Gå til innhold
Fiskersiden

Vrien sjøørret


Recommended Posts

Nå er det like før jeg gir opp sø fisket, har vært en del turer å fisket i de siste ukene. Har sett stor og finn sø på de fleste turer,men uansett hvilken flue jeg server så hjelper det ikke. Har prøvd å dratt fort som f... skikkelig tregt men ikke reaksjon. Fisken reagerer simpelten ikke. Siste turen jeg var på så jeg flere fisk i lufta som var 3kg+++ og mange rundt 1kg, men ikke ett napp. Jeg har ikke opplevd makan til tørke blir FRUSTERT...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kim andre

hm, hva fisker du med da, og hva slags plass?

Jeg fisker med flue har prøvd alt fra store sildeimitasjoner, killer, reker ellers det meste av fluer vil jeg tro. Har bundet nye fluer som skal vere bra hver kveld, men det hjelper ikke.

Det er en fjord inne i sognefjorden grunn og smal mye ålegress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel , siden jeg er nybegynner burde jeg vel holde kjeft ,men det med at du ser fisken "i lufta" virker kjent!

De gangene jeg har opplevd dette (svææringer som hopper noen meter unna),har jeg fått puls i 200,storskjælven og selfølgelig vært skråsikker på at "den fisken er sulten! jager sild! Min!"

Men neida :hiver nydelige sildeimitasjoner i hue på den uten reaksjon!

Prøver alt uten at det hjelper.

De gangene jeg har fått SØ har jeg enten ikke sett antydning til fisk eller bare små vak.

Vet ikke om dette hjelper deg noe (tynnt grunnlag), men det kan få gutta med noen års SØ-fiske på baken på banen[ ;) ] Ville tru De har noen tips[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si annet enn å servere et juletræ!

Beste flua her ned i alle fall for min del, biter den ikke på denne enkle flua biter den ikke på noe annet heller.

Har flere ganger opplevd at alle fluer i skrinet svikter, men ikke juletrææet eller julingflua mi fiska moderat fort eller veldig fort. Da styrter ørreten mot flua mi:) i alle fall 1!

Me vi må ha vind her nede, nytter lite når en ser fisken rote da biter den sjelden, vinden er vår beste venn, eller lett utstyr for ikke å skremme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har opplevd liknende før. variasjon er og blir et stikkord, men det høres ut som du har prøvd det meste. kanskje du lykkes bedre hvis du prøver skumringsfiske? ellers er det viktig å se om fisken jager, eller bare slår av lus. de store kan til og med være laks....

andre tips som kanskje nytter; spinner, tørrflue(streaking caddis), mark og dupp[ ;) ].mange muligheter, men det spørs om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Anders L

Glemte å konkludere mine iakttagelser i et spørsmål som sendes videre:

Siden SØ'en ikke biter [} ;) ] etter slike sprett ,hva er det den holder på med[?]

Har den hatt seg med partnærn,lus,telefon fra norsk tipping[?][?]

God dag.

Har også opplevd dette at SØ hopper og spretter, men samme hva slags flue den blir servert så vil den ikke ta uansett pris. Har hørt at grunnen til at den hopper er at den prøver å slå av seg lus som sitter på kroppen. ( Noen andre som kan bekrefte/ avkrefte dette)??

Det er hvertfall det jeg har hørt. Har faktisk fått SØ hvis jeg har fisket aggresivt nok, men den er vanskelig å ta da, for det eneste som står i hodet på den da, er å få av seg lusa, koste hva det koste vil. Men selvfølgelig, har du prøvd ALLE fluene og kastet ved vaket uten å få noe på, da er den nok ikke sulten[ B) ]

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke dette for å provosere, men hva med sluk?

Variasjon er ofte nøkkelen. Ofte kan det være så enekt som at du drar en sluk raskt over området et par ganger, for så å fiske videre med flue-og ta den!

I Etne hvor jeg fisker sø i sjøen, treffer jeg ofte fluefiskere når jeg fisker med sluk. (Jeg bruker bare flue med dupp i sjøen, ikke fluestang). Selv om disse normalt er mye dyktigere sø fiskere enn meg, hender det at jeg med sluken har mer action enn de med flua. Er det omvendt, bytter gjerne jeg til flue&dupp, og opplever da ofte at jeg får mer respons.

Videre er det jo ofte forholdene spiller inn. På stille vann er, etter min erfaring, sluk mer effektivt enn flue, særlig om en fisker på grunnt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på dette her med vak. Siden jeg starta med å fiske SØ i våres ,har det bare hendt noen få ganger at fisken har vaka. Og da bare et par-tre vak under fisketuren. UNTATT i påska:da opplevde jeg vaking an mass en kveld [ B) ].Sikkert børstemark som hadde seg ,men overbevisningen om stoorfangst gikk over til tynnslitte nærver da ikke et flass brydde seg om hverken flue eller sluk[} ;) ]

Ehrm.. Trøsta meg en del den kvelden med påskedram[^]

Dere som opplever mye vaking: er det en spesiell type plasser dette hender eller under spesielle værforhold[?]

Vil tro at de vak man ser ofte er etter insekter ,og da er jo det her med været litt mer opplagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, mange årsaker til at fisken vaker. I etne syns jeg den er vanskelig til å ta på blikkstille dager, da sø sannsynligvis beiter på tanglopper og lignende rett under overflaten. Vind er absolutt en fordel. Desto mer drittvær desto større er sjansene til å få sø og ikke minst større sø, ivertfall etter mine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har veldig skjelden fått sø som hopper og spretter.

Virker som om sluken eller flua er det siste den tenker på.

Har vel mest med fiskelusa å gjør. Ellers er d veldig skjelden vertfall her hvor jeg fisker ser sø som vaker eller spretter på vinteren. Først i slutten av mars tar det seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Tres Bien: Har du et bilde av den varianten av juletreet som fisker så bra? Eller kan du forklare den? Bruker du perlemor-mylar eller hva? Hva med fortyngning? (kuleøyne, bly foran e.l.)

Ellers lo jeg godt av denne kommentaren fra Anders L: "Siden SØ'en ikke biter etter slike sprett ,hva er det den holder på med

Har den hatt seg med partnærn,lus,telefon fra norsk tipping" Mulig at gåten "hvorfor hopper sjø-ørreten" snart er løst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøffe fluer! Skal binde noen av de fluene neste bindekveld. Er på jakt etter gode fluer etter sjø-ørreten (spesielt til fiske på dagtid), og det høres jo spennende ut at du har så gode erfaringer med disse fluene. De med hode er bygd opp med epoxy?

Ellers ser jeg du har kaninhår-remse oppå, dvs Zunker. Har sett juletre-varianter uten det. Regner med at du har testet det også. Har du kommet fram til at Zunker-varianten fisker best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vanlige juletræen er like god, me gjerne over grunnere områder. Ofte dne flua som redder dagen, men de største har jeg fått på den hvite og den svarte med zonkervinge på toppen.

Epoxy kan du velge om du vil ha på, ikke så viktig, men du bør fortyge flua enten med blytråd som jeg har gjort eller med dumbelløyne f.eks. Jeg bruker alltil dumbell øyne på de vanlige juletræene og blytråd i de med zonkervinge, dette kan du variere slik du selv vil.

Epoxy gjør flua noe vanskeligere å kaste, men det fortynger også så da går flua noe dypere og synker raskrere. Skal få til et bilde av den vanlige juletrææen og når jeg er hjemme[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.