korte fibre, har brukt fasantippet på den andre som dere ser. God i kaldt vann som nå[ :) ] Kroppsmateriale heter Fritzchenille og ryggskjoldet er orange scudback. Grande anbefalte denne og ga meg i samme slengen ett bilde av en 3 kg sjøørret, gjett om jeg og fikk fisk på denne[ :D ] Øyne er 0.50 smelta medlighter og lakka svarte.

DSCN0678.jpg

DSCN0661.jpg

Ellers har jeg og med ei tangloppe, mest fro å ha ei med dersom fiskeimitasjonene og rekene svikter må en prøve.Veldigenkel, dubbet selull, hale av noe som er brungrått og epoxy på toppen eller smeltelim.

DSCN0680.jpg

Små lopper i denne fargen kan være nyttige på vindstille kalde dager som vi hadde i Grimstad i fjor, her bundet på disse små nye sirkelkrokene i str 10.

DSCN0682.jpg

Den siste reka er ei grå som jeg har hatt suksess med i ekstremt små størrelser. Alt fra sø til 1.5 kilos torsk. Denne inneholder kun Hareøredubbing som kropp, resten er faktisk bare Grizzly høne.

DSCN0669.jpg

Man bør vel strengt tatt ha med seg enbørstemark eller to, her kommer en børstemarkvariant, samt en laang zonker som også kan imitere børstemark og som min gode venn Rovfisk drog 15 sø på i høst på en tur i grumsete vann. Zonkeren krever ei spunnet dubbingløkke, kan du ikke dette er det virkelig verdt å lære seg. Du kan lage slike løkker av alt slags materialer og fantasien har ingen grenser.

DSCN0665.jpg

DSCN0667.jpg

Jeg liker veldig godt fluer som blander hovedmønster og en zonker/muddler bruker jeg som imitasjon av kutling.

DSCN0677.jpg

Tilslutt endel fluer som krever noe mer og som tar endel tid å binde dersom de skal bli fine, me de fisker ikke bedre enn de som er enkle å binde som f.eks juletræ. Disse kan lage i uttall varianter og er fine i boksen, men jeg synes ikke de fisker godt og da er de mest for vårt øyes skyld. Den siste flua dere ser hr bindes på short shank krok fra partridge om dere vil prøve, vingen kan være kinkyfibre eller som her Polarfiber. Husk legge hår på i minst 5 lag og taper, ellers vil vingehåra hekte. Den andt siste flua er en lefty variant, denne har jeg fått mye lyr på (ufrivillig) men 3 kilos lyr røsker greit på sekser stang. Chartreuse variant av denne akn anbefales både på sø og lyr, gjerne i størrelse 2 om du har ei åtterstang å pælme med.

Håper dette kan være inspirasjon til bindekvelden i morgenDSCN0676.jpg

DSCN0673.jpg

DSCN0675.jpg

DSCN0672.jpg

Der var polarfiberflua og på plass med short shank krok[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.