Gå til innhold
Fiskersiden

El-test. Hva skjer dersom...?


sølvreven
 Share

Recommended Posts

  • Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Krysser du den blir det vell kortsluttning,hvis du ikke krysser den skjer det vell ingen ting?Prøv heller å finn ut av hva Ik3pmaks er for noe,eller om du bor i et Hq2-område,da snakker vi El-test :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter vel AQ-område og ikke HQ?

Tilbake til originalspørsmålet - 50/50 sjanse på ingenting og kortslutning.

Ik3pmaks er forøvrig maksstøm ved kortslutning mellom 3 faser på gitt sted. Svært avhengig av trafostørrelsen du er tilknyttet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha-ha, gutan har litt peiling på strøm !

1) Hva gir hvitt på TV-skjermen ?

2) Hva er fargekoden på en 89kohms motstand ?

3) Hva er formelen på ladning av en kondensator ?

Lol, lol

Deler forøvrig ut en "r" til Espen Ørud (maksstøm)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Litt usikker på hva du er ute etter, men om feltet får fargene rød + grønn + blå så vil det vises hvitt på skjermen.

2. Grå - hvit - orange + evt farger for toleranse + evt farge for temperaturkoeffisient

3. Ladningen er vel kapasitansen * spenningen om jeg ikke husker feil

Beklager sent svar da jeg ikke hadde sett at tråden fortsatte før jeg hadde en sjekkerunde gjennom testforumet...

Mens vi er inne på nøtter:

Hvor stor sjanse er det får å slå 6 på en terning 7 ganger på rad? Svaret oppgis i formen: Sjansen er 1 til xxxxxx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Litt usikker på hva du er ute etter, men om feltet får fargene rød + grønn + blå så vil det vises hvitt på skjermen.

2. Grå - hvit - orange + evt farger for toleranse + evt farge for temperaturkoeffisient

3. Ladningen er vel kapasitansen * spenningen om jeg ikke husker feil

Beklager sent svar da jeg ikke hadde sett at tråden fortsatte før jeg hadde en sjekkerunde gjennom testforumet...

Mens vi er inne på nøtter:

Hvor stor sjanse er det får å slå 6 på en terning 7 ganger på rad? Svaret oppgis i formen: Sjansen er 1 til xxxxxx

Svar på terning: Blir det ikke 6 gangen 7 ganger. Altså 6 opphøyd i 7nde ?

Altså 1/279936 sjanse som Brutus svarte.

Dine svar:

1. Ganske så riktig. Feltene på skjermen er jo alltid kun rød, grønn og blå.

Ved varierende lysintensitet på disse (konvergeringspunkt) kan man få de fargene som vårt øye oppdager på avstand. Egentlig synsbedrag alt. Og hvitt (for oss sett på avstand) er lik lysstyrke på rød, grønn og blå. Additiv fargeblandig med andre ord. Det samme som å bruke lommelykter med forskjellige farger som er lyst opp mot en hvit vegg. Blander man maling vil man få subtraktiv fargeblanding. Trekker den ene fargen fra den andre. Så har man f.eks. kun en rød skjerm er det 100% lysstyrke på de røde feltene og blå og grønn er slukket (svart) Så kan man lure på hvordan man får gul ? Men det er også et resultat av riktig belysning av de 3 primærfargene, altså synsbedrag da øyet vårt oppfatter det som gult på avstand i og med at punktene sitter så nært hverandre.

2. Alldeles så riktig.

3. Også riktig. Formelen er enkel å huske : "Ei ku er ei ku". Dvs. Q = C * U

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar vi sannsynlighetsberegningen ett hakk videre:

Hva er sjansen for å fra en full kortstokk (52 kort) å trekke i rekkefølge ess i hjerter, konge i hjerter, dame i hjerter, knekt i hjerter, 10 i hjerter? Svaret oppgis i formen: Sjansen er 1 til xxxxxx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har visst det, men fikk det ikke frem akkurat nå.. Ligger på pokersida mi!

Har derimot fått det èn gang i poker :D Var superstressa over flushen som låg i bordet fordi jeg trodde jeg hadde straighten :)

Strøm derimot vet jeg at a) koster for mye og b ) kan være fali når slike som meg nærmer seg den :)

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden - ser ut til at det sitter likevel....

Her er forøvrig litt til å pønske på. Dvs 2 stk som vi kom over på Puzzling World! i Wanaka da jeg var på NZ:

17908_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/7217/17908.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

(Om det ser litt merkelig ut er så kommer det av at jeg hadde de på to forkskjellige bilder som jeg nuh limte sammen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1/311875200

Dvs ikke rare muligheten.... :)

Sats heller på lotto

Og hva er sannsynligheten for å få 7 rette i lotto hvis du tipper ei rekke med 7 tall?

Antall komb er (34*33*32*31*30*29*28)/(7*6*5*4*3*2*1)

1/dette tallet = sannsynligheten for at du har riktig rekke gitt at man har en rekke med 7 tall

Så ikke denne før nå artig tråd..

Eller: 1/((34!/27!)/7!)

Denne da; Du har fem bøtter som står med bunn i været du blir fortalt at under en av dem ligger det en tennisball. Du velger en bøtte hvor du tror ballen er uten å snu den for å se om du har tippet rett. Deretter blir en av de andre bøttene som tennisballen ikke ligger under fjernet. Du blir spurt om du vil endre ditt valg av bøtte hvor du tror tennisballen ligger, bør du endre valget hvis ja hvorfor??? :P

Endret av Ginny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fordi du hadde 1/5 sjanse da du valgte første gang, mens du nuh har 1/4. Noe å tenke på for de som skulle måtte komme over problemet i et gameshow eller lignende... Men så har du faktoren som sier at det er forbannet ergelig å bytte fra en vinner, så frykten for det får nok de fleste til å la være. Regnestykket forteller riktignok at det smarteste sjansemessig er å bytte så får man heller tenke på at man gjorde det oddsmessig smarteste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tennisballen kan jo fremdeles være i den bøtta man valgte, så det nye valget kan jo også fortsatt være den bøtta. Og da blir det jo ikke noen endring.

Mulig jeg er på jordet her, men jeg tror bestemt at tennisballen ligger helt til venstre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tennisballen kan jo fremdeles være i den bøtta man valgte, så det nye valget kan jo også fortsatt være den bøtta. Og da blir det jo ikke noen endring.

Mulig jeg er på jordet her, men jeg tror bestemt at tennisballen ligger helt til venstre :P

Feil jorde til og med.....

:)

Men - hva med aluminiumsproblemene over da folkens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten enhver geometrisk form kan sintres...men jeg tror likevel ikke det er slik de har laget dingsen til høyre.

Flere enkle kondensatorspm:

1) Formel for netto kapasitans for n kondensatorer i parallell?

2) Formel for netto kapasitans for n kondensatorer i serie?

3) Formel for potensiell energi lagret i en kondensator?

Og enda et par til som kanskje er litt verre?

Riktignok er Q = C * U, men hva blir C for en kondensator bestående av to konsentriske kuler med radius r og R, r < R? Og hva blir C for en kondensator bestående av to konsentriske sylindere med radius r og R, r < R? Antar vakuum mellom de ledende metallbitene.

Cred til førstemann med riktig svar på alle 5 spm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.