Gå til innhold
Fiskersiden

El-test. Hva skjer dersom...?


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Nesten enhver geometrisk form kan sintres...men jeg tror likevel ikke det er slik de har laget dingsen til høyre.

Flere enkle kondensatorspm:

1) Formel for netto kapasitans for n kondensatorer i parallell?

2) Formel for netto kapasitans for n kondensatorer i serie?

3) Forme for potensiell energi lagret i en kondensator?

Og enda et par til som kanskje er litt verre?

Riktignok er Q = C * U, men hva blir C for en kondensator bestående av to konsentriske kuler med radius r og R, r < R? Og hva blir C for en kondensator bestående av to konsentriske sylindere med radius r og R, r < R? Antar vakuum mellom de ledende metallbitene.

Cred til førstemann med riktig svar på alle 5 spm.

Kan bare svare for det første du spør om.

1) C+C+C+C etc.... i parallell

2) C*C over C+C når seriekoplet C= kapasitans

Altså motsatt i forhold til resistans (motstander)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

VHS-spiller:

Hvilken lengde blir avlest på tape (båndet) pr. tidsenhet (sek.) når videohodet er 7cm. i diameter og roterer

25 runder/sek. ?

Og tapen går i SP (shortplay hastighet) i samme retning som videohodets rotasjon men med 2 tommer/sek.

For å si det enkelt: Hva er den relative båndhastigheten i en VHS-maskin ?

For de viderekomne: Og hvorfor roterer videohodet 25 runder i sekundet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden barneskolen nå, men kanskje...

1) C = Σ(x=1, n) Cx

2) C = Σ(x=1, n) Cx / π(x=1, n) Cx

3) E = 1/2*Q^2/C

4) C = 4πεo/[1/r-1/R]

5) C= 4πεoL / ln(R/r) (hvor L er lengden av sylindre - glemte den?)

... med god hjelp av Gauss :lol:

Glemte L ja, er jo bare en chemiker... :o

Cred avsendt!

Espen! Vi trenger equation editor integrert i forumet, nå! Jeg opplever det som en stor mangel å ikke kunne skrive formler med potenser og brøker enklere... :)

Sølvreven: relativ lesehastighet blir omkrets * rotasjonsfrekvens - båndets hastighet, altså 175 pi - 5.08 cm s^-1, eller 5,45 m s^-1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent, men nå går det en ut til de mer normale her: Hva er grunnen til at lyden fra en ambulanse høres ut til å ha høyere frekvens når den kommer imot deg, enn når den kjører i fra deg..?

Ikke gidd svar med en gang da SMS, så får andre prøvd seg også..:D

Av samme grunn som at jeg blir solbrent når jeg løper med sola i øya, men ikke når jeg løper med sola i ryggen, høhø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvreven: relativ lesehastighet blir omkrets * rotasjonsfrekvens - båndets hastighet, altså 175 pi - 5.08 cm s^-1, eller 5,45 m s^-1.

Bestått. Helt korrekt leser en videospiller av 5.4442m av båndet pr. sek. Ganske mye info fra en tape !

Pent, men nå går det en ut til de mer normale her: Hva er grunnen til at lyden fra en ambulanse høres ut til å ha høyere frekvens når den kommer imot deg, enn når den kjører i fra deg..?

Ikke gidd svar med en gang da SMS, så får andre prøvd seg også..:D

Dobblereffekten (?) tror det heter det ??

Som å sitte i tog og høre signalet fra togovergangene nærme seg. Høres ut som frekvens forandres.

En skiløper (meget sprek skiløper) skal tilbakelegge en stor distanse.

Han går først 50 mil rett nordover. Tar så av 50 mil mot øst. For så å gå 50mil rett sør.

Til sin fortvilelse oppdaget han at han havnet på samme plass.

Hvorfor ?

3 løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenomenet kalles Dopplereffekten ja, og forekommer når en bøgekilde har relativ fart i forhold til observanten. Bølgefarten blir da slått sammen med den relative farten, og derav får du høyere frekvens, det samme skjer motsatt når en lydkilde går ifra deg.

Good guess, SMS.. (;

Har spørsmålet noe med poler å gjøre..?

Alternativt så har personen et meget vagt begrep av "samme plass". Alt ser jo likt ut i snøen allikevel..:)

Endret av Svendinfiskervenn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spørsmålet noe med poler å gjøre..?

Alternativt så har personen et meget vagt begrep av "samme plass". Alt ser jo likt ut i snøen allikevel..:)

Mannen havner på akkurat samme kvadratmeter som han startet.

Og det kan skje på 3 plasser (3 løsninger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøker igjen: Fordi han startet på sørpolen.....

Det er riktig. Han starter på sørpolen og går nordover. Og tar av mot øst 50 mil. Og går sør og havner på sørpolen.

Men løsning 2 ??

Edit: Ikke bare 3 løsninger. Uendelig mange løsninger (sorry)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good guess, SMS.. (;

Good guess? Que?

Dopplereffekten gjelder ikke bare for lydbølger, men også for elektromagnetiske. Løper du fort nok mot sola vil frekvensspekteret fra sola forskyves mot UV-bølgelengder, og motsatt, mot IR-bølgelengder. Lyset du reflekterer blir mao usynlig om man løper fort nok, sånn rent hypotetisk... Dopplereffekten kan brukes til å beregne hastigheten på stjerner som beveger seg mot eller fra oss ut fra frekvensskiftet. Rotasjonshastigheten til sola kan også i prinsippet beregnes ut fra frekvensforskjellen mellom delen som roterer bort fra oss og mot oss. Vet ikke om man har klart å gjøre dette i praksis, men i prinsippet burde det gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsning 2 er at han startet ca 57.96 mil syd for nordpolen :D

Ja du er nok inne på det riktige. Har ikke hjerne til å regne nøyaktig hvor man skal starte sør for nordpolen.

Punktet/ene er akkurat så langt sør for nordpolen at når man har gått 50 mil nordover så er omkretsen rundt jorda 50 mil. Og man kan jo starte fra uendelig mange plasser rundt jorda (57,96 mil sør for nordpolen).

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good guess? Que?

Dopplereffekten gjelder ikke bare for lydbølger, men også for elektromagnetiske. Løper du fort nok mot sola vil frekvensspekteret fra sola forskyves mot UV-bølgelengder, og motsatt, mot IR-bølgelengder. Lyset du reflekterer blir mao usynlig om man løper fort nok, sånn rent hypotetisk... Dopplereffekten kan brukes til å beregne hastigheten på stjerner som beveger seg mot eller fra oss ut fra frekvensskiftet. Rotasjonshastigheten til sola kan også i prinsippet beregnes ut fra frekvensforskjellen mellom delen som roterer bort fra oss og mot oss. Vet ikke om man har klart å gjøre dette i praksis, men i prinsippet burde det gå.

Det stemmer det ja! Tenkte ikke så mye over det eksempelet ditt, det hørtes jo litt på jordet ut..:P Jeg tror nok man har klart å måle rotasjonshastigheten, det burde iallefall ikke være noe problem..

Forresten så er vel mitt svar riktig også. Dersom radiusen på en kule er 8km, så kommer man tilbake der man startet etter 50km, uansett retning. Viss jeg ikke tullet med hoderegningen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så er vel mitt svar riktig også. Dersom radiusen på en kule er 8km, så kommer man tilbake der man startet etter 50km, uansett retning. Viss jeg ikke tullet med hoderegningen da..

Nå er det ikke sikkert det var snø på den planeten du refererte til

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.